Verplicht om domicilieadres op huurhuis te zetten?

sjornin
Topic Starter

Verplicht om domicilieadres op huurhuis te zetten?

#1 , 27 dec 2009 14:27

Beste,

Ik huur sinds april dit jaar een appartement samen met een vriendin.
Aangezien zij nog studeert is zij niet gedomicilieerd op het appartement, het contract staat ook enkel op mijn naam.

Maar ongeveer een half jaar geleden ben ik bij mijn vriend ingetrokken, ik betaal wel nog steeds huur voor het appartement en ik wil dit voorlopig ook blijven doen, maar ik zou graag mijn domicilie adres veranderen. Zou dit wettelijk mogen dat er dan niemand gedomicilieerd staat op het adres van mijn appartement?

De huisbaas zei toen we het contract gingen tekenen dat dit moest, maar in het contract staat er niets. Kan ik problemen krijgen als ik mijn domicilieadres verander?

Dat zou veel gemakkelijker zijn voor mij! Dan komen alle officiële papieren terug toe waar ik feitelijk woon, en het is ook voordeliger voor de transportvergoeding op het werk...

Iemand raad?

Hartelijk dank!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 dec 2009 16:48

als u een huurcontract voor hoofdbewoning heeft ondertekend zal u zich op uw feitelijk woonadres dienen te domiciliëren. Anders zal u een tweede woonst belasting aangesmeerd krijgen.

roharro

#3 , 27 dec 2009 18:11

als u een huurcontract voor hoofdbewoning heeft ondertekend zal u zich op uw feitelijk woonadres dienen te domiciliëren. Anders zal u een tweede woonst belasting aangesmeerd krijgen.
Ga na op de website van de gemeente waar u huurt of er daar een belasting op tweede verblijven wordt geheven (en hoeveel). Dergelijke belasting bestaat niet overal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos

#4 , 28 dec 2009 01:32

Niet vergeten dat de verhuurder wel eens leegstand zou aangesmeerd kunnen krijgen als er niemand op het pand staat ingeschreven. De eerste boete is € 500 of € 1000 dacht ik (afhankelijk van grootte pand); tenzij je graag je verhuurder met het schuim op zijn lippen aan je deur ziet staan zou ik me toch maar braafjes inschrijven.

Uiteindelijk zal dat ook een voorwaarde zijn geweest in je contract en niet eerbiedigen van de contractuele en wettelijke voorwaarden is niet echt een goede start van je huurder/verhuurders relatie...

artemis

#5 , 28 dec 2009 12:04

A = het huidige domicilieadres, waar vraagsteller een huurcontract heeft, niet meer woont maar waar ze de studerende vriendin wil laten blijven wonen
B = het adres waar vraagsteller nu woont, bij haar vriend, en naar waar ze haar domicilie wenst te verplaatsen
Maar de vraagsteller woont 'feitelijk' al op een ander adres, B.

Als u zich op het nieuwe adres B domicilieert zal veel er van afhangen hoe snel men in de gemeente/stad van adres A is. Men zal daar na verloop van tijd merken dat er geen domicilie meer is op dat adres. Je riskeert dan inderdaad tweede verblijfstaks te moeten betalen.
Indien je vriendin je de huur terugbetaalt kan dat beschouwd worden als onderverhuur, iets wat veel huurcontracten niet toelaten.
Ik denk niet dat de verhuurder snel een boete voor leegstand zou krijgen omdat het makkelijk vast te stellen zal zijn dat er geen leegstand is.

Wel is het zoals Vandebos zegt, dat je in feite contractueel verplicht bent je domicilie op adres A te hebben. Indien je dat niet doet valt je contract eigenlijk niet meer onder de wetgeving 'hoofdverblijfplaats' omdat er niet aan die voorwaarde wordt voldaan en dat kan zijn gevolgen hebben. Hoe dan ook dien je je verhuurder altijd op de hoogte te brengen van een eventuele wijziging van je domicilie.

