Omgangsrecht grootouders

SlapendeHond
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Omgangsrecht grootouders

#1 , 13 mar 2023 00:49

Ik word binnenkort vader. Mijn vrouw en ik willen allebei niet dat het mijn schoonmoeder ooit iets met het kind te maken heeft. Wij wonen in het Verenigd Koninkrijk maar mijn vrouw is van origine Belgisch.

Nu begrijp ik dat er in België omgangsrecht voor schoonouders bestaat, en helaas denk ik dat mijn schoonmoeder direct een zaak aan zou spannen om bezoekrecht af te dwingen mocht zij te horen krijgen dat wij een kind verwachten. Mijn vraag is
1. Kan zij via het Belgisch recht bezoekrecht toegewezen krijgen terwijl wij in het VK wonen?
2. Wat voor dossier moeten wij aanleggen om een rechter te overtuigen dat contact met haar niet in de beste interesse van het kind is ?

eylis
Berichten: 8836

#2 , 13 mar 2023 18:05

Dat zou betekenen dat de grootouders zich voor dat omgangsrecht telkens naar het V.K. moeten verplaatsen. Dan zou dat gebeuren op een lokatie van uw keuze onder uw of een andere persoons (naar uw keuze) toezicht.

Er kan nooit geeist worden (door de grootouders) dat de kleinkinderen telkens voor een periode in België verblijven bij de grootouders. Het is (eventueel) omgangsrecht, geen verblijfregeling. Daar kunnen de grootouders wettelijk geen aanspraak op maken.

Het zal zo'n vaart niet lopen. Ten eerste is de fysieke afstand zeer groot en zal er nog geen bestaande relatie zijn tussen kleinkind en grootouder waarop de grootouders zich kunnen beroepen.

SlapendeHond
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2023 18:31

Dank voor u antwoord Eylis. Hoewel ik snap dat het wellicht niet praktisch is, is er een mogelijkheid dat een Belgische rechter haar gelijk zou geven, en als zij dan bereid zou zijn hierheen te reizen, zouden wij ons daar dan aan moeten houden (gezien we niet in België wonen)?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2023 18:44

Bepalen van toepasselijke rechtbank in internationaal privaatrecht is heel complex met veel uitzonderingen, maar…

Meest algemeen regel is dat de gewoonlijke verblijfplaats van het kind bepaalt of de Belgische rechtbank kan oordelen. Kans is dus groot dat dit sowieso niet ontvankelijk is.

In bepaalde gevallen kan dit uitgebreid worden, bv. bij een bijzondere band van het kind met België of parentale ontvoering.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 16 mar 2023 21:47

Sluit mij aan bij bovenstaande.
Grootouders moeten het al eerst te weten komen.
Modaliteiten zie @Eylis
Bevoegdheid zie @Thomas_A

Terug naar “Andere”