Voetganger wandelt in het donker op een pikdonkere weg

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

Voetganger wandelt in het donker op een pikdonkere weg

#1 , 13 mar 2023 18:58

Ik woon op het platteland.
s'nachts zijn de smalle weggetjes onverlicht. Pikdonker.
Gisteren reed ik bijna een wandelaar aan met mijn motorscooter. :shock:
De wandelaar had totaal niets van licht of fluo bij. Donkere kledij in een pikdonkere omgeving.

Mag een wandelaar dit doen?
Of gaat er ergens een code van goede praktijk gelden bij een ongeval?

Fietsers, gemotoriseerd vervoer, paardrijders ( denk ik ) moeten zichtbaar zijn in het donker. Wandelaars?


Dit flitste door mij heen toen ik aan het bekomen was van de schrik en verder reed naar mijn bestemming.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 mar 2023 20:04

Tenzij in groep mét leider, is er geen enkele verplichting voor voetgangers op de rijbaan om enige verlichting te gebruiken ...

> 100 aanpassingen aan wegcode deze eeuw alleen al, maar dit is nooit aangepast ... hoewel: een met een voetganger gelijkgestelde gebruiker van een voortbewegingstoestel, moet dan weer wél licht voeren op de rijbaan :!:

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 2ecrb8zp1n

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 13 mar 2023 20:12

Op basis van Artikel 10.1.1°, zou ik zelfs durven stellen dat u uw snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden, nl. een smalle, slecht verlichte weg zonder voetpad.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 14 mar 2023 11:31

Hij is indd niet verplicht maar er zijn wel regels over zijn plaats op de openbare weg. Liep hij tegen de rijrichting of met de rijrichting mee?

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2023 09:09

Dank voor de reactie. De snelheid was aangepast aan de situatie. Een ongeluk is vermeden.
Het verschieten was er niet minder om.
Het is alleen bizar dat vele (alle?) vervoermiddelen moeten verlicht en/of zichtbaar zijn op de openbare weg, maar de "zwakke" voetganger niet. Want een voetganger is geen vervoermiddel.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 mar 2023 16:46

Het is alleen bizar dat vele (alle?) vervoermiddelen moeten verlicht en/of zichtbaar zijn op de openbare weg,
Alle !
Zelfs de vervoermiddelen die gelijkgesteld zijn met een voetganger (ttz bestuurders van voortbewegingstoestellen) moeten licht voeren als ze in donker de rijbaan gebruiken ...

maar de "zwakke" voetganger niet. Want een voetganger is geen vervoermiddel.
Inderdaad

Het toont u hoe bezorgt de politiek werkelijk is over "verkeersveiligheid" ...

Er zijn nog véél waanzinnigere toestanden in de Belgische wegcode
bvb waar fietsers en voetgangers vrolijk mogen verder rijden/gaan ... ondanks rood licht

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 17 mar 2023 16:52

Maar mag een wandelaar/voetganger zomaar op de weg lopen als er een (zachte) berm is die beloopbaar is ? Anders is hij dan ook in fout ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 17 mar 2023 22:47

Maar mag een wandelaar/voetganger zomaar op de weg lopen als er een (zachte) berm is die beloopbaar is ?
neen, maar dat staat niet in de vraag ...
Anders is hij dan ook in fout ?
Ja

Volgorde wat te volgen ligt vast
Rijbaan is LAATSTE keuze


42.1. De voetgangers gebruiken in volgorde van aanwezigheid de volgende toegankelijke en begaanbare delen van de openbare weg:

1° het trottoir of het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D9, D10 of D11;
2° het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D13;
3° de verhoogde berm;
4° de gelijkgrondse berm;
5° de parkeerstrook;
6° de zijdelingse strook;
7° het fietspad;
8° de rijbaan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”