Het meest logische lijkt mij dat je je contract laat overdragen op naam van de vriendin, studente - mits akkoord van de verhuurder. Zij kan perfect haar domicilie bij haar ouders laten want voltijdse studenten worden vrijgesteld van tweede verblijfstaks (check dan voorwaarden van voltijds studeren).
Zo zou de situatie voor jullie beiden ook zuiverder zijn omdat jij effectief niet meer woont op adres A en je er vermoedelijk de kosten/lasten niet meer voor wil betalen.

Welk contract heb je nu, een 3-6-9 of een contract van beperkte duur?

j.demoor

#6 , 29 dec 2009 10:34

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten).

‘ben ik bij mijn vriend ingetrokken...maar ik zou graag mijn domicilie adres veranderen.’ houdt in dat u een misdrijf pleegt door uw domicilie niet tijdig over te brengen naar uw feitelijke hoofdverblijfplaats.

“Art.1.§1.Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder...vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt....“(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Uw woninghuurovereenkomst valt niet meer onder toepassing van de woninghuurwet indien u,als enig huurder,er uw hoofdverblijfplaats wegneemt. Op die grond kan uw verhuurder uw overeenkomst gerechtelijk doen ontbinden krachtens art.1760 Burgerlijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sjornin
Topic Starter

#7 , 01 jan 2010 20:38

Bedankt voor al die antwoorden! Leuk dat ik zoveel reacties krijg!

Ik weet wel nog steeds niet wat ik nu het beste doe... Ik heb beloofd aan die vriendin waar ik het appartement mee huur dat ik nog wil blijven betalen tem juni (einde schooljaar dus). Het contract moet dus niet vernietigd worden, maar ik zou graag mijn domicilie adres verzetten naar mijn feitelijke verblijfplaats omdat dit me een hoop geld zou besparen (transportvergoeding vh werk zou dan aangepast worden).

roharro

#8 , 01 jan 2010 22:30

Bedankt voor al die antwoorden! Leuk dat ik zoveel reacties krijg!

Ik weet wel nog steeds niet wat ik nu het beste doe... Ik heb beloofd aan die vriendin waar ik het appartement mee huur dat ik nog wil blijven betalen tem juni (einde schooljaar dus). Het contract moet dus niet vernietigd worden, maar ik zou graag mijn domicilie adres verzetten naar mijn feitelijke verblijfplaats omdat dit me een hoop geld zou besparen (transportvergoeding vh werk zou dan aangepast worden).
Indien in uw huurkontrakt niet vermeld staat dat de huurders hun domicilie moeten hebben in het gehuurde pand dan zie ik geen probleem om u elders te domiciliëren. Indien er niemand gedomicilieerd is in dat pand is het wel mogelijk dat u een tweede verblijfstaks zult moeten betalen. Ga na of er in de gemeente waar het pand zich bevindt zo een taks geheven wordt (is niet overal het geval). Aangezien de meeste gemeenten voor het heffen van een tweede verblijfstaks kijken naar de situatie per 1 januari (dus reeds voorbij) en het kontrakt binnen 6 maanden ten einde loopt is er een goede kans dat zelfs indien die taks in uw gemeente bestaat ze niet geheven zal worden in uw geval.

artemis

#9 , 02 jan 2010 11:45

Als het maar over 6 maanden gaat dan zie ik minder problemen. Als je wil blijven huren tot en met juni dien je je opzeg te geven voor einde maart.
1 januari is al voorbij, dus met die tweede verblijfstaks zal het zo'n vaart niet lopen.
Los van je contractuele verplichtingen (hoofdverblijfplaats of niet) dien je wel je verhuurder op de hoogte te brengen van je wijziging van domicilie - iets wat je absoluut niet mag nalaten om te doen. Je verhuurder zal het dus moeten weten en hopelijk maakt hij daar geen al te groot probleem van.

roharro

#10 , 02 jan 2010 13:57

Ik zie niet in waarom de verhuurder problemen zou maken indien de woning een "tweede verblijf" wordt. In dat geval ontvallen hem bijna al de verplichtingen ivm eventuele huuropzeg tov de huurder, maw zijn vrijheden nemen toe. En als de woning niet als hoofdverblijf wordt gebruikt verslijt ze minder....

Terug naar “Huren”