Faillissement Vlaamse Energieleverancier

energyfaal
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Faillissement Vlaamse Energieleverancier

#1 , 25 sep 2022 11:09

Ik was klant bij deze leverancier die zoals gekend in faling is gegaan.
Van de curatoren kreeg ik een eindafrekening die naar mijn mening erg hoog lag. Ik heb deze afrekening gecontesteerd waarop men mij maanden later een nietszeggend antwoord heeft gestuurd.
Tweede maal gecontesteerd met uitdrukkelijke vraag hoe men aan de bedragen kwam en vraag naar bewijzen waar men de gehanteerde tarieven van haalde (naar mijn mening zijn dit de veel hogere tarieven ten tijde van hun afrekening en niet de tarieven die golden tijdens het verbruik). Opnieuw stuurt men mij maanden later een nietszeggend antwoord: enkel de factuur nogmaals waar ik zogezegd alle informatie op vind. Het hele punt is natuurlijk dat ik de bedragen op die factuur contesteer.
VREG, ombudsman energie en Fluvius trekken hun handen ervan af want ze hebben niets te maken met faillissementen...

Ik blijf met dezelfde vragen zitten waar men weigert op te antwoorden: kloppen de aangerekende bedragen en waar komen de energietarieven vandaag die op de factuur vermeld staan?
Weet iemand hoe ik dit best kan aanpakken of waar ik de bedragen kan terugvinden die men mij aanrekent?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 sep 2022 13:50

Normaal kan je met wat zoekwerk je begintarief terugvinden in contract

ook oa Mijnenergie.be heeft "historische" gegevens van wat de "aanbiedingen" ooit waren

https://www.mijnenergie.be/energielever ... 1/#results

De opslag kan je in principe ook zelf berekenen aan de hand van de formule hoe je tarief aangepast werd volgens je tariefplan (staat in contract) , en te zoeken op de gehanteerde energieprijzen per periode (normaal maand of 3 maandelijks).

Je kan in die historische gegevens mogelijk ook zien wat de pure energieprijs voor een bepaalde maand was (wel alle "aanbiedingen" en kortingen negeren) bij de leverancier tot 7 december

energyfaal
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2022 09:35

Hallo Inazuma,

Bedankt voor deze nuttige info.
Nergens in het contract staat iets over de berekening van het variabel tarief, ik was begonnen met een vast tarief maar dat werd automatisch omgezet naar variabel na 1 jaar.
Ik werd overgezet op het contract "Groen", maar dat vind ik niet terug in de lijst op mijnenergie. Enkel "Groen variabel" maar die tarieven lijken wat lager te zijn dan wat mij werd aangerekend in de periode voor het faillissement?
Mijn laatste eindafrekening gas voor het faillissement dateerde van begin maart 2021, sinds 15 december was mijn vast contract omgezet naar een variabel contract. Ik heb hier een afrekening van gekregen aan 2.49993 c€/kWh, volgens de tariefkaarten was de prijs in december 1.24c€, en januari-maart 2.10c€
Ik snap niet goed waarom dat dan ~2.5 bleek te zijn over de hele periode, maar goed...

De curatoren rekenen één prijs aan van maart tot het faillissement (7/12) van 5.82214c€/kWh voor het totaal verbruik.
De tariefkaarten op mijnenergie vermelden echter een prijs van 2.1 in maart, 2.44 (april-mei), 3.09 (juni-augustus) en 7.01 voor oktober en november.
Men zou kunnen veronderstellen dat men een gewogen gemiddelde heeft gemaakt, rekening houdend met het verbruik, maar het lijkt me sterk dat ik in 2 (toegegeven, winter-)maanden meer zou verbruikt hebben dan in het half jaar eraan voorafgaand. In ieder geval zou ik de detailberekening willen zien.

Men heeft niet gereageerd op mijn vraag tot detailberekening. Wat is best mijn volgende stap?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 sep 2022 12:30

Ik werd overgezet op het contract "Groen", maar dat vind ik niet terug in de lijst op mijnenergie. Enkel "Groen variabel"
Je werd toch overgezet naar variabel tarief ?
Dat zal het dan vermoedelijk wel zijn hoor.

maar die tarieven lijken wat lager te zijn dan wat mij werd aangerekend in de periode voor het faillissement?
Hangt er van af wanneer je de contracten afsluit, maar een vast contract zal vaak duurder zijn dan variabel - dat is de leverancier die zich indekt tegen mogelijke prijsstijgingen, en als consument de prijs die je betaalt om voorspelbare rekening te hebben.

Je weet wat je variabel aangerekend werd tussen december '20 en maart 21,

Ik heb hier wat prijzen (enkel gas !) die Mega aanrekende
2,60028 c/kWh vanaf 31-03-2021
2,98389 01-05-2021

en Lampiris / Total
2,4640 c€/kWh 01/06/2021
3,5970 c€/kWh 01/07/2021
7,2168 c€/kWh 01/10/2021

Vlaamse energieleverancier was typisch net ietsjes goedkoper op V-test, maar ik heb (gelukkig) voor gepast omdat ik er geen vertrouwen in had ...
Ik heb hier een afrekening van gekregen aan 2.49993 c€/kWh, volgens de tariefkaarten was de prijs in december 1.24c€, en januari-maart 2.10c€
Ik snap niet goed waarom dat dan ~2.5 bleek te zijn over de hele periode, maar goed...
Da's de afrekening tot maart 21 ?
Gemiddelde kan idd moeilijk meer zijn dan hoogste prijs gehanteerd in die periode ...
(ik neem aan dat je in beide gevallen naar de pure gasprijs kijkt, zonder wat dan ook erbij)

De curatoren rekenen één prijs aan van maart tot het faillissement (7/12) van 5.82214c€/kWh voor het totaal verbruik.
Die prijs voor oktober en november plus nog week in december ( niet op "mijn energie" gepubliceerd tarief, maar is waarschijnlijk wél berekend achteraf, en gasprijs piekte toen eerste keer) met hoger winterverbruik gaan wel redelijk doorslaan in gemiddelde.

De tariefkaarten op mijnenergie vermelden echter een prijs van 2.1 in maart, 2.44 (april-mei), 3.09 (juni-augustus) en 7.01 voor oktober en november.

Men zou kunnen veronderstellen dat men een gewogen gemiddelde heeft gemaakt, rekening houdend met het verbruik,

Ja, dat wordt verdeeld over de maanden ifv het aardgasverbruik in een periode
In maart / april is het ergste vh stookseizoen voorbij


(Mijn jaaropname is in april, maar contracten verlopen per 1 juni, voor april en mei heb ik typisch ook steeds aanzienlijk minder verbruik dan jaarverbruik/12. Dit jaar nieuwe digitale meters in september, was geen 30 m3 tussen 1 juni en begin september - enkel warm water.)

maar het lijkt me sterk dat ik in 2 (toegegeven, winter-)maanden meer zou verbruikt hebben dan in het half jaar eraan voorafgaand.
Voor 1 oktober tot 1 januari rekent Total hier dat ik dan 81% verbruik van de periode 1 juni tot 1 jan (7 maanden).
Er is dus wel een stevige bias richting die wintermaanden ...

In ieder geval zou ik de detailberekening willen zien.
Vraag is of ze die wel beschikbaar hebben ...

Door te gaan kijken zie ik ook dat niet al mijn leveranciers het verbruik opsplitsen per "prijs"periode, ondanks variabel tarief.
bvb Luminus deed dat niet, zelfs op hun gedetailleerde factuur staat maar een gemiddelde prijs voor ganse verbruiksperiode (en de formule op basis waarvan ze die berekenen, ook weer op basis van een gemiddelde gasprijs):

7,77916 c€/kWh tussen 1/6/21 en 31/3/22


Met begin/einddatum , je verbruik, de bij hen gekende spreiding van gemiddeld gasverbruik over de maanden, en de prijs per periode die ze hanteren, kunnen ze een gewogen gemiddelde maken voor wat je verbruikte en wat dat kostte ...

