Opzeg verhuurder, wanneer mag ik weg?

Gowiththeflow
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzeg verhuurder, wanneer mag ik weg?

#1 , 23 jan 2023 22:36

Hoi allen,

Minder dan een jaar geleden heb ik een ruimte gehuurd voor mijn praktijk. Afgelopen maand heeft de verhuurder de huur opgezegd.

Opzegtermijn is aan zijn kan 12 maanden. Ik heb 6 maanden opzegtermijn.

Zelf wil ik nu ook weg, heb de sleutels ingeleverd en inmiddels iets nieuws gevonden. Maar hij zegt dat ik 12 maanden huur moet blijven betalen.

Moet ik nu 12 huur blijven betalen vanaf het moment dat hij het heeft opgezegd?

Ik hoop echt dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Gowiththeflow

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2300
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2023 06:30

Ook handelshuur is aan regels voor opzeg gebonden (weliswaar andere dan woninghuur).

Gaat het om een standaard handelshuurovereenkomst van 9 jaar? Staan er bijkomende clausules in over opzeg? Wat is de gegeven reden van opzeg?

In ieder geval is de minst slimme zet waarschijnlijk dat u al iets anders gezocht hebt en de sleutels ingeleverd. Verhuurder kan op basis hiervan onderling akkoord claimen. En waarom gaat u zomaar weg als in de (al dan niet geldige) opzeg sprake is van een termijn van 12 maanden, zonder op papier te hebben dat u deze dan niet moet betalen?

Gowiththeflow
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2023 08:51

Dank u wel Thomas voor uw snelle reactie, waardeer ik zeer.

Ja, ik heb de situatie niet goed overdacht achteraf gezien. Ik ging ervan uit dat als hij de huur heeft opgezegd en ik akkoord ben, dat ik mag vertrekken wanneer ik dat wil. Omdat die 12 maanden ter bescherming van mij zijn. Ik dacht dat ik hem een plezier zou doen als ik snel zou vertrekken.

Maar ik denk dat hij er vanuit is gegaan dat ik niet zo snel iets zou vinden en hij toch op die 12 maanden huur heeft gerekend.

Het was een contract zonder clausules en hij heeft geen reden van opzeg gegeven.

Ik moet ook erbij zeggen dat ik deze huurbaas persoonlijk ken en dat maakt het ook een stuk ingewikkelder om in het begin puur zakelijk te kijken. Ben er om die reden heel naïef ingestapt.

Maar eigenlijk is mijn vraag: als een huurbaas de huur opzegt en ik ben akkoord gegaan met zijn opzeg, zijn er dan altijd financiële consequenties voor mij aan verbonden, dus 12 maanden huur blijven betalen en kan ik dan niet eerder weg?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2300
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2023 12:53

Eigenlijk kon u zijn opzeg gewoon geweigerd hebben. Binnen handelshuur is alleen opzeg door verhuurder na schijf van 3 jaar mogelijk en dan nog alleen indien voorzien.

Bij woninghuur kan je een tegenopzeg van 1 maand geven, maar jij mijn weten bestaat dat niet in handelshuur.

Gezien de hoge kost van een jaar nutteloze huur te betalen, zou ik in uw plaats een advocaat inschakelen om te zien wat nog uit de wacht kan gesleept worden. Een consultatie voor advies is niet zo duur, en mogelijk is verhuurder sneller geneigd tot compromis tegenover een advocaat.

Gowiththeflow
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2023 22:24

Dank je wel voor uw reactie, Thomas. Beste is inderdaad juridisch advies inwinnen.

Terug naar “Huren”