Facebook-eerroof

marleenschampaert
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Facebook-eerroof

#1 , 06 nov 2022 13:50

Mijn buurman postte foto's op FB van mijn auto+kenteken omdat ik (tijdelijk) verkeerd geparkeerd stond, aangevuld met een smalend tekstje. Iedereen kon dus lekker reageren... Het gebeurde meer dan één keer. Het betreft wel een gesloten FB-groep. Ik zou het graag uitpraten met hem, maar ik zou me sterker voelen als ik hem kan zeggen dat wat hij doet niet alleen kwetsend, maar ook verboden is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 06 nov 2022 14:43

Je kan dergelijke posts laten verwijderen door FB


Klacht indienen voor inbreuk privacy is ook een optie
Volgens de Gegevens Beschermings Autoriteit vallen nummerplaten onder de privacy wetgeving.
Koppeling van de privacy-schending aan een vermeende inbreuk (aan een foto is niet te zien of iemand echt geparkeerd staat) verzwaart de feiten

Ook een "besloten" FB groep is nog steeds publiek
Publiek is wat beperkter, maar soit.


De fun zal er wel afgaan voor de buurman

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 06 nov 2022 18:09

… en vervolgens niet meer verkeerd parkeren ;-)

“Eerroof” is wel een zwaar zwaar woord …

Reclame

Franciscus
Berichten: 38595

#4 , 16 nov 2022 11:58

Wat de foto betreft inbreuk op privacy ( niet als de foto aan politie wordt doorgegeven).
Wat de teksten betreft hangt ervan af wat er juist is geschreven ...maar FB is in de USA ...het bekomen van de werkelijke identiteiten van de posters moet via onderzoeksrechter en rogatoire opdracht verlopen ... en ik vrees dat een OR en het OM zich daar niet gaan mee bezighouden.
Dat houdt in dat u ook aangifte moet gaan doen bij politie op (zonder veel kosten) de zaak op te starten.
Anders dient u tegen een bepaald bedrag strafklacht neer te leggen rechtstreeks bij de onderzoeksrechter.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”