Werkgever betaald loon niet meer en geeft geen duidelijkheid. Contractbreuk ?

T_B
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Werkgever betaald loon niet meer en geeft geen duidelijkheid. Contractbreuk ?

#1 , 22 dec 2022 19:47

Geachte ,
Ik ben werknemer bij een bedrijf dat consultants tewerk stelt in de Pharma industrie. Gedurende de 2 jaar dat ik er werk is het bedrijf altijd al een 'late' betaler geweest. In mijn ogen eerder een TE LATE betaler. Meer specifiek stond mijn loon steeds tussen de 9de a 14de op mijn rekening gestort. (als ik me niet vergis is de max termijn hiervoor 7 dagen ?) Al eens 'vergeten" maaltijdcheques te betalen, in de tijd dat ik er werk al 4x de tankkaarten geblokkeerd waardoor je dus zelf diende voor te schieten om te kunnen verder rijden. Deze voorgeschoten bedragen lieten meestal meer dan een maand op zich wachten.

Alles duid er op dat er een probleem leek qua cashflow... Dit meerdere malen gemeld om duiding te krijgen( telefonisch, mails enz... maar ofwel geen reactie ofwel ging de CEO bellen maar die hoorde ik dan niet. Soit altijd een uitleg of ontwijkmaneuver.

Maar dit is nog niet het ergste...

De firma werd bestuurd (of wanbestuurd) en maakte deel uit van een investmentgroup. Dus naast ons bedrijf zijn er nog 4 zusterbedrijven.
Het grootste zusterbedrijf is op 18/11 in faling gegaan. Dus alle personeel die daar op de payroll stond is van dag op dag op straat gezet.
Waar er geen rekening mee is gehouden is dat alle personeel dat op straat stond eigenlijk ook onze COO en de volledige backoffice was. De CEO heeft dan ook de benen genomen en met de zon verdwenen. Die 18de had hij namelijk zijn ontslag ingediend als CEO heb ik later in het staatsblad gezien.

Dus U kan het al raden, de tijd gaat verder maar naar ons bedrijf werd NIETS gecommuniceerd. Dus pas door met collega's en ex collega's te spreken, bellen, whatsappen kwamen we te weten dat de week voor het failissement er voor ons bedrijf een andere COO was aangenomen. Deze persoon weet eigenlijk helemaal van niets en wist zelfs niet wie of met hoeveel wij werkten in ons bedrijf.

Goed de nieuwe COO bevestigde ons dat dit geen invloed zou hebben op onze bedrijf maar u kan het al raden , de 9/12 Geen loon...
Dan kwamen ineens 2 investeerders ten tonele om te zeggen dat het een fiasco was, een warboel naar boekhouding, geen toegang tot rekeningen enz...

Op 14/12 ! Is het dan toch eindelijk gekomen dat er een teamsmeeting werd georganiseerd met het personeel, de 2 investeerders en de COO.
Daarin werd de situatie geschetst en maken de investeerders melding dat ze beslist hebben om voor onze firma ook het faillissement gaan aanvragen omdat er teveel onduidelijkheid is . Op de vraag of we ons loon gingen krijgen kwam de uitleg dat een curator zou aangesteld worden en dat we normaal dan gingen betaald worden door fonds van ... En ze gingen nog bekijken of het mogelijk was om ons eventueel een contract aan te bieden onder de investment group omdat deze wel een transparante boekhouding had.

Diezelfde dag kwamen er al gesprekken met de COO die zei dat er nooit is gezegd dat ze het faillissement zouden aanvragen... (deze zijn wel degelijk gedaan want ik heb zelfs een audio opname. Wellicht geen enkele waarde omdat ze niet op de hoogte waren van het opnemen)

Kort samengevat hebben we tot op heden 22/12 nog geen loon ontvangen voor november, en gaan we ons loon voor december, eindjaarspremie, maaltijdcheques enz allemaal niet moeten verwachten.

Hiervoor heb ik ze vorige week in gebreke gesteld door een e-mail en eveneens een aangetekend schrijven. (alle collega's trouwens) Maar nog steeds geen reactie natuurlijk...
Morgen zijn we een week verder en dan stuur ik opnieuw een ingebrekestelling. Deze zal wellicht ook onbeantwoord blijven...

Ik wil bij deze werkgever dus ASAP weg maar durf mijn officieel ontslag pas begin januari geven.(uit angst mijn eindejaarspremie ook te zien verdwijnen)
Ik weet dat ik hierdoor ook mijn ontslagvergoeding zie wegvliegen als ze toch in faillissement zouden gaan maar ik zou het er nog voor over hebben.

Voor mij is dit pure contractbreuk, maar hoe kan ik hiermee verder? Kan ik ze aangetekend schrijven dat ik contractbreuk inroep wegens het niet betalen van loon enz?
PS: klein detail nog, mijn firmawagen is het verzekeringsdocument ook sinds september verlopen... Ik kan geen nieuw verzekeringsbewijs krijgen omdat ze intussen 2 premiebetalingen achter staan...

Ik ben het moe en wil zo spoedig mogelijk weg, maar als ik ontslag geef of contractbreuk inroep gaan ze me wellicht nog de opzegtermijn willen laten uitdoen en dat zie ik helemaal niet meer zitten.

Hopend op een paar constructieve tips hoe we dit best aanpakken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas1
Berichten: 184

#2 , 22 dec 2022 20:31

Als je bedrijf in financiële problemen zit en je vreest dat je loon niet betaald zal worden, kun je contact opnemen met de Nationale Arbeidsraad of met een vakbond om advies te vragen over wat je kunt doen. Als je bedrijf failliet gaat, kan een curator aangesteld worden om de boekhouding te bekijken en te beoordelen wat er met het bedrijf moet gebeuren. Als werknemer heb je recht op een bepaald deel van je loon dat betaald moet worden door het Fonds voor Bestaanszekerheid. Het is belangrijk om te weten dat je in een dergelijke situatie ook recht hebt op een werkloosheidsuitkering van het RVA (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening).

Ik raad je aan om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de financiële situatie van het bedrijf en om zo snel mogelijk contact op te nemen met de Nationale Arbeidsraad of een vakbond voor advies. Het is ook belangrijk om je te houden aan de regels van het bedrijf, tenzij deze in strijd zijn met de wet of met je eigen rechten als werknemer. Als je vragen hebt over je rechten en plichten als werknemer, kun je ook altijd contact opnemen met een arbeidsrechtadvocaat voor advies.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 22 dec 2022 23:34

Gesprekken waar u aan deelneemt zijn rechtsgeding en het steeds een rechter die beslist over de bewijswaarde.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 dec 2022 15:03

kun je contact opnemen met de Nationale Arbeidsraad

en om zo snel mogelijk contact op te nemen met de Nationale Arbeidsraad
waar haal je dat vandaan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”