opzeggen fitnessabonnement

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

opzeggen fitnessabonnement

#1 , 13 feb 2010 23:05

Ik moet stilaan mijn jaarabonnement van de fitness gaan opzeggen, woon intussen langs de andere kant van het land.

Nu staat er in hun wettekst dat uitschrijving van jaarabonnement enkel en alleen kan door een uitschrijfformulier aan de balie aan te vragen.

de algemene wet zegt dat je het aangetekend mag opsturen.

Is het een truc van het centrum ( dat uitschrijfformulier) om mensen te confronteren met hun uitschrijving en hen te overhalen om te blijven of mogen ze wettelijk stellen dat enkel en alleen dat uitschrijfformulier de geldige norm is.

maw: als ik gewoon aangetekend zou schrijven, zou het dan voldoende zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1
Berichten: 258

#2 , 14 feb 2010 11:28

Ja, dat is voldoende! Vraag hen evt om het formulier op te sturen en leg uit waarom (verhuis!). (zorg voor alle zekerheid dat je het opstuurt met zo'n systeem waarbij je terugmelding krijgt dat de geaddresseerde het ontvangen heeft.)
Op tijd de domiciliëring (moest dit het geval zijn) schrappen!

Meer info: https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... p-opzeggen
Of direct opzeggen: https://www.jureca.be/juridische-produc ... p-opzeggen
Laatst gewijzigd door hendrik1 op 14 feb 2010 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

chrisd
Berichten: 179

#3 , 14 feb 2010 12:06

de algemene wet zegt dat je het aangetekend mag opsturen.
Welk artikel? Dit zou overigens kloppen met het feit, dat Algemene Voorwaarden redelijk moeten zijn; zou die verhuizing daarom zeker vermelden.

Reclame

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#4 , 14 feb 2010 18:17

Ik weet dat alle andere fitnesscentra werken met aangetekende brief. lijkt me puur om commerciele redenen dat ze werken met zo'n formulier. velen durven zich niet uitschrijven en bij anderen pushen ze om toch te blijven.

PS als zij het recht hebben om enkel via uitschrijfformulier te werken, dan zullen ze me dwingen om 100 km te rijden. ik ken die mensen.

ik wil gewoon weten: is het puur wettelijk voldoende om aangetekende brief te sturen?

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 15 feb 2010 02:19

Ik weet dat alle andere fitnesscentra werken met aangetekende brief. lijkt me puur om commerciele redenen dat ze werken met zo'n formulier. velen durven zich niet uitschrijven en bij anderen pushen ze om toch te blijven.
Misschien is dat puur om administratieve redenen. En trouwens wat zijn dat voor bange wezel trekjes ? Ik dacht dat als men als vrouw wat fitness deed men zich beter in zijn vel voelde ? Blijkbaar niet.
ik ken die mensen.
Misschien rekenen zij er ook op dat de meesten nog te bang zijn om zich uit te schrijven. Goed. Kan dan wat commercieel zijn.
ik wil gewoon weten: is het puur wettelijk voldoende om aangetekende brief te sturen?
Maak je niet ongerust, het is wettellijk voldoende, maar zie naar de kleine lettertjes van je kontrakt voor de opzegperiode. Het kan dat je niet van de ene dag op de andere mag opzeggen. Je kan natuurlijk ook de brief zelf afgeven en voor ontvangst laten aftekenen. Maar dat zie je zeker niet zitten denk ik.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

chrisd
Berichten: 179

#6 , 15 feb 2010 08:10

ik wil gewoon weten: is het puur wettelijk voldoende om aangetekende brief te sturen?
De volgende vraag is natuurlijk: wat moet er precies in die brief staan? Denk niet, dat de wetgever zich hiermee bezig zal hebben gehouden.
Denk, dat TS het er op moet houden, dat de rechter hem in het gelijk zal stellen.

Zou zelf ook geen zin hebben me eventueel in die club te laten piepelen.

xena

#7 , 15 feb 2010 11:51



Nu staat er in hun wettekst dat uitschrijving van jaarabonnement enkel en alleen kan door een uitschrijfformulier aan de balie aan te vragen.

dit is afzonderlijk onderhandelde bepaling waarmee jij bent akkoord gegegaan en het fitnescentra kan zich hiervoor op art. 1134 bw 21/3/1804 beroepen . volgens art. 31§1 whpc 14/11/1991 kan je de nietigheid inroepen van een oneerlijk beding . in art. 32 worden de oneerlijke bedingen opgesomt en het uwe staat er niet tussen dus voor de handelspraktijkenwet is het alvast geen oneerlijk beding .

chrisd
Berichten: 179

#8 , 15 feb 2010 11:57

dit is afzonderlijk onderhandelde bepaling waarmee jij bent akkoord gegegaan
M.i. betreft het hier een Algeme Voorwaarde en geen 'afzonderlijk...bepaling', althans geeft TS niet anders aan, dan dat hij deze bepaling in de wettekst heeft aangetroffen.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#9 , 15 feb 2010 12:27

het contract loopt begin april af, ik vermoed dat ik minstens een maand op voorhand de brief moet versturen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 15 feb 2010 12:39

U verstuurt nu onmiddellijk een AS. Daarin vermeldt u dat ingeval er geen opmerkingen worden ontvangen binnen de maand na ontvangst van het AS u de opzeg als definitief aanvaard beschouwt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 15 feb 2010 12:47

het contract loopt begin april af, ik vermoed dat ik minstens een maand op voorhand de brief moet versturen?
Hangt er van af, maar dat zal wel in het contract staan, in de kleine lettertjes. Er was hier toch ergens een post van iemand met een contract dat enkel jaarlijks kon opgezegd worden ... een aantal maanden voor de vervaldag.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#12 , 15 feb 2010 14:20

Geachte,

via dit aangetekend schrijven zeg ik mijn jaarabonnement dat afloopt op 1 april op. Ik beschouw de opzegging als definitief indien er geen tegenreactie komt? zoiets? of moet ik er nog iets aan toevoegen.

in de kleine lettertjes staat dus minstens een maand via uitschrijfformulier.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 feb 2010 14:25

Wet handelspraktijken
Art. 31. (§ 1.) Voor de toepassing van deze wet moet worden verstaan onder onrechtmatig beding, elk beding of elke voorwaarde die, alleen of in samenhang met een of meer andere bedingen of voorwaarden, een kennelijk onevenwicht schept tussen de rechten en plichten van de partijen.
Het beding dat een opzeg enkel kan door persoonlijk een uitschrijfformulier aan de balie aan te vragen is m.i. een onrechtmatig beding in de zin van deze wetsbepaling.

Mijn advies: zeg op met aangetekend schrijven en vraag in dit schrijven dat als zij willen dat je een formulier invullen, zij u een formulier opsturen (desnoods als bijlage bij een e-mail).

scorpioen

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#14 , 15 feb 2010 16:05

het lijkt me een puur commerciele truc. moet ik dan vragen of ze het ook aangetekend opsturen indien ze het uitschrijfformulier willen opsturen?

xena

#15 , 16 feb 2010 00:23


via dit aangetekend schrijven zeg ik mijn jaarabonnement dat afloopt op 1 april op.
gerechtelijk wetboek Art. 54. Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.

als uw contract begon op 1 april loopt het af op 31 maart en niet op 1 april

Terug naar “Consumenten Koop”