Leasing claimt schade meer dan maand later

LostV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Leasing claimt schade meer dan maand later

#1 , 25 mei 2023 08:14

Goedemorgen, hieronder mijn vraag, graag Uw inzicht:

13 April ruil ik mijn "oude" leasing(einde contract) in voor een nieuwe.
Bij de merkgarage neemt de medewerker (van de dealer, niet van de leasing) mijn sleutels in ontvangst, verder wordt er niet naar de oude wagen gekeken.

Nu, weken later, ontvang ik bericht van leasing dat ze nog schade op mij willen verhalen.
1) krasjes op het dak
2) deuk in portier
3) reinigingskosten

Deuk was er zeker niet bij teruggave, ook was de auto de dag ervoor grondig gepoetst door hand-carwash.
Deuk kan er ingekomen zijn op de parking en als die weken heeft buitengestaan, zal die inderdaad terug gewassen moeten worden.

Krasjes op dak kloppen, had ik ook al opgemerkt (geen idee van wat, maar zal inderdaad onder mijn verantwoordelijkheid vallen)

Hoe reageer ik hier nu het beste op?
Punt 2 en 3 zijn helemaal niet mijn fout.

Bij wie ligt de bewijslast als er bij de terugname geen document van de staat is opgemaakt?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 25 mei 2023 12:19

bewijslast ligt bij de leasingmaatschappij dat de "schade" er reeds was bij het in ontvangst nemen van de wagen door de garage.

stuur hen een aangetekend schrijven waar in u alle schade betwist en vraag hun dat ze u de nodige bewijzen bezorgen dat de schade bij het inleveren reeds aanwezig was.

dat gaan ze niet kunnen aangezien er geen gedetailleerde omschrijving van de wagen is gebeurd bij het inleveren.

beetje zoals bij huren er geen in/uittredende plaatsbeschrijving is gebeurd . . .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 mei 2023 16:00

Zie boven

Zeker nadruk leggen op tijdsverloop tussen inlevering zonder opmerkingen, en datum van hun "vaststellingen", dus periode dat voertuig niet meer onder uw beheer was

Je kan de krasjes "bekennen" , ook al weet je niet waar ze vandaan komen.

Ticketje carwash nog bij de hand ?


Dit is al geruime tijd het aanvullend business model van leasing:
Op einde een rits minimale schade zoeken, en daar ferm voor aanrekenen
Steeds weer hetzelfde stramien:
Niet nagekeken bij inlevering, of zelfs een papiertje dat auto OK was
Geruime tijd later krijgt men dan melding van meerdere schadeposten aan de wagen, en gepeperde rekening.

Als je even gaat zoeken, ga je er meerdere vinden, enkel hier op forum al



Die prulletjes worden vervolgens nooit hersteld voor verkoop, "het is geen nieuwe hé"

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”