Beste,
Ik heb gezien dat er over dit thema reeds een forum topic werd aangemaakt, maar met status gesloten.
Ik ben gepensioneerde Belg wonend permanent in Italië en trek een pensioen uit België.
Mijn aangifte is net gemaakt en opvallend daarbij is de 7 % opcentiemen toeslag.
Heb een en ander op Google en op dit forum opgezocht en vond het Arrest nr. 92/2019 van 6 juni 2019 van het Grondwettelijk Hof. De vraag was of deze belasting - nu Gewestbelasting verneem ik - discriminerend is (de indiener verwees naar gemeentelasting).
Volgens het hof is er geen discriminatie tussen beide scenario’s omdat het essentieel - toen ging om een belasting voor het functioneren van de staat, dus geen gemeentebelasting.
Mijn bedenkingen zijn de volgende die ik graag juridisch wil toetsen :
- de opcentiemen zijn dus een staats of gewestbelasting
- ze zijn aanvullend en worden apart berekend in de BNI aangifte
- ze zijn dus uitdrukkelijk geen gemeentebelasting
- de regel van non discriminatie moet gerespecteerd worden tav van elke belasting tenzij er een objectief criterium voor bestaat
1) Waarom betaalt een Belg in België dan GEEN aanvullende en apart berekende staats- of gewestbelasting van 7 % indien er geen sprake is of mag zijn van discriminatie. De diensten van de Belgische staat of gewest zijn toch dezelfde voor elke Belg, al dan niet wonende in België.
Ik verwijs hier dus niet zoals in het arrest naar gemeentebelasting. Dat hoort hier blijkbaar niet thuis volgens het arrest en is dat thema afgesloten daardoor.
2) waarom wordt deze apart berekend van de basis belasting voor Staat of Gewest, waarom niet te samen. Indien beiden toch dienen tot dezelfde financiering van dezelfde entiteit is er dan zelfs geen sprake van dubbele belasting.
Bedankt voor elke interactie.
Ps : afhankelijk van de reacties hier, maak ik een bezwaar tegen mijn aangifte bij de fiscus.