Polio vaccin

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

Polio vaccin

#1 , 18 mar 2023 14:40

Beste,

Vorig week bij een medische onderzoek heeft moeder zonder overleg met mij de vaccinatieschema van ons dochter die nu in het eerste leerjaar zit geweigerd.

Gezien het toen bleek om 'niet verplicht' vaccinaties kon ik weinig doen. Echter heeft CLB nu mij een gecorrigeerde brief gestuurd waarbij ze mij vertellen dat dochter haar verplichte poliovaccin niet heeft gekregen.

Maar dat moeder bij het CLB alsook telefonisch laat weten dat die wel in orde is. CLB en het vaccinet betwisten dat.

Ik heb dus gebeld naar mijn geneesheer die inzage heeft in de kinderen hun medisch dossier en eveneens bevestigd. Dat niet enkel ons dochter maar ook ons zoon van 4 hun poliovaccin niet is geregistreerd.

M.i. liegt moeder want ik weet dat ze een ideologische afkeur heeft voor vaccinaties.

Communicatie binnen het co-ouderschap ligt ook slecht, tart telkens mijn ouderlijk gezag.

Hoe pak je dit juridisch aan... aangifte of klacht indienen blijkt geen optie te zijn als ik info inwin bij de politie.

LeenW
Berichten: 12813

#2 , 18 mar 2023 15:28

Kan in principe niet, Polio vaccin komt zeer vroeg en wordt ook opgevolgd door de gemeente.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2023 15:34

Kan in principe niet, Polio vaccin komt zeer vroeg en wordt ook opgevolgd door de gemeente.
Gemeente, je bedoelt kind en gezin?

Moeder heeft samenwerking met hen altijd geweerd. Dokter bevestigd dat er niets is geregistreerd er is dus volgens vaccinet,CLB en dokter in hun ogen dan geen poliovaccin toegediend bij de kinderen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 18 mar 2023 15:45

Kan in principe niet, Polio vaccin komt zeer vroeg en wordt ook opgevolgd door de gemeente.
Gemeente, je bedoelt kind en gezin?

Moeder heeft samenwerking met hen altijd geweerd. Dokter bevestigd dat er niets is geregistreerd er is dus volgens vaccinet,CLB en dokter in hun ogen dan geen poliovaccin toegediend bij de kinderen.
Neen, de gemeente. U moet vaccinatiebewijs bij hen binnenbrengen en zij doen het nodige als dat niet gebeurt.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2023 16:11

Kan in principe niet, Polio vaccin komt zeer vroeg en wordt ook opgevolgd door de gemeente.
Gemeente, je bedoelt kind en gezin?

Moeder heeft samenwerking met hen altijd geweerd. Dokter bevestigd dat er niets is geregistreerd er is dus volgens vaccinet,CLB en dokter in hun ogen dan geen poliovaccin toegediend bij de kinderen.
Neen, de gemeente. U moet vaccinatiebewijs bij hen binnenbrengen en zij doen het nodige als dat niet gebeurt.
Dus eerst bellen naar de gemeente? Plaats waar ze geboren zijn. Of kan ik bewijzen terug vinden hiervan online... op burgerprofiel ofzo?

eylis
Berichten: 8837

#6 , 18 mar 2023 16:29

U kan contact opnemen met de FOD volksgezondheid en de situatie uitleggen dat uw kinderen hun (opvolg)vaccinaties voor polio niet krijgen door de weigering van de moeder in weerwil van de gedeelde ouderlijke macht. Dat u uitdrukkelijk wenst dat deze vaccinatie-opvolging wel gebeurt. De FOD maakt dit dossier over aan het parket. Vaccinatieweigering kan vervolgd worden.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mar 2023 16:41

U kan contact opnemen met de FOD volksgezondheid en de situatie uitleggen dat uw kinderen hun (opvolg)vaccinaties voor polio niet krijgen door de weigering van de moeder in weerwil van de gedeelde ouderlijke macht. Dat u uitdrukkelijk wenst dat deze vaccinatie-opvolging wel gebeurt. De FOD maakt dit dossier over aan het parket. Vaccinatieweigering kan vervolgd worden.
Ik ga toch eerst moeten bewijzen dat ze hun allereerste 'verplichte' polio hebben gekregen alvorens de opvolg te vragen. Die is trouwens niet verplicht mocht de eerste wel gegeven zijn geweest.

Dat is wat CLB nu doet vragen om bewijzen omdat zij en 2 andere instanties de registratie niet terugvinden. En moeder levert die niet maar beweert wel dat ze die hebben gekregen. Dus vragen ze het aan mij om bewijs te leveren omdat moeder halsstarrig is ...

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 18 mar 2023 19:50

Als de kinderen bij u zijn gewoon naar de dokter gaan en vaccinatie laten zetten.


https://www.vlaanderen.be/registratie-poliovaccinatie

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 19 mar 2023 23:18

Polio is de enigste vaccinatie die wettelijk verplicht is.
Bij niet voldoen is het strafbaar en de vonnissen zijn meestal geldboete én gevangenisstraf. Correctionele straffen.
Vraag idd na bij gemeente of zijn indertijd voor de 18 de maand het dossier binnen heeft gekregen.
De cases die ik ken kwamen van parket naar politie - weigeren had dus gevolgen.

Nemi
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 mar 2023 15:32

Ik spreek uit ervaring want er was iets misgegaan bij de communicatie tussen Kind & Gezin en FOD volksgezondheid.

Als er geen vaccinatie is krijgt u normaal een aangetekende brief van FOD. De burgemeester van uw stad/gemeente krijgt deze brief ook met de dringende oproep dit onmiddellijk in orde te brengen.

Deze brief moet dus ook bij jou terecht komen indien niet in orde.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 20 mar 2023 18:16

Mogelijk in de periode wanneer jullie nog samenwoonden.
Beide ouders hebben normaliter gezamenlijk ouderlijk gezag en zijn dus beiden samen aansprakelijk.
Kind en gezin - huisarts - gemeente - allen geen enkel spoor? Lijkt me raar.
U kan direct het nodige doen via uw huisarts en dan de overheidsdiensten in kennis stellen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”