Ben ik verantwoordelijk voor mijn vader?

Gianna
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ben ik verantwoordelijk voor mijn vader?

#1 , 10 mei 2023 11:36

Hallo,

Ik had een vraag ivm mijn vader.
Even situatie schetsen, mijn vader heeft heel zijn leven precies de problemen opgezocht, schulden, alcoholprobleem,...
Zijn huurhuis is ook niet aan te zien, volledig uitgewoond.
Ik vrees, aangezien zijn levenswijze, dat hij op en dag onverwachts zal te komen overlijden.

Zijn wij (ik en mijn 2 broers) dan verantwoordelijk voor de puinhoop die hij achterlaat? Hoe kunnen wij ons lostrekken van zijn schulden en de uitgewoonde woning?
Ik zou er eigenlijk liefst niets mee te maken hebben...

Alvast bedankt voor de info

Thomas_A
Berichten: 2300
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2023 12:38

U bent niet verantwoordelijk voor hem of zijn schulden.

In geval van overlijden, kan u de erfenis weigeren of onder voorbehoud aanvaarden.

Tenzij zwaarwichtige redenen zal u wel moeten bijdragen als hij naar een rusthuis verhuist en dit zelf niet volledig kan betalen.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 10 mei 2023 14:24

Zwaarwichtige redenen zijn met hem samengewoond bij meerderjarigheid.
Uiteraard ook strafrechtelijke feiten gepleegd tgo kind(eren).
Of door ocmw van gemeente niet meer toegepaste regelgeving, in Vlaanderen enkele gemeenten.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 mei 2023 16:30

In geval van overlijden zullen jullie wel de kosten van laatste ziekenhuisopname (indien niet betaald) en begrafenis moeten betalen.

Schulden van vader kan je vermijden door de erfenis te verwerpen als je zeker bent dat ze verlieslatend is, of anders onder voorbehoud van boedelbeschrijving te aanvaarden (kost wel meer).
Indien jullie kinderen hebben, moeten die ook verwerpen (minderjarig = via vrederechter)

Je mag dan niks doen waardoor je de erfenis aanvaardt !
Niks opzeggen (je kan bvb wel een nutsmaatschappij een bericht sturen om te laten weten dat persoon zus-en-zo overleden is, maar NIET het contract opzeggen - ook huur niet !), niets meenemen, in het kort: niets in de plaats van vader doen

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 10 mei 2023 18:47

Best allemaal samen naar notaris en alle kinderen ook samen naar vrederechter. kost is dan gezamenlijk.

LordPercy
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mei 2023 21:36

Je mag dan niks doen waardoor je de erfenis aanvaardt !
Niks opzeggen (je kan bvb wel een nutsmaatschappij een bericht sturen om te laten weten dat persoon zus-en-zo overleden is, maar NIET het contract opzeggen - ook huur niet !), niets meenemen, in het kort: niets in de plaats van vader doen
Ik zit in een vergelijkbare situatie, wist niet dat het zo verregaand is.
Pijnlijk is het wel dat je dan ook geen familiefoto's kan meenemen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”