Halfzus of neef/nicht

Denis3080
Topic Starter
Berichten: 12

Halfzus of neef/nicht

#1 , 16 mar 2023 21:40

Wie erft er of beiden een half zus of een neef die zoon was van een ‘echte’ zus. Oom zonder kinderen en zonder partner is gestorven. Hij had 1 halfzus(gemeenschappelijke moeder) en 1 zus die overleed en wel 3 kinderen had. Hoe wordt de erfenis verdeeld?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 mar 2023 02:23

Erfenis wordt in twee verdeeld.
Eén helft voor degenen die zelfde vader hebben : integraal voor de kinderen van de zus.
Andere helft voor degenen die dezelfde moeder hebben : helft voor halfzus, helft voor neven/nichten
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 18 mar 2023 13:01

Erfenis wordt in twee verdeeld.
Eén helft voor degenen die zelfde vader hebben : integraal voor de kinderen van de zus.
Andere helft voor degenen die dezelfde moeder hebben : helft voor halfzus, helft voor neven/nichten
Zeker?

Kloving inderdaad, wat betekent dat de erfenis verdeeld wordt voor de helft naar vaders- en de helft naar moederskant.
De overleden zus had dezelfde vader en moeder.
Dus volgens mij: de helft naar vaderskant -> zus
De helft naar moederskant -> zus en halfzus
Wat neerkomt op halfzus 1/4 en 3/4 naar zus, die vooroverleden is, dus 1/4 naar elk van haar 3 kinderen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 mar 2023 17:45

@ Evi : bedankt voor de bevestiging!!!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”