Scheiding geld spaarrekening kind

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Scheiding geld spaarrekening kind

#1 , 28 nov 2022 14:15

Hey, ik stel deze vraag voor iemand anders.

Een goede vriendin van mij is in een scheiding. De oudste dochter is uit een vorig huwelijk en hiervoor had zij tezamen met haar man (waarmee ze nu gaat scheiden) een spaarrekening waarop ze maandelijks geld zette. Ze hadden beide een volmacht op de spaarrekening die stond op de naam van haar dochter. Nu is deze spaarrekening stop gezet en zijn deze gelden op de gezamenlijke rekening beland. Hiervan heeft de man de helft genomen en direct over gesluisd naar een rekening waarop mijn vriendin geen toegang heeft.

Hoe zit dit juridisch? Kan mijn vriendin dit geld recupereren?

Alvast bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 28 nov 2022 16:16

Er is verschil met een rekening die van beide was met titel 'voor het kind'
en een kind rekening die al effectief van het kind was.
Dus best eerst dit uitklaren.

Gelet beide volmacht had en ze naar gemeenschappelijke gegaan is vermoedelijk ik het eerste.
Dat is geld dat je opzei zet met intentie voor uw kind, maar in titel blijft het geld van beide.
En kan je dus uw mening hierover herzien.

Elk kan met zijn/haar helft dus doen wat ze willen... Zelfs voor zichzelf houden.

Moreel gezien niet de beste oplossing, maar juridisch was het geld nog van beide.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 28 nov 2022 20:01

Toch wel te evalueren. U schrijft dat de spaarrekening op naam van de dochter stond. Indien dat zo is mag dat geld enkel in het belang van het kind gebruikt worden. Dat betekent dat die gelden niet van de spaarrekening op naam van het kind gehaald mocht worden. Dus zowel de man als de vrouw gingen in de fout door de overboeking te doen naar een rekening op hun beider naam. Wat de overschrijving van die gemeenschappelijke rekening naar een rekening op zijn naam betreft : dat kan perfect. Het is behoudens bewijs van tegendeel zijn helft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#4 , 29 nov 2022 23:00

@basejumper. Als ik het goed begrijp.

Als via uittreksels kan aangetoond worden dat het geld van de spaarrekening op naam van het kind kwam en daarna gehalveerd door gesluisd werd. Kan dit in theorie terug gevorderd worden?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 30 nov 2022 21:39

Beste

De regel is in elk geval dat gelden op naam van de minderjarige enkel gebruikt mogen worden in het belang van de minderjarige. En dat zonder meer terugnemen naar de ouders niet kan. Het kind kan - eens meerderjarig - een terugvordering instellen. Of de moeder dat nu nog kan terwijl ze zelf betrokken was in de overtreding is betwistbaar.
Vraag is hier of de bezorgdheid jegens de belangen van de dochter oprecht is.
Tegelijk zou het wel de enige correcte oplossing zijn dat de fout gecorrigeerd wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”