Vraag rond schade auto vorige werkgever

Krikke90
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraag rond schade auto vorige werkgever

#1 , 17 jun 2025 17:52

Hallo,

Mijn vorige werkgever had me vorig jaar een brief gestuurd, waar enkel opstond Schade Peugeot 208 bedrag 290 euro.
Niets meer van uitleg. Nu hebben ze mij een aangetekende brief gestuurd met extra kosten zonder uitleg welke schade.

Is dit wettelijk?

Alvast bedankt!

Franciscus

#2 , 17 jun 2025 18:09

Is er afgetekend bij ontvangst / aflevering van het voertuig qua schade?
Dit om te beginnen.

Krikke90
Topic Starter

#3 , 17 jun 2025 18:25

Neen, er is niks afgetekend. Ik heb de auto daar moeten laten staan en de sleutel aan een andere werknemer moeten geven.

Reclame

Thomas_AA

#4 , 17 jun 2025 18:29

En hoe lang na inleveren heb je te horen gekregen dat er schade was? En via welke weg heb je daarop gereageerd?

Krikke90
Topic Starter

#5 , 17 jun 2025 18:31

2 of 3 weken later. Heb hier niet op gereageerd.

lukasi

#6 , 18 jun 2025 07:50

Niet reageren is aanvaarden.
Je had -- best met aangetekend schrijven - toen gereageerd.
Dan was er officieel een protest op de aanrekening vn deze kosten.

Thomas_AA

#7 , 18 jun 2025 08:29

Dat is te kort door de bocht. Zeker in een werknemersrelatie is niet reageren niet gelijk aan aanvaarden.

Zoals Franciscus suggereerde: als er geen overzicht van de bestaande schade is gemaakt op het moment van inleveren, is het erg moeilijk voor de werkgever om te bewijzen dat de werknemer de schade heeft gemaakt. Bijna onmogelijk zelfs.

Echter: stel dat de werkgever een burgerlijke rechtszaak aanspant om die schade vergoed te krijgen, zal hij in dit geval effectief zeggen dat de schade niet betwist werd. Onduidelijk hoe dan zal geoordeeld worden.

Persoonlijk acht ik de kans klein dat de werkgever voor dit bedrag zal procederen. Kosten baten loont dit niet. Een leasingfirma die personeel in dienst heeft om dit op te volgen of hiervoor verzekerd is, mogelijk wel.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”