Ongeval zoon, wie betaalt kosten en boete

A_Douglas
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

Ongeval zoon, wie betaalt kosten en boete

#1 , 23 mei 2023 12:01

Mijn zoon is 20j en heeft +20 uren met rijschool achter de rug maar nog geen rijbewijs behaald. Helaas achter stuur gekropen tijdens uitstap ardennen, bestelwagen van vriend gebruikt (wel met zijn toelating) en tegen stilstaande wagen gebotst. Kosten bestelwagen 12.000 euro (plus dan nog zware boete plus kosten andere auto). Hij heeft dat geld niet liggen, woont bij mij thuis en pas begonnen met werken. Kan het geld van mei geëist worden nu? Of van de moeder (mijn ex partner)?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 mei 2023 12:29

Kan het geld van mei geëist worden nu?

De maand mei is bijna voorbij. Dus als je even wacht moet er niets meer betaald worden
Alle gekheid op een stokje. Hij zal opdraaien voor alle kosten. Heeft hij niet het nodige geld, kan hij mogelijk een lening krijgen van u of uw ex echtgenote

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 mei 2023 16:24

Mijn zoon is 20j en heeft +20 uren met rijschool achter de rug maar nog geen rijbewijs behaald.
Heeft hij een voorlopig rijbewijs waarmee hij alleen mag rijden, of niet :?:

Ongeval gebeurd tussen 22 u en 6 uur op vrijdag zaterdag of zondagnacht ? Of nacht van feestdag ?
tegen stilstaande wagen gebotst. Kosten bestelwagen 12.000 euro (plus dan nog zware boete plus kosten andere auto).
Vriend kan kosten op uw zoon verhalen

Als vriend moest weten dat uw zoon geen rijbewijs had, is hij ook strafbaar ...

Of verzekering de kosten aan geparkeerde wagen op uw zoon gaat verhalen, hangt er van af of uw zoon al dan niet een voorlopig rijbewijs M18 (zonder begeleider) heeft ...
Hij heeft dat geld niet liggen, woont bij mij thuis en pas begonnen met werken
Kan al direct beginnen met (meer) sparen om zijn schulden te betalen
Kan het geld van mei geëist worden nu?
Geld niet
Als u op dezelfde plaats gedomicilieerd bent als uw zoon, kan er eventueel wel beslag gelegd worden op goederen die eigenlijk van u zijn ...

Dat gaat niet direct gebeuren

Reclame

A_Douglas
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

#4 , 23 mei 2023 17:26

Na de 20 uren is hij zo stom geweest om attest voorlopig rijbewijs M18 aan te vragen / af te halen. Had dus een verschil kunnen maken met het oog op de boetes denk ik. Hij heeft effectief gelogen tegen maat (dat die maat eigenlijk goedgelovig was is een andere kwestie... is kwestie van vertrouwen, maar daar is lelijk misbruik van gemaakt jammer genoeg). Is twee weekends geleden op zaterdag rond 7u gebeurd.

Wie z'n gat brandt moet op de blaren zitten... jammer om zo je volwassen leven te starten :-(

Vraag me ook af: kosten aan bestelwagen, hoe wordt dat bepaald over welke termijn af te betalen (als dat al kan)?

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 23 mei 2023 18:29

Een afbetalingsplan is een gunst, geen recht. Probeer uw zoon iets overeen te laten komen met de schuldeiser. Zo niet, kan er inderdaad een deurwaarder langskomen voor onmiddellijke betaling.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 23 mei 2023 21:17

Beste

Ik raad je zoon aan een advocaat te consulteren.
De verzekering zal mogelijk/waarschijnlijk gebruik maken van een regres vordering. Maar de geldigheid daarvan kan betwistbaar zijn. https://www.arag.be/nl/blog/mobiliteit/ ... zekeraar-/
En er is hier sprake van drie verschillende partijen. De verzekering die potentieel een regres recht uitoefent voor de schade aan derden die door de BA verzekering werd uitbetaald. En dat regresrecht is geplafonneerd. Er is de vriend zijn eigen schade aan de bestelwagen waar de verzekering niet in tussen komt (tenzij er omnium was) en er is uw zoon.
In welke mate de vriend zijn eis kan hard maken valt te bezien. Hij wordt geacht te rijvaardigheid van iedereen die met zijn voertuig rijdt te verifiëren.
Uw zoon een lening toestaan vind ik geen goed advies. Als uw zoon niet kan betalen zal de tegenpartij een dading moeten aanvaarden of een afbetalingsregeling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 mei 2023 22:52

Na de 20 uren is hij zo stom geweest om attest voorlopig rijbewijs M18 aan te vragen / af te halen.
:?: :?: Heeft hij nu een voorlopig rijbewijs of niet, en zo ja, wélk :?:

Want gaat inderdaad ferm verschil maken ...
Hij heeft effectief gelogen tegen maat (dat die maat eigenlijk goedgelovig was is een andere kwestie...
Zal voor die goedgelovige maat nog de vraag zijn of Parket gaat vervolgen of niet ...

Vraag me ook af: kosten aan bestelwagen, hoe wordt dat bepaald
Expertise, waardeschatting bestelwagen voor ongeval, en bestek voor herstelling
over welke termijn af te betalen (als dat al kan)?
Er valt normaal niets af te betalen, dat is ineens te betalen
Herstelling zal ook niet in schijfjes gebeuren ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 23 mei 2023 23:02

De verzekering zal mogelijk/waarschijnlijk gebruik maken van een regres vordering. Maar de geldigheid daarvan kan betwistbaar zijn.
Daarvoor mùoeten we dus eerst weten of hij (voorlopig) rijbewijs heeft of niet ...
En dat regresrecht is geplafonneerd.
Rond de 31000 € ...
Er is de vriend zijn eigen schade aan de bestelwagen waar de verzekering niet in tussen komt (tenzij er omnium was) en er is uw zoon.
In welke mate de vriend zijn eis kan hard maken valt te bezien. Hij wordt geacht te rijvaardigheid van iedereen die met zijn voertuig rijdt te verifiëren.
Het blijft nog steeds de zoon die de schade veroorzaakt heeft ...
De uitlener kan ervoor gestraft worden dat niet nagekeken te hebben (via strafrecht) maar zoon veroorzaakte nog steeds de schade (en da's burgerlijk recht)

BW Art. 1382. Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.

aceke
Berichten: 138

#9 , 24 mei 2023 16:38

vanwaar de hoge kosten? 12000eur lijkt me wel heel veel? geen omnium verzekering? Kosten andere wagen is voor verzekering.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 24 mei 2023 16:59

Kosten andere wagen is voor verzekering.
Maar die recupereren die kosten uiteraard bij de schuldige partij.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”