verkeersregel automobilisten vs voetgangers aan zebrapad

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

verkeersregel automobilisten vs voetgangers aan zebrapad

#1 , 05 aug 2022 16:11

Op de Brechtