Boom onderhouden: huurder of verhuurder?

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Re: Boom onderhouden: huurder of verhuurder?

#16 , 29 aug 2022 19:03



Dan laat u steeds iemand met zijn gsm een foto trekken , of zelf doen, op het moment dat u snoeit. U stuur deze foto met datumgegevens door naar huisbaas en naar buur.
Ga ik uiteraard vanaf nu altijd doen ...
Maar huisbaas weet zo ook wel dat ik snoei.
Is ook goed te zien aan de snijvlakken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#17 , 30 aug 2022 13:09

Quote : " De bovenburen wonen hier trouwens al langer dan ik en al van voor dat de bomen door de vorige huurder zijn gezet. Zij klagen altijd bij mij over de boom, nu voor het eerst bij de eigenaar. En die schuift het naar mij... "

Als bovenburen nogmaals klagen , zeg hen dat bomen eigendom zijn van verhuurder en ZIJN probleem ; niet het uwe .
Snoei verder zoals u gewoon was , dan hebt u uw plicht gedaan . ( inderdaad , gedateerde foto's nemen / laten nemen als bewijs )
Betaal zeker geen externe krachten ( boomsnoeier ) , want een huurder staat in voor het KLEIN onderhoud , en zeker niet voor halsbrekende toeren , met massa's afval tot gevolg .

Dat is hetzelfde als voor veel klein onderhoud / mankementen .
De huurder staat in voor het regelmatig controleren , en desnoods ontstoppen van afvoerbuizen .
Wanneer deze buizen lekkages hebben door ouderdom of versleten dichtingen , is het voor de verhuurder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#18 , 04 sep 2022 00:40

Bon, ik contacteerde de huurdersbond en buiten het zeer summiere 'het is een conflict tussen huurders en niet tussen huurder en eigenaar en ds niks voor ons' en na protest van mijnentwege dat mijn vragen vooral betrekking hadden over hoe ver de verplichting van een huurder ging wat het moeten snoeien betreft kreeg ik nog een 'de huurder moet instaan voor de snoei' . En daar moet ik het dan mee doen.
Daar schoot ik dus niks mee op ...

Reclame

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 sep 2022 00:58

Ach ja, de huurdersbond ...
Daar schoot ik dus niks mee op ...
Daarom volg ik als huurder dit forum ...

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#20 , 05 sep 2022 18:30

Ach ja, de huurdersbond ...
Daar schoot ik dus niks mee op ...
Daarom volg ik als huurder dit forum ...
Ik ben daar echt wel - niet in de goede zin van geschrokken, had daar veel meer van verwacht ... .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 05 sep 2022 19:56

Heb ik hier al een tiental keren vermeld. Tijdens mijn loopbaan vele malen te maken gehad met die gasten, en als het complexer wordt slaan ze de bal in 90 % van de gevallen mis. Heb ze nochtans bijna 10 jaren als huurder gehad in een appartement boven een café. Ze waren zeker geen goed voorbeeld van goed huurdersonderhoud.

KJ86
Berichten: 2662

#22 , 05 sep 2022 21:07

Ze hebben wel gelijk natuurlijk.
Je moet het in de big picture bekijken.
Tuinonderhoud is voor de huurder, het maakt niet uit of dat je 100 m³ of 0,1 m³ moet verwerken.
Bovendien woon je er 14 jaar, de bovenburen wonen er nog langer, dat wilt zeggen dat de huurvoorwaarden goed zijn. Je moet dus ook oppassen dat uw gebrek aan bereidwilligheid voor een beetje geld uit te geven aan een tuinman niet in het verkeerde keelgat schiet bij uw verhuurder. Huurdersbond kent uw adres en zij kennen uw huurprijs. Wij kunnen niet inschatten of dat de voorwaarden goed of slecht zijn.
Ik heb het al meegemaakt dat de huurder principieel is tot dat de opzegbrief in de bus valt.

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#23 , 21 sep 2022 23:05

@kj86

Ik denk dat je reactie wat kort door de bocht is. Ik snoei namelijk. Meerdere keren per jaar. Al 14 jaar lang.

De huisbaas heeft daar ook geen probleem mee. Heeft hij al een paar keer mondeling gezegd.

Het is de bovenbuur die er een probleem van maakt. Niet de huisbaas..

