Wie is eigenaar van een auto?

Svenn
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wie is eigenaar van een auto?

#1 , 25 nov 2022 21:20

Mijn vader heeft een lening op zijn naam staan die hij afbetaalt voor een auto. Deze auto staat ingeschreven op iemand anders haar naam. De lening van deze wagen betaalt mijn vader elke maand af. Maar de persoon op wie de auto staat ingeschreven weigert sinds een paar maanden de lening terug te betalen aan mijn vader. Wat kan mijn vader doen? Kan hij de auto terugvorderen? Kan hij naar het vredegerecht gaan hiervoor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 25 nov 2022 21:20

Op wiens naam staat de aankoopfactuur?

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 25 nov 2022 22:51

En wie betaalt de lening.
Op het inschrijvingsbewijs staat bij mijn weten nog steeds dit document is geen bewijs van eigendom.

Hier leid ik uit af dat dat uw vader is. Hopelijk heeft hij een sleutel.
Dan kan hij zonder enig probleem de wagen ophalen als die op de openbare weg of openbare plaats staat. En de nummerplaten bij houder van de nummerplaten in de bus steken.

Wel zorgen dat de wagen niet zonder inschrijving en verzekering op de openbare weg en plaats staat.
Best ergens in een garage op een plaats die best niet bekend wordt gemaakt.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 27 nov 2022 12:16

Beste

De eigenaar wordt bepaald door de aankoopfactuur.
En het is uiteraard steeds een zeer slecht idee om een lening aan te gaan voor een goed dat je eigendom niet is. Als de bestuurder niet solvabel genoeg is om zelf een financiering aan te gaan dan weet je hoe laat het is...Een ernstige bank doet dat trouwens niet en zal een autofinanciering enkel toekennen mits bewijs van uitgaven op naam kredietnemer.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 nov 2022 14:55

Er zijn duidelijk meerdere eigenaars / en of personen in een dubieuze situatie

De ontlener (die betaalt voor andermans goederen ?)

En de persoon die de lening (niet meer) terugbetaalt , maar al wel deel vd auto betaald heeft , maar wat staat er officieel tegenover ?

(bank die ook nog claim op auto kan hebben via lening)

Franciscus
Berichten: 38595

#6 , 27 nov 2022 17:27

Dat (mogelijk )uiteindelijk de leenfirma (mede) eigenaar is is niet van belang op dit moment.
Die overeenkomst gaat tussen ontlener en lener (vermoedelijk wiens naam op de aankoopfactuur staat).
Het is de lener die moet zorgen dat de wagen terug in zijn 'eigendom' komt.

Aan de gebruiker kan via AS verteld worden dat er een einde komt aan het gebruik en wagen met sleutels dient binnengebracht te worden binnen de 14 dagen of zo.

Daarna wordt het een misdrijf (wanbedrijf) wegens misbruik van vertrouwen...

Terug naar “Consumenten Koop”