Adoptie van zoon die erkend is door biologische vader

Patserr1930
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Adoptie van zoon die erkend is door biologische vader

#1 , 08 aug 2022 14:10

Hallo,

Mijn vriendin en ik willen onze opties bekijken zodat ik haar zoontje (6 jaar) kan adopteren.
Haar zoon is erkend door de bioligsche vader, maar deze heeft sinds 7 weken na de geboorte nooit meer toenadering gezocht om de zoon te zien. Heeft ook nooit bijgesprongen in de kosten, kortom het zoontje heeft zijn biologische vader nooit gekend.

We zijn echter niet wettelijk samenwonend, ik heb mijn domicilieadres nog ergens anders staan, maar we leven wel 7 op 7 samen.
Hij beziet mij ook als zijn papa en ik bezie hem al als mijn zoon.

Wat zijn onze opties?

Kunnen wij zo de familierechtbank binnenlopen en een aanvraag doen ter adoptie of moeten wij een advocaat inschakelen?

Wat als hij niet akkoord gaat?

In welke hoedanigheid gaat het kind hierbij betrokken worden? We willen hem namelijk niet betrekken in de heisa met de biologische vader.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Berichten: 514

#2 , 08 aug 2022 14:31

30 jaren geleden moest je eerst getrouwd zijn voor je het kind van je partner kan adopteren.

Ik weet niet hoe nu de procedure is maar weet zeker dat er een onderzoek gaat komen of
1. de officiële vader en zijn familie hier mee akkoord gaan
2. de vragende partner en zijn familie ermee akkoord gaan, dit vanwege de nieuwe erfgenaam
3. de familiale situatie in orde is om dit kind te adopteren

Weet wel dat het niet zomaar kan om de erkenning van een vader ongedaan te maken. Daar moeten goede redenen voor zijn en ik weet niet of niet omkijken naar een kind daarvan een reden is. Het zou kunnen dat wanneer u deze adoptie opstart, de vader en diens familie plots wel hun rol willen gaan spelen.

Veel succes!

eylis
Berichten: 8836

#3 , 08 aug 2022 16:20

Even de puntjes op de i: de biologische is in deze case de wettelijke vader. U heeft zijn akkoord nodig om zijn zoon te adopteren.

Reclame

Patserr1930
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2022 16:30

En stel dat de wettelijke vader dan zijn akkoord niet wil geven?

Het schrikt mijn vriendin een beetje af; stel dat er iets met haar gebeurd dat een wildvreemde man het hoederecht krijgt van haar zoon?
Iemand die in bijna 6 jaar nooit heeft omgekeken, bijgedragen aan de opvoeding en kosten, dat kan men toch geen geschikte vader noemen?

Kan mijn vriendin iets doen om hem zijn ouderlijke rechten te ontnemen?

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2022 17:07

Allereerst zijn er verschillende stappen aan.

De zoon van uw vriendin heeft een vader die hem erkend heeft. Deze moet dus net zo goed instemmen met de adoptie als uw vriendin. Is dit niet het geval, zal een rechtbank moeten oordelen. Het moet daarbij om erg zwaarwichtige feiten gaat om een ouderavond te verbreken. Rechter beslist ook of kind jonger dan 12 moet gehoord worden (vanaf 12 verplicht).

Dan voor de adoptie zelf. Ik denk niet dat huwelijk nog steeds verplicht is om het kind van een partner te adopteren, maar stabiel samenwonen lijkt me toch wel een minimum. Dit zal in het sociaal onderzoek zeker aan bod komen.

Stel dat dit allemaal lukt: hou er rekening mee dat u in dat geval officiële vader bent. Dit staat los van de relatie met uw vriendin.

Wat gaat u doen als ze volgend jaar de relatie verbreekt? Ze wil gaan samenwonen met iemand anders, of u betrapt haar in bed met alle vrienden van uw voetbalploeg? Gaat u dan nog steeds halftijds haar zoon opvoeden of alimentatie betalen tot hij gedaan heeft met studeren?

Ik stel het nu bewust heel cru om je te laten beseffen wat je wil doen. Die kans op een relatiebreuk is spijtig genoeg groter dan die dat uw vriendin komt te overlijden voor haar zoon 18 is.

eylis
Berichten: 8836

#6 , 08 aug 2022 18:31

Nog een puntje op de i: hoederecht bestaat niet meer sinds 1995. er is steeds gedeeld co-ouderschap. U vraagt of wij dat OK vinden dat de wettelijke vader rechten heeft. . Daar gaat het hier niet om en met opinies hierover bent u niet gebaat. Wel met heldere informatie. En dat houdt bvb. in als de wettelijke vader ooit op zijn rechten zou staan, hij ook zijn plichten zou moeten vervullen. Indien hij een zaak voor gedeeld verblijfsrecht zou opstarten, zou de rechter veel aandacht schenken aan het feit dat de wettelijke vader nooit naar zijn kind omgekeken heeft of (financiele) bijdragen heeft geleverd voor de opvoeding. Op basis van dat verleden zou hij veroordeeld kunnen worden voor gezinsverlating. Dus een volledig verblijfsrecht bij de wettelijke vader zou vrijwel kansloos zijn.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#7 , 16 aug 2022 17:51

Mijn zoon is toen hij 6 jaren was geadopteerd en zijn biologische vader is uit zijn ouderlijke macht ontzet.
De reden waarom hij geadopteerd is: bij mijn overlijden zou hij zeker niet naar zijn biologische vader mogen terugkeren. Zijn biologische vader heeft sinds zijn 1ste verjaardag ook nooit naar hem omgekeken of allimentatie betaald.Gelukkig maar. Maar er waren nog zwaardere redenen.