De huurdersbond heeft geen idee van waar ik woon en wat de voorwaarden zijn. Dat hebben ze me niet gevraagd.
Volgens hun website moest ik de vraag per mail stellen en dat heb ik gedaan. Min of meer dezelfde vragen als wat ik hier stelde. Dat ik moest snoeien wist ik al. Maar van hen ben ik niet te weten gekomen wat dat snoeien moet inhouden en wat ik moet doen als een verkeerd geplaatste boom voor mij en een buur overlast bezorgt en eventueel in de toekomst zelfs schade kan bezorgen aan andere buren hun eigendom ( wortels) .


En moest dat tot een opzeg leiden - wat niet snel zal gebeuren, ik word door hen regelmatig een voorbeeldhuurder genoemd , dan zij het maar zo....

KJ86
Berichten: 2662

#24 , 22 sep 2022 08:54

Als je niet wakker ligt van een opzeg is het eenvoudig. Het is namelijk het enige wat de verhuurder kan doen.
Je kan dus eigenlijk gewoon voortdoen zoals je bezig bent.
De bovenbuur kan ook niets doen, de procedure starten voor burenhinder heeft geen kans op slagen als de boom gesnoeid worden.

Verkeerd geplaatste boom is onzin, zoals eerder aangegeven, kan je de vijgenboom terugsnoeien. Je moet maar eens langsgaan in een tuincentrum. Je kan die in een serieuze stamomtrek kopen in een pot, die zijn niet hoger dan twee meter. De prijzen daarentegen zijn astronomisch hoog. De vijgenboom hoort zeker thuis in een kleine stadstuin. Het is bovendien wetenschappelijk bewezen dat zicht op een boom bijdraagt aan het mentale welzijn.

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#25 , 22 sep 2022 20:58

Als je niet wakker ligt van een opzeg is het eenvoudig. Het is namelijk het enige wat de verhuurder kan doen.
Je kan dus eigenlijk gewoon voortdoen zoals je bezig bent.
De bovenbuur kan ook niets doen, de procedure starten voor burenhinder heeft geen kans op slagen als de boom gesnoeid worden.

Verkeerd geplaatste boom is onzin, zoals eerder aangegeven, kan je de vijgenboom terugsnoeien. Je moet maar eens langsgaan in een tuincentrum. Je kan die in een serieuze stamomtrek kopen in een pot, die zijn niet hoger dan twee meter. De prijzen daarentegen zijn astronomisch hoog. De vijgenboom hoort zeker thuis in een kleine stadstuin. Het is bovendien wetenschappelijk bewezen dat zicht op een boom bijdraagt aan het mentale welzijn.
Ik wil dit nog wel eens herhalen:
effe gemeten:
vijgenboom:
- staat 32 cm van de muur( is gemeten van muur tot begin stam)
- omtrek stam: 60 cm
- hoogte stam (voor zover ik het kon meten) naar schatting 3 tot 3,5 meter, dan begint de (brede) kruin. De hoogte van de stam is niet gewijzigd sinds ik hier pas woonde. De dikte uiteraard wel. De kruin komt tot halverwege het eerste verdiep. Maar alleen omdat ik hem - van onder uit, aan het uiteinde van de stam - jaarlijks zwaar snoei. Anders zou hij hoger zijn.

Geen kleine boom in pot dus ... .
De boom neemt letterlijk in de breedte mijn halve tuin in.

Ik be een zeer zeer grote liefhebber van bomen. Ik besef trouwens ook dat het wegdoen van die boom een zware impact zal hebben op de temperatuur in mijn tuin, die al zeer hoog is want ommuurd aan 3 kanten en op kant 4 staat de zon in het zuiden.
Dat bomen goed zijn voor het mentale welzijn weet ik. Daarom ben ik ook hier komen wonen, met zicht op een voortuin mét een perenboom en een park aan de overkant van de straat. Ik denk niet dat er iemand in mijn straat is die meer geniet van zijn voortuin dan ik....
Maar dit gaat over de kleine ommuurde achtertuin.
Moest het alleen voor mij zijn, dan zou de boom mogen blijven staan. Het afsnoeien van de takken die in de breedte voor mij hinder geven vind ik geen probleem.
Maar in de hoogte kan ik dat niet. ... .


En ik wil met alle plezier de persoon ontmoeten die die boom voor 100 euro naar genoegen van de bovenbuur gaat snoeien, mét meenemen van het zeer vele snoei-afval uiteraard.... .

De verhuurder heeft natuurlijk wel degelijk wel nog een optie: dat is de boom laten verwijderen ... .

