Indexatie lonen

FRNK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Indexatie lonen

#1 , 12 nov 2022 15:37

Beste

Onlangs ben ik in gesprek gegaan met mijn werkgever omtrent de indexatie van mijn loon.
Mijn werkgever wist mij te zeggen dat ik het komende jaar geen indexatie zou krijgen, omdat mijn loon momenteel hoger is dan het minimumloon in het paritair comité 200 met X aantal jaar ervaring. Klopt dit?

Want ik vind dit zeer jammer. De reden waarom mijn loon hoger ligt is omdat ik promotie gemaakt heb van een junior naar een senior functie. Als ik mij moet neerleggen bij deze redenatie, dan wil dit zeggen dat een junior volgend jaar bijna evenveel zou verdienen als mij.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Met vriendelijke groeten
F.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 12 nov 2022 17:01

Uw baas gaat zijn boekje te buiten. Het hoger loon is verworven en moet geïndexeerd worden. Je kan natuurlijk “vrijwillig” een loonsverlaging accepteren….

Thomas_A
Berichten: 2303
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2022 17:03

Nee, dit kan niet.

De lonen in PC 200 worden 1 keer per jaar geïndexeerd, op 1 januari.

Wat wel kan is dat uw werkgever intern bepaalde mechanismen of afspraken heeft voor bijkomende loonstijgingen. Wanneer uw loon te hoog is ten opzichte van de norm voor een bepaalde functie of anciënniteit, kan het best zijn dat bijkomende opslag niet meer mogelijk is.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2022 19:33

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 nov 2022 21:29

Deze cijfers uit dit b ericht is niet juist, dit zijn cijfers van op 1 januari 2022

Maar wel het systeem dat men uitlegt is juist .

De index voor de bedienden zal meer dan 10% zijn op 1 januari.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2022 08:47

Inderdaad gaat het hier over indexatie 01.01.2022; maar Marcus wil hoogst waarschijnlijk aanduiden hoe de indexatie in PC 200 te werk gaat.

Dat TS zijn loon momenteel zo gezegd te hoog is, is larie van de werkgever.
Dit is enkel het geval indien TS zijn loon hoger is dan de barema's dan mag de werkgever de baremale verhogingen overslaan tot zijn loon het barema bereikt. Met indexatie heeft dit geen uitstaans.

FRNK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 nov 2022 11:09

Bedankt voor jullie reactie! Nu sta ik toch weer wat sterker in mijn schoenen en kan ik wat langer blijven aandringen. Ik wens jullie allemaal nog een prettig weekend toe!

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 13 nov 2022 13:26

Toch aangesloten bij een vakbond?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 nov 2022 16:47

#5 Uiteraard gaat het hier om de cijfers van januari 2022 om de doodeenvoudige reden dat de cijfers van januari 2023 nog niet bekend zijn. Ik heb naar deze hyperlink verwezen zodat TS zich een idee kan vormen over de werking van loonindexering, niet meer en niet minder. Ik ga nu zeker geen uitspraken doen over netto-resultaten in januari 2023, we weten nog niet wat deze regering nog allemaal in petto heeft.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2303
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 nov 2022 06:57

Net zoals alle collega’s heb ik hierboven stellig beweerd dat dit niet kan.

Echter deze ochtend lees ik het volgende in de kranten:

https://trends.knack.be/economie/bedrij ... 1668663916

Ik heb nog niet de tijd gehad om dit verder uit te pluizen of te checken of dit ook in theorie kan in andere paritaire comités.

Voor veel bedienden- en managerslonen zijn de barema’s erg laag en helemaal niet in lijn met de marktconforme lonen die betaald worden.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 nov 2022 19:32

Inderdaad Thomas.
Maar ik ben benieuwd naar de afloop. Denk dat zij bakzeil zullen halen.

Terug naar “Loon”