Maar nu zijn we meer dan 20 jaren later en...
- mijn huwelijk is 10 jaren later spijtig genoeg ontbonden. Zijn nieuwe wettelijke vader keek nog nauwelijks naar hem om. Die heeft nu een nieuw gezin (nieuwe vriendin met kinderen)
- wat als mijn ex ook zelf kinderen had gekregen met mij of bij zijn nieuwe vriendin? Hoe zou hij daar nu mee omgaan? Wat qua erfenis?
- de biologische vader had daarna nog 3 kinderen. Mijn zoon is nu peter van het kindje van zijn biologische half-zus (niet meer wettelijk).
- de biologische vader is wel overleden toen mijn zoon 14 was
...

Het heeft allemaal een verkeerde twist gehad.
Daar sta je dan als wettelijke vader...

Als ik het mocht overdoen : ik zou een voogd, iemand uit mijn familie, aanduiden als ik zou komen te overlijden.

eylis
Berichten: 8836

#8 , 16 aug 2022 19:20

#7 biologische vader kan niet uit ouderlijke macht gezet worden, want hij heeft er geen...De wettelijke vader wel.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#9 , 17 aug 2022 13:24

#7 biologische vader kan niet uit ouderlijke macht gezet worden, want hij heeft er geen...De wettelijke vader wel.
Dat klopt. Ik ben vergeten erbij te zeggen dat de biologische vader ook wettelijk kind erkend had.

eylis
Berichten: 8836

#10 , 17 aug 2022 14:29

#9 om verwarring te vermijden (zeker hier op het juridsch form) gebruik je dan niet de term "biologische vader", maar "wettelijke vader". Het is voor personen die hier om advies komen vragen helemaal niet duidelijk meer en denkt men dat een biologische vader ook rechten heeft.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#11 , 17 aug 2022 16:56

#9 om verwarring te vermijden (zeker hier op het juridsch form) gebruik je dan niet de term "biologische vader", maar "wettelijke vader". Het is voor personen die hier om advies komen vragen helemaal niet duidelijk meer en denkt men dat een biologische vader ook rechten heeft.
U vraagt, wij draaien. :D

Mijn zoon is toen hij 6 jaren was geadopteerd en zijn toen-wettelijke vader is uit zijn ouderlijke macht ontzet.
De reden waarom hij geadopteerd is: bij mijn overlijden zou hij zeker niet naar zijn toen-wettelijke vader mogen terugkeren. Zijn toen-wettelijke vader heeft sinds zijn 1ste verjaardag ook nooit naar hem omgekeken of allimentatie betaald.Gelukkig maar. Maar er waren nog zwaardere redenen.

Maar nu zijn we meer dan 20 jaren later en...
- mijn huwelijk is 10 jaren later spijtig genoeg ontbonden. Zijn nieuwe wettelijke vader keek nog nauwelijks naar hem om. Die heeft nu een nieuw gezin (nieuwe vriendin met kinderen)
- wat als de nu-wettelijke vader ook zelf kinderen had gekregen met mij of bij zijn nieuwe vriendin? Hoe zou hij daar nu mee omgaan? Wat qua erfenis?
- de ex-wettelijke vader had daarna nog 3 kinderen. Mijn zoon is nu peter van het kindje van zijn ex-wettelijke half-zus (niet meer wettelijk).
- de ex-wettelijke vader is wel overleden toen mijn zoon 14 was
...

Het heeft allemaal een verkeerde twist gehad.
Daar sta je dan als wettelijke vader...

Als ik het mocht overdoen : ik zou een voogd, iemand uit mijn familie, aanduiden als ik zou komen te overlijden.

ThemisLaw
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja

#12 , 18 aug 2022 17:15

Hallo,

Mijn vriendin en ik willen onze opties bekijken zodat ik haar zoontje (6 jaar) kan adopteren.
Haar zoon is erkend door de bioligsche vader, maar deze heeft sinds 7 weken na de geboorte nooit meer toenadering gezocht om de zoon te zien. Heeft ook nooit bijgesprongen in de kosten, kortom het zoontje heeft zijn biologische vader nooit gekend.

We zijn echter niet wettelijk samenwonend, ik heb mijn domicilieadres nog ergens anders staan, maar we leven wel 7 op 7 samen.
Hij beziet mij ook als zijn papa en ik bezie hem al als mijn zoon.

Wat zijn onze opties?

Kunnen wij zo de familierechtbank binnenlopen en een aanvraag doen ter adoptie of moeten wij een advocaat inschakelen?

Wat als hij niet akkoord gaat?

In welke hoedanigheid gaat het kind hierbij betrokken worden? We willen hem namelijk niet betrekken in de heisa met de biologische vader.

Alvast bedankt
Beste,

Het maakt niet uit of u met de moeder getrouwd, wettelijk of feitelijk samenwonend bent, aangezien enkel u het kind zou adopteren.

Aangezien de afstamming van het kind zowel langs moederszijde als langs vaderszijde vaststaat (dit betekent dat het kind beide juridische ouders nog heeft), is de toestemming van zowel moeder als de juridische vader wel vereist.

Indien de juridische vader van het kind de toestemming zou weigeren, dan zal u zich moeten richten tot de familierechtbank. Indien uit het onderzoek van de rechtbank zou blijken dat de vader zich inderdaad niet meer om het kind heeft bekommerd sinds zijn geboorte, kan de rechtbank de adoptie toch nog uitspreken.

Met vriendelijke groeten,

Themis

Terug naar “Adoptie”