Als hun facturatie-systeem niet opgezet was zoals andere leveranciers die elke prijsaanpassing met het bijhorend (geschat) verbruik voor een bepaalde periode op je factuur zetten, zou het mi kunnen dat ze dat gewoonweg niet hebben en niet kunnen afleveren ...

energyfaal
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2022 15:51

Hallo, nogmaals bedankt voor je reactie.
Ik volg de redenering, en je tarieven liggen sterk in lijn met die op de tariefkaarten van Vl. En.lev.
Maar..... ik heb het even nagerekend: ze rekenen een verbruik van 8640kWh (zal wel kloppen),
Als ik aan de tarieven in de tarievenkaarten van de respectievelijke maanden maart t/m september 500kWh tel en in oktober en november 2600kWh (>5x zoveel! december voor het gemak niet meegeteld) kom ik aan een verbruik van 8700 kWh voor een bedrag dat een kwart lager ligt dan wat wordt aangerekend!

Voor electriciteit is het nog absurder: men rekent een tarief meer dan 13 c€/kWh voor de hele periode van maart tot 7/12, volgens de tariefkaarten waren de echte tarieven 6,1 in maart 21, 6.13 voor april-juni, 8.49 voor juli-september, 13.43 voor oktober, november. Er is nauwelijks een seizoenseffect voor electriciteit.
Zelfs als ik elke maand van maart tot oktober slechts 100kWh verbruik en dan de laatste 2 maanden 1400 kWh ben ik goedkoper met de tarieven op de tarievenkaarten dan wat zij me aanrekenen!

Afijn: het is me duidelijk dat ze geld uit mijn zakken willen kloppen om de schuldeisende banken nog iets te kunnen teruggeven.
Ik heb de factuur al opnieuw gecontesteerd. Ik kijk uit naar hun reactie (waarschijnlijk pas over 4 maanden of zo)....

energyfaal
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2022 11:57

Zonet een herinnering gekregen met dreigement van bijkomende kosten. Ze reageren gewoon niet inhoudelijk....
Aangetekende zending is onderweg. Wat zijn mijn rechten en plichten in deze?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 okt 2022 14:50

Je hebt nu te maken met de curatoren van de VL E L
Die hebben geen of amper personeel meer om dat allemaal te (her)berekenen, en willen gewoon betaald zien wat er berekend werd ... juist of fout.


Onlangs stond er in pers nog een artikel met hoe (gas)verbruik verdeeld wordt over de maanden en hoe dat factuur bepaalt
Vind het helaas niet meteen terug

Dit is een officieuze verdeling van in NL:
https://www.mensonides.nl/wp-content/up ... -maand.png

Elektriciteit is wel enigszins seizoensgebonden
(minder lang licht, en chauffage-pomp verbruikt ook elektriciteit)

Maar > 13 c€ gemiddeld aanrekenen (enkel stroom toch ?) terwijl dat enkel het tarief is voor okt/nov is nogal absurd


1 van de dingen die je kan doen is de vaste taksen, nettarieven etc per kWh plus wat je aan elektriciteit & bijhorende BTW denkt te moeten betalen, alvast betalen , vergezeld van aangetekend schrijven hoe je dit berekend hebt (hoeveel % of kWh per tariefperiode aan gepubliceerde).

Je aangerekende verbruiken ken je, dat staat op je facturen en zal berekend zijn op basis van schatting (of opmeting ?) van je tellerstanden op dag faillissement

energyfaal
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 okt 2022 17:38

Was het dit artikel https://www.hln.be/geld/overfacturatie- ... ~a2b004cb/ ?
Ik heb zelf geen abonnement en kan het dus niet lezen.

Bedankt voor de afbeelding met het verbruik per maand. Verbruik maart-april is blijkbaar zelfde als oktober-november en mei hoger dan september. Ik vond intussen ook al https://www.energieleveranciers.be/ener ... -de-zomer/ (waar ook die van electriciteit op staat) en https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220905_95465207 waar de man van testaankoop zegt "Elke maand of elk kwartaal – afhankelijk van welk type variabel contract je hebt – krijgt een bepaald gewicht mee...De winter telt bijvoorbeeld voor 45,81 procent."
Nu is de vraag wat met onder winter verstaat, als die van 21/12 tot 21/3 wordt gerekend is enkel het tarief van maart van toepassing (4/3-21/3) in mijn geval.

Tarief voor electriciteit (+13c€) was inderdaad enkel de kost voor de energie.

Ik ken de verbruiken per maand niet, die staan niet gespecifieerd op de afrekening, enkel het totale verbruik 4/3 - 7/12.

Welke tarieven zijn gebonden aan het energietarief? Ik dacht dat een aantal taxen en mogelijks ook een post van fluvius procentueel worden berekend op het energietarief?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 12 okt 2022 09:24

Was het dit artikel https://www.hln.be/geld/overfacturatie- ... ~a2b004cb/ ?
Ik heb zelf geen abonnement en kan het dus niet lezen.
Denk het
Evenmin abo maar wel gelezen - in begin staan die artikels vaak open, de blok komt pas later.
Ik ken de verbruiken per maand niet, die staan niet gespecifieerd op de afrekening, enkel het totale verbruik 4/3 - 7/12.
Dat is net probleem natuurlijk, anders kon je makkelijker rekenen

Welke tarieven zijn gebonden aan het energietarief? Ik dacht dat een aantal taxen en mogelijks ook een post van fluvius procentueel worden berekend op het energietarief?
Alle vormen van belasting en heffingen zijn gebonden aan aantal kWh, dus dat is onafhankelijk van wat je voor de stroom betaalt.
Op BTW op stroom / gas na want dat is afhankelijk van welke prijs aangerekend wordt

Ik mag hopen dat die taksen etc wél apart op factuur staan ?


Meter bijdrage fluvius , distributietarieven, accijns en taksen voor (groene) stroom etc
Eventuele maandelijkse / jaarlijkse vergoeding aan de energie-leverancier
Eigenlijk alles dat per kWh berekend wordt, behalve de stroom zelf ...

energyfaal
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 okt 2022 16:14

De kosten worden inderdaad allemaal apart vermeld onder hoofdingen
- Energie
- Netbeheerder
- Heffingen en wettelijke toeslagen opgelegd door de overheid

Het is me enkel te doen over die hoge energiekost (onder hoofding Energie, waar ook nog de vaste vergoeding en voor elektriciteit ook bijdragen groene stroom en waterkrachtkoppeling staan vermeld)

Ik heb nu pas overigens door hoe de prijs wordt berekend (waarom is dat zo ingewikkeld?!)

Onder de facturen staat ook nog "Informatie over je prijs":
Gas:
Tariefformule
04/03/2021 tot 07/12/2021 Energiekost 1,10 x ZTP + 4,50 €/MWh excl. BTW
Waarde van de gebruikte parameter(s)
04/03/2021 tot 07/12/2021 ZTP = 4,88377 €c/kWh
Die 4.88377 x 1.1 + 0.45(omzetting van 4.5€/MWh naar c€/kWh) = het tarief dat daadwerkelijk wordt aangerekend. Blijkbaar is de tariefkaart een basisprijs die nog wordt verhoogd.
Elektriciteit:
Tariefformule
04/03/2021 tot 07/12/2021 Energiekost 1,10 x BELPEX S21 + 9,50 €/MWh excl. BTW
Waarde van de gebruikte parameter(s)
04/03/2021 tot 07/12/2021 BELPEX S21 = 10,98780 €c/kWh
10.98780 * 1.1 + 0.95 = aangerekende tarief

Op die manier wordt het minder frappant, maar blijven de bedragen volgens mij te hoog.

Julia1
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 okt 2022 20:13

Hallo,
heeft iemand al een tweede eindafrekening gekregen ? In het voorjaar ene gekregen nu weer ene, een kleine 200 euro. Heb de vraag gesteld aan de curatoren maar wacht nog op een antwoord. Hopelijk komt er dan nog geen derde.
Bedankt voor de reactie.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 18 okt 2022 08:02

Onder de facturen staat ook nog "Informatie over je prijs":
Gas:
Tariefformule
04/03/2021 tot 07/12/2021 Energiekost 1,10 x ZTP + 4,50 €/MWh excl. BTW
Waarde van de gebruikte parameter(s)
04/03/2021 tot 07/12/2021 ZTP = 4,88377 €c/kWh
Die 4.88377 x 1.1 + 0.45(omzetting van 4.5€/MWh naar c€/kWh) = het tarief dat daadwerkelijk wordt aangerekend. Blijkbaar is de tariefkaart een basisprijs die nog wordt verhoogd.

Je kan die ZTP terugvinden
(maar er is ZTP spot en 101 ZTP , of dat dezelfde zijn ???)

Spot https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotZtp.aspx

101 https://www.creg.be/sites/default/files ... ons-NL.pdf

In elk geval is 4,88 niet de prijs van maart 21, maar van rond juli 2020 ...


Dan is de vraag hoe vaak VLEL je tarieven contractueel mocht aanpassen




Belpex vind je daar ook
https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx

maar daar moet je datum ingeven, want dat verandert paar keer per dag ...

energyfaal
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 okt 2022 09:26

De ZTP en Belpex prijzen staan toch op de tariefkaarten?
Op de tariefkaarten staat:
Voor elektriciteit volgens volgende formule (excl. BTW): 1,1 x Belpex-S21 + 1 (€/MWh) per kwartaal
geïndexeerd, waarbij de indexatieparameter Belpex-S21 gedefinieerd is als de SLP S21 uurgewogen
prijs van Belpex (Eex) van het kwartaal. De weergegeven prijzen zijn een prijsinschatting en gebaseerd
op de meest recente gekende waarden van Belpex-S21 van de afgelopen kwartaal, nl kwartaal 2 2021 (tariefkaart augustus):
€62,90/MWh.
Voor aardgas volgens volgende formule (excl. BTW): 1,1 x ZTP-S41 + 1 (€/MWh), waarbij de
indexatieparameter ZTP-S41 gedefinieerd is als de SLP S41 dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas) van het
kwartaal. De weergegeven prijzen zijn een prijsinschatting en gebaseerd op de meest recente gekende
waarden van ZTP-S41 van de afgelopen kwartaal, nl kwartaal 2 2021: €22,30/MWh.

energyfaal
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 okt 2022 09:28

Hallo,
heeft iemand al een tweede eindafrekening gekregen ? In het voorjaar ene gekregen nu weer ene, een kleine 200 euro. Heb de vraag gesteld aan de curatoren maar wacht nog op een antwoord. Hopelijk komt er dan nog geen derde.
Bedankt voor de reactie.
Hier is er nog maar 1 in de bus gevallen. Hoe verantwoorden ze dit?
Een eindafrekening is per definitie de finale afrekening lijkt me....
Van wanneer dateert de eerste? Staat daar niet het volledige verbruik op van de periode sinds je laatste afrekening voor het faillissement tot 7/12/21?
Wat is de periode van de 2de eindafrekening?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 18 okt 2022 17:08

De ZTP en Belpex prijzen staan toch op de tariefkaarten?
Dat weet ik niet he ;-)


Blijkbaar is Belpex S21 een gewogen gemiddelde:

https://energie.blob.core.windows.net/c ... 2d327b.pdf

Voor aardgas volgens volgende formule (excl. BTW): 1,1 x ZTP-S41 + 1 (€/MWh),
waarbij de
indexatieparameter ZTP-S41 gedefinieerd is als de SLP S41 dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas) van het
kwartaal. De weergegeven prijzen zijn een prijsinschatting en gebaseerd op de meest recente gekende
waarden van ZTP-S41 van de afgelopen kwartaal, nl kwartaal 2 2021: €22,30/MWh.
Mega heeft die ZPT-S41 waarden zowel maandelijks als 3 maandelijks (ie kwartaal) op hun site staan
Onder Indexatieparameters

https://www.mega.be/nl/indexering-van-o ... -producten

De 3maandelijkse ZTP-S41 daar voor gas komt overeen met wat jij opgeeft, afgerond 22,3 €/MWh maar in kWh

Terug naar “Consumenten Koop”