Verhoogd kindergeld = recht op sociaal tarief?

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

Verhoogd kindergeld = recht op sociaal tarief?

#1 , 08 sep 2022 14:08

Wegens een vrij zware medische achtergrond, krijgen wij voor ons zoontje verhoogd kindergeld (met o.a. 4 punten in pijler 1 zoals dit heet). Mijn wederhelft heeft nu ergens "horen waaien" dat we ook recht zouden hebben op het sociaal tarief voor elektriciteit en gas, omdat we voor ons zoontje verhoogd kindergeld krijgen.

Weet iemand hier of dit effectief zo is en waar ik daar meer informatie kan over vinden? Als ik zo zoek over recht hebben op het sociaal tarief, vind ik veel info over wat uw "toestand" als abonnementsnemer moet zijn om recht te hebben op sociaal tarief, maar over de link met het verhoogd kindergeld vind ik weinig of niets, vandaar mijn vraag hier. (Ik weet ook niet of het effectief zo is dat je daar recht op zou hebben.)

Ik wist niet goed in welke categorie deze vraag thuis hoorde, dus voorlopig heb ik het maar even in de Actuele Onderwerpen gezet (aangezien de energieprijzen een redelijk actueel topic zijn, denk ik ;-) )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 08 sep 2022 16:57

Ja dit klopt.

https://www.vlaanderen.be/sociaal-tarie ... mumprijzen

U heeft nog redelijk wat andere tegemoetkomingen, de meeste hiervan zijn automatisch. U kan het beste een gesprek aanvragen bij uw mutualiteit om u hierin wegwijs te maken omdat dit een redelijke wirwar van regeltjes is.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2022 07:53

Het is niet omdat je verhoogde tegemoetkoming en hoger kindergeld trekt dat je ook in aanmerking komt voor sociaal tarief gas en elektriciteit.
Gebruik google en vermeld sociaal tarief , daar vind u alle info en deze kan u vergelijken met uw gezinstoestand.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2022 19:30

#3
Heeft recht op het sociaal tarief:
In het Vlaamse Gewest, via Opgroeien, team Zorgtoeslagevaluatie, een zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte met een minimale score van 4 punten in pijler 1 van de medisch-sociale schaal (vroeger: verhoogde kinderbijslag)
Heeft recht op het sociaal energietarief: al wie recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming ziektekostenverzekering. Er is duidelijk een onderscheid tussen sociaal energietarief en sociaal tarief.
Misschien dat u toch niet zo een goede "google" heeft.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2022 09:32

Ondertussen contact gehad met "de overheid" en we hadden daar inderdaad recht op, maar om één of andere reden werd ons dit niet automatisch toegekend...

Wordt nu retroactief toegepast... Tja... Op zich hadden we nog een goed vast energiecontract en financiële proplemen hebben we zeker niet, maar als je er recht op hebt, waarom niet, hé? Ik en mijn vrouw betalen genoeg belastingen...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 sep 2022 15:36

Joris, je laatste alinea had je best niet geplaatst. Dit roept enkel maar onnodige reacties op. Je eerste alinea was voldoende geweest. #4 was immers helder.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2022 12:30

Joris, je laatste alinea had je best niet geplaatst. Dit roept enkel maar onnodige reacties op. Je eerste alinea was voldoende geweest. #4 was immers helder.
Wat is dat nu weer voor reactie? Mag ik niet meer melden hoe dit uiteindelijk afgelopen is? Je zegt het ook zelf: reacties zijn onnodig. Niemand gaat een voordeel waar ze recht op hebben, weigeren. Je werkt en betaalt belastingen waarmee allerhande voordelen voor allerhande doeleinden mee worden bekostigd. Het is dus maar normaal dat een aantal van die voordelen terugvloeien naar je eigen gezin, toch? Anderen die het niet nodig hebben, krijgen groene stroomcertificaten of subsidies om te isoleren, of gelijk wat. Wij hebben nu toevallig recht op een sociaal energitarief. So what? Ik ben zeker dat er gezinnen zijn die recht hebben op een sociaal energietarief, die veel luxueuzer leven dan wij.

Anyway, moest ik het sociaal energietarief kunnen teruggeven en daarmee de gezondheidsproblemen van ons zoontje oplossen, ik zou er geen seconde over moeten nadenken, hoor. Dat al diegenen die denken die "onnodige reacties" te moeten geven, daar maar eens over nadenken. Het voordeel van het sociaal energietarief dekt bijlange niet de medische kosten die we hebben, wees daar maar zeker van! :evil: :evil: :evil:

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2022 12:36

Het is niet omdat je verhoogde tegemoetkoming en hoger kindergeld trekt dat je ook in aanmerking komt voor sociaal tarief gas en elektriciteit.
Gebruik google en vermeld sociaal tarief , daar vind u alle info en deze kan u vergelijken met uw gezinstoestand.
En dit soort reacties zijn zeker nuttloos, toch? "Google het..." Tja... :roll: :roll: :roll:

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 sep 2022 23:11

Het was goed bedoeld zonder enige bijbedoeling.
Mag ik er u op wijzen dat jullie recht hebben op het sociaal tarief. Dit gaat veel verder dan het sociaal energietarief. Jullie hebben buiten sociaal tarief gas en elektriciteit, ook recht op het sociaal tarief water.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 sep 2022 08:54

Het is niet omdat je verhoogde tegemoetkoming en hoger kindergeld trekt dat je ook in aanmerking komt voor sociaal tarief gas en elektriciteit.
Gebruik google en vermeld sociaal tarief , daar vind u alle info en deze kan u vergelijken met uw gezinstoestand.
En dit soort reacties zijn zeker nuttloos, toch? "Google het..." Tja... :roll: :roll: :roll:
Op google, vind je de officiële site waar je kunt vinden aan welke voorwaarden je zelf en je gezin moeten voldoen om sociaal tarief voor gas en elektriciteit te bekomen. Indien u mijn reactie dus nutteloos vind is dat uw zaak en moet je vooral geen vragen stellen om inlichtingen.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Andere”