Aanrijding scooter

nielsvanendert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanrijding scooter

#1 , 23 dec 2022 15:34

Bij het rechts opdraaien van de oprit (weg met links en rechts fietssugestiestroken) komt scooter plots langs rechts voorbij. Onze oprit ligt tussen 2 wegvernauwingen (chicane). Pinker stond al geruime tijd op alvorens het afslaan, gelukkig geen gewonden en minimale blikschade maar wie is er hier precies in fout?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 23 dec 2022 16:39

politie bij geweest?

oprijden van een oprit is een maneuver waarbij diegene die het uitvoert voorrang moet verlenen.

de vraag die men ook dient te stellen is, kon men de brommer voorzien en reed deze volgens de regels?

nielsvanendert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2022 16:43

politie bij geweest?

oprijden van een oprit is een maneuver waarbij diegene die het uitvoert voorrang moet verlenen.

de vraag die men ook dient te stellen is, kon men de brommer voorzien en reed deze volgens de regels?
Politie is er niet bij geweest maar mag een brommer klasse B langs rechts voorbijsteken bij aangeven richting op een weg zonder fietspaden?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 23 dec 2022 17:44

Volgens mij wel: jij voerde een maneuver uit door af te slaan en bent mi dus in fout.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 23 dec 2022 17:53

Suggestiestrook is geen fietspad, de scooter mag m.i. dus niet zomaar rechts inhalen.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 23 dec 2022 20:56

Brommer mag niet rechts inhalen. Zelfs fietsers mogen dat niet. Er gebeuren veel ongelukken door dergelijke fout.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 23 dec 2022 22:33

Ik begrijp de reacties niet: ik rijd mooi rechtdoor op fiets/brommer en de ander voert een maneuver uit (rechts indraaien). ….

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 23 dec 2022 23:05

Ik begrijp de reacties niet: ik rijd mooi rechtdoor op fiets/brommer en de ander voert een maneuver uit (rechts indraaien). ….
Zoals ik het zie (en Inazuma zal me wel komen corrigeren indien nodig): Als je vanachter tegen de afdraaiende auto (met richtingaanwijzer) rijdt, ben je in fout want je had moeten stoppen. Als het contact aan de zijkant is, was je rechts aan het inhalen terwijl dat niet mag en dus ook in fout.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#9 , 23 dec 2022 23:34

Ik begrijp de reacties niet: ik rijd mooi rechtdoor op fiets/brommer en de ander voert een maneuver uit (rechtd indraaien). ….
Zoals ik het zie (en Inazuma zal me wel komen corrigeren indien nodig): Als je vanachter tegen de afdraaiende auto (met richtingaanwijzer) rijdt, ben je in fout want je had moeten stoppen. Als het contact aan de zijkant is, was je rechts aan het inhalen terwijl dat niet mag en dus ook in fout.
brommer moet alles doen om een aanrijding te vermijden, maar de auto die af slaagt naar rechts had dat slechts mogen doen als het veilig was (brommer voorbij)

het zal uiteindelijk wel gedeelde schuld worden in de veronderstelling dat de wagen zijn richtingaanwijzer gebruikte en de brommer het afslagen had kunnen voorzien

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 24 dec 2022 11:27

oprijden van een oprit is een maneuver waarbij diegene die het uitvoert voorrang moet verlenen.
Dat is een richtingsverandering, geen manoeuvre ...
Het verlaten van een oprit, is wel een manoeuvre.

Cassatie heeft de voorrangsplicht bij richtingsverandering tov bestuurders die andere weggedeelten volgen, al eerder uitgebreid naar bestuurders die rechtdoor de(zelfde) rijbaan volgen.
Die laatsten komen ook nog eens van rechts(achter) tov de afslaande bestuurder, wat dus behoorlijk consistent is.

Alleen is de wegcode uiteraard nooit aangepast om dat er ondubbelzinnig in te zetten.

LeenW
Berichten: 12825

#11 , 24 dec 2022 14:38

Ik begrijp de reacties niet: ik rijd mooi rechtdoor op fiets/brommer en de ander voert een maneuver uit (rechtd indraaien). ….
Zoals ik het zie (en Inazuma zal me wel komen corrigeren indien nodig): Als je vanachter tegen de afdraaiende auto (met richtingaanwijzer) rijdt, ben je in fout want je had moeten stoppen. Als het contact aan de zijkant is, was je rechts aan het inhalen terwijl dat niet mag en dus ook in fout.
brommer moet alles doen om een aanrijding te vermijden, maar de auto die af slaagt naar rechts had dat slechts mogen doen als het veilig was (brommer voorbij)
Maar met welk recht mag de brommer daar rechts inhalen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 24 dec 2022 15:37

Tsjaaa

Als er iemand een goede zoeksite of functie weet om in (vooral oudere) cassatie-arresten te grasduinen ... zonder een fortuin te betalen

Dit is er nog éne die ik eens opgestoken heb van Rik D'Huyvetters van wijlen wegcode VZW

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 24 dec 2022 16:13

Dus men mag met de auto ook een andere auto langs rechts voorbijrijden? Of niet?
Bv. op snelweg auto links langs rechts voorbijrijden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Verkeersongevallen”