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#26 , 24 sep 2022 09:29

1. Hoogstambomen of grote struiken horen niet thuis in zo'n kleine tuin. Er kunnen boetes vanuit de gemeente volgen indien je bepaalde bomen zonder toestemming verwijdert.
Contacteer dus eerst de bevoegde gemeentelijke dienst om toestemming te vragen deze bomen te verwijderen.
Als ik de situatie goed begrijp staan deze bomen gewoon in je achtertuintje zonder zicht op de straat. Bijgevolg ben ik bijna zeker dat je toestemming zal krijgen om deze bomen te rooien.
In principe is de eigenaar van je huurappartement hiervoor verantwoordelijk.
Indien hij zelf weigert stappen te zetten, kan je hem hiervoor dagvaarden.
Dit is een moeilijke keus want dit zal in voorkomend geval je relatie met de eigenaar verzuren of erger.
Mijn idee is het volgende: schakel een tuinman in die de twee bomen deskundig verwijdert. Bespreek dit echter eerst met je verhuurder!

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#27 , 24 sep 2022 12:15

Dank je wel Christopepaus.
Ik hoop deze week een gesprek te hebben met de huisbaas. Ik vermoed dat een redelijk gesprek mogelijk is.
Hij was voorlopig niet bereikbaar maar vanaf volgende week wel.
Momenteel maakt hij er zich van af dat snoeien mijn verantwoordelijkheid is ( en dat doe ik ook).
Maar vermits dit het probleem voor de bovenbuur niet oplost, zou ik hem liever weg hebben.

Ik heb de regels van de gemeenten gecheckt: hij mag nog zonder vergunning weggedaan worden want hij staat er nog geen 30 jaar.

Ik zou dat overigens zonder vrederechter willen kunnen oplossen. Indien dat toch moet via de vrederechter, dan is dat vooral omwille van de bovenbuur, niet omwille van de verhuurder.

Of het voor de bovenbuur voldoende zal zijn om te stoppen met treiteren is een andere vraag...

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#28 , 24 sep 2022 20:32

Verwijder die bomen gewoon volledig uit je tuin. In se heeft de dertigjarige verjaring nauwelijks iets te maken met de wetgeving op het al dan niet verwijderen van bomen. Het gaat hem hier eerder over een boete die kan opgelegd worden.
Indien je bovenbuur je blijft treiteren na het verwijderen van de bomen, kan je 1. klacht indienen bij de politie 2. Indien dit niet helpt hem via aangetekend schrijven verzoeken je niet verder lastig te vallen 3. Indien dit ook geen zoden aan de dijk zet, een verzoening aanvragen via de vrederechter (verzoekschrift indienen op de griffie) en 4. Indien hij op de verzoeningspoging niet opdaagt, een rechtszaak starten via het vredegerecht ( je kan dit zelf doen zonder hulp van een advokaat).
Veel succes toegewenst!

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#29 , 25 sep 2022 14:05

Verwijder die bomen gewoon volledig uit je tuin. In se heeft de dertigjarige verjaring nauwelijks iets te maken met de wetgeving op het al dan niet verwijderen van bomen. Het gaat hem hier eerder over een boete die kan opgelegd worden.
Indien je bovenbuur je blijft treiteren na het verwijderen van de bomen, kan je 1. klacht indienen bij de politie 2. Indien dit niet helpt hem via aangetekend schrijven verzoeken je niet verder lastig te vallen 3. Indien dit ook geen zoden aan de dijk zet, een verzoening aanvragen via de vrederechter (verzoekschrift indienen op de griffie) en 4. Indien hij op de verzoeningspoging niet opdaagt, een rechtszaak starten via het vredegerecht ( je kan dit zelf doen zonder hulp van een advokaat).
Veel succes toegewenst!
In Antwerpen mag je geen boom verwijderen die ouder dan 30 jaar is zonder toestemming van de gemeente. Bedoel je dat ik me daar niks van moet aantrekken en dat toch moet doen omdat ik in et ergste geval een boete kan krijgen?


Wat de buur betreft: ik heb als eerste stap burenbemiddeling ingeschakeld. Dat van die aangetekende brief is een goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht!
Klacht indienen staat ook op mijn te-doenlijstje maar ik wil eerst het resultaat van de burenbemiddeling afwachten. En ondertussen blijf ik opnames maken van het gebonk en geratel tegen de chauffage op momenten dat ik nog slaap.... .

Bedankt!

moois van mie
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#30 , 30 sep 2022 21:14

Ter info: ik had (eigenlijk zoals verwacht ) een constructief gesprek met de verhuurder die bereid is om de boom te laten verwijderen. Ik zal daar zelf ook een financiële bijdrage in doen (heb ik zelf voorgesteld) . Maar of dit voldoende gaat zijn om het gepest te doen stoppen, moeten we nog afwachten ...

Terug naar “Huren”