Aanbouw garage in een woongebied met landelijk karakter

NicolasMu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aanbouw garage in een woongebied met landelijk karakter

#1 , 17 mei 2023 08:35

Beste

Wij hebben onlangs een woning gekocht (HOB rechts gelegen) met een niet bebouwbare zijtuinstrook.
Het linkse perceel is letterlijk een kopie van onze woning (woning maar ook de niet bebouwbare zijtuinstrook).

Bij het huisbezoek vroegen wij de makelaar of wij een aanbouw mochten zetten in die niet bebouwbare zijtuinstrook aangezien de andere woning daar een carport heeft staan. Dat was volgens de makelaar geen probleem want het zijn identieke woningen dus waarom zou dat niet mogen.

In het stedenbouwkundig voorschrift staat dat garages of carports niet toegestaan worden voor ons lot. Bij de vraag aan de gemeente of deze stedenbouwkundige voorschriften konden worden aangepast kreeg ik volgend antwoord:

De reden hiervoor is dat het open zicht naar achteren kan behouden blijven aangezien dit een relatief open gebied in woongebied met landelijk karakter is.

Is er een mogelijkheid om dit alsnog te verkrijgen. Mij lijkt de uitleg (gezien op de spiegelwoning links) een beetje raar? Dat een garage niet mag, daar kunnen wij ons bij neerleggen. Maar zou een woonuitbreiding (in die zijtuin) wel kans op slagen hebben?

Alvast bedankt!

lukasi
Berichten: 1139

#2 , 17 mei 2023 09:31

Wetgeving is duidelijk, in de zijtuinstrook mag er geen bouwkundige constructies geplaatst worden.
Uw buur is in overtreding
Uw makelaar heeft u slecht geïnformeerd.

NicolasMu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2023 09:37

Beste

Daar is wel toelating voor gegeven in de stedenbouwkundige voorschriften. Dat lot wel, het onze niet. Vandaar dat ik de uitleg nogal raar vind ogen.

Bedankt voor je antwoord alvast!

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 mei 2023 12:00

Heb je de vraag al aan uw gemeente gesteld? Maak duidelijke foto's van de bestaande toestand.

jean.valmont
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 mei 2023 13:10

Zet een carport op wielen. Kunnen ze niets aan doen. Hier iemand gedaan die recht tegenover kerk woont. Mocht geen carport zetten. Dan maar op wielen gezet. :lol: staat er nog altijd!

Gewijzigd JurecaBE - moderator

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 17 mei 2023 13:40

Zet een carport op wielen. Kunnen ze niets aan doen. Hier iemand gedaan die recht tegenover kerk woont. Mocht geen carport zetten. Dan maar op wielen gezet. staat er nog altijd!
NB quote licht gewijzigd, die enorme emoji brengt niets nieuws bij

Even zuchten...

U weet toch ook net zo goed als iedereen, dat ook zo'n "permanente constructie op wielen " niet mag zonder omgevingsvergunning?

jean.valmont
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 mei 2023 13:49

Zet een carport op wielen. Kunnen ze niets aan doen. Hier iemand gedaan die recht tegenover kerk woont. Mocht geen carport zetten. Dan maar op wielen gezet. staat er nog altijd!
NB quote licht gewijzigd, die enorme emoji brengt niets nieuws bij

Even zuchten...

U weet toch ook net zo goed als iedereen, dat ook zo'n "permanente constructie op wielen " niet mag zonder omgevingsvergunning?
ik zou het niet weten of je er een omgevingsvergunning moet voor hebben of niet.

zoals gezegd, de carport mocht niet, dan heeft de persoon er gewoon wielen ondergezet, en het staat er nog. blijkbaar kan men er niets tegen beginnen.

NicolasMu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 mei 2023 13:51

Net contact gehad met de gemeente nogmaals. Ze kunnen geen aanpassing doen aan de voorschriften omdat de verkavelingsvoorschriften jonger zijn dan 15 jaar. Ik las ergens dat er wel aanpassingen mogelijk zijn via een bepaald artikel in de wetgeving maar of dat soelaas brengt...

jean.valmont
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 17 mei 2023 13:53

Zet een carport op wielen. Kunnen ze niets aan doen. Hier iemand gedaan die recht tegenover kerk woont. Mocht geen carport zetten. Dan maar op wielen gezet. staat er nog altijd!
NB quote licht gewijzigd, die enorme emoji brengt niets nieuws bij

Even zuchten...

U weet toch ook net zo goed als iedereen, dat ook zo'n "permanente constructie op wielen " niet mag zonder omgevingsvergunning?
ik had die tekst getypt op mijn iphone, en emoji was klein. op de pc is het enorm groot. weet niet hoe het komt. was niet de bedoeling.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jul 2023 10:54

ik zou de vergunning aanvragen bij de gemeente, en als ze weigeren via de geijkte kanalen in beroep gaan. Het lijkt me nu toch dat je een zeer overtuigend argument hebt...

Terug naar “Milieurecht”