Beste,
In onze straat gaan ze binnenkort wegenwerken doen (riolering , fietspad voorzien)...
We moeten hiervoor 9m² grond afstaan en hebben de optie:
- gratis grondafstand
- uitbetaling grondverwerving & heffing van de verhaalbelasting (Lubbeek)
We zouden recht hebben op een vergoeding van 95€/m² (alhoewel de grond 13 jaar geleden, bij aankoop, 3x zo duur was per m²).
In de begeleidende brief staat dat er bij uitbetaling jaarlijks een belasting zal betaald moeten worden (gedurende 20 jaar) waarin de gedane kosten teruggevorderd worden (kosten voor opstellen van de plannen, kosten actes, gerechtskosten, waarde terreinen die door de gemeente werden afgestaan en de intresten tijdens die periode van 20 jaar).
Alhoewel men bij de gemeente niet kan zeggen hoeveel we hier dan jaarlijks voor moeten betalen vertellen ze ons dat dit over de periode van 20 jaar in totaal over 200-300% van het uitbetaalde bedrag zal komen.
Deze regeling zou in 'artikel 3 - terugvordering' van de gemeente Lubbeek staan.
Ik had reeds aangehaald dat mijn ouders een soortgelijke situatie hebben gehad en het bedrag zonder extra belasting uitbetaald gekregen hadden.
Maar dit zijn blijkbaar regels die per gemeente verschillen.
Via deze weg zou ik willen informeren of het allemaal wel klopt wat men ons meedeelt.
Het komt 'louche' over. We moeten een deel van onze grond afstaan, als we uitbetaald willen worden hiervoor dan worden we betaald tegen een (minimum) 3x lagere prijs dan bij de aankoop en gaan we er nog zoveel belasting op moeten betalen dat we uiteindelijk 2-3x het ontvangen bedrag gaan moeten terugbetalen.
Alvast bedankt
Groeten
I.