verkoop appartement met vruchtgebruik

Julien83
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

verkoop appartement met vruchtgebruik

#1 , 15 nov 2022 21:57

Hallo,

Ik ben blote eigenaar van een appartement waarvan mijn ouders het vruchtgebruik hebben. Omwille van meerdere redenen zal dit appartement verkocht worden.

Enkele weken terug kwam er een immomakelaar langs om een contract op te stellen voor de verkoop. Mijn ouders konden hier toen niet bij aanwezig zijn door medische redenen, maar de immomakelaar gaf aan dat zij een volmacht kunnen geven aan mij om alles te ondertekenen. Ik heb dan het contract reeds ondertekend (want dit was volgens de makelaar geen probleem) en ben dan naar mijn ouders gegaan om deze volmacht in orde te brengen. Zij zijn echter niet akkoord met de vooropgestelde verkoopprijs en willen dus ook de volmacht of het contract met de immomakelaar niet ondertekenen zolang de verkoopprijs niet aangepast is.

De immomakelaar heeft het pand echter al te koop gezet online en heeft reeds bezoeken ingepland. Kan hij dit doen zonder dat mijn ouders toestemming hebben gegeven hiervoor? Wat kunnen we nu ondernemen om ofwel de verkoopprijs aan te passen ofwel het contract met de immomakelaar te ontbinden. Of kunnen we best gewoon alles laten zoals het nu is en niet akkoord gaan met die biedingen die er gedaan worden?

(Ik besef dat ik waarschijnlijk een grote fout heb gemaakt door het contract al te tekenen onder druk van de makelaar.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 16 nov 2022 06:48

Uw ouders zullen de verkoopsovereenkomst moeten meetekenen. Zonder hun handtekening komt er geen overeenkomst tot stand. Vraag is natuurlijk of de prijs die zij willen krijgen marktconform is ….

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#3 , 19 nov 2022 10:34

U zal moeten kijken wat er op uw overeenkomst met de makelaar staat. Indien er staat dat u zich ‘bij sterkmaking’ namens alle eigenaars opstelt heeft u een probleem. Als de andere eigenaars er op staan maar nog niet tekenden heeft de makelaar een probleem. Wat de verkoopprijs betreft : mogelijk kan u uw ouders tot redelijkheid bewegen door met hen tot bij een notaris te gaan. Gezien u een verkoop overweegt zal er toch een notaris aan te pas komen. Ik zie daar 3 mogelijkheden. Primo kan de notaris uw ouders als kenner van de markt overtuigen dat de prijs marktconform is (als de prijs inderdaad marktconform is). Secundo kan hij het verschil ook reduceren door de waarde van het vruchtgebruik uit te rekenen dat zij hebben. Afhankelijk van hun leeftijd is dat 20-30% van de totaalwaarde. Als zij de waarde pakweg 20.000 te laag vinden is hun verschil eigenlijk 4000 tot 6000 euro. Tertio kent de notaris de vastgoedmakelaars door frequente samenwerking en kan die wel bemiddelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 19 nov 2022 20:35

Verhuizen uw ouders na de verkoop? Een blote eigendom verkopen is veelal “problematisch” qua opbrengst.

pho450
Berichten: 192

#5 , 24 nov 2022 15:30

Wie zegt dat zijn ouders in het appartement wonen?

Terug naar “Kopen”