Beste forumleden,
In augustus heb ik het huis van mijn moeder geërfd. Eén huurder, die een studio in het huis huurde, bezorgt me sindsdien onophoudelijk kopzorgen.
We zijn intussen naar de vrederechter geweest: hij is veroordeeld tot uithuiszetting en betaling van €1.717,95. Er is ook een voorbehoud voor materiële huurschade, en voor de afrekening van de kosten en nutsvoorzieningen.
De huurder heeft tot nu toe €530 betaald.
Het vonnis heb ik nog niet laten betekenen.
De situatie nu:
– Hij is begin vorige week vertrokken, maar heeft dat niet officieel gemeld.
– Hij liet telefonisch weten dat hij vorig weekend de studio zou leegmaken en schoonmaken, en dat hij mij begin deze week zou contacteren om de sleutels te overhandigen.
– Sindsdien niets gehoord.
– Na een sms van mijn kant zei hij dinsdag te zullen bellen — dat gebeurde niet.
– Woensdag heb ik hem zelf gebeld. Gevolg: afspraak zaterdagochtend 10u30.
– De studio is zeer vuil, er staan nog een klein aantal spullen van hem (waaronder een opgerold tapijt).
– Hij heeft nog steeds een sleutel van het huis.
– Hij liegt en zaagt letterlijk elke keer dat ik hem spreek. Dat doet hij trouwens bij iedereen.
– Ik vertrouw hem totaal niet en wil elk risico uitsluiten.
Mijn plan:
Vrijdagnamiddag vervang ik het slot van het huis, eerder gaat niet. Daarna stuur ik hem onderstaande sms.
Zaterdag laat ik hem éénmalig binnen om zijn spullen op te halen en op te ruimen.
Als de zaken zaterdag niet in orde komen, dan contacteer ik maandag de deurwaarder (en een kuisdienst).
De sms die ik vrijdag wil sturen:
"Bevestiging afspraak zaterdag: ik laat u om 10u30 binnen om uw spullen op te halen en de studio op te ruimen.
Deze afspraak is de laatste tegemoetkoming van mijn kant, en uw laatste kans om extra kosten (gerechtsdeurwaarder, schoonmaak…) te vermijden. U hebt ruimschoots de kans gehad om dit af te handelen.
Er is een rechterlijke uitspraak die u verplicht tot betaling. Ik ga niet voor de zoveelste keer in discussie.
Omdat de sleutel niet tijdig is terugbezorgd, heb ik het slot van het huis moeten vervangen. Die kost (€67,50) komt bovenop het openstaande bedrag van €1.187,95 uit het vonnis.
Verwacht wordt dat u zaterdag: – de studio volledig leegt – alles grondig schoonmaakt – een regeling treft om het volledige bedrag (€1.255,45) te betalen
Andere kosten (zoals verbruik, herstellingen of werktijd) reken ik op dit moment niet aan, op voorwaarde dat zaterdag alles correct wordt afgehandeld.
Indien dat niet gebeurt, wordt alles via de gerechtsdeurwaarder afgehandeld. De bijkomende kosten daarvan lopen snel op (betekening, beslag, uitvoering…) en zijn volledig ten uwen laste."
Is deze aanpak juridisch correct en praktisch verstandig?
Alvast hartelijk dank voor jullie inzichten.
Met vriendelijke groeten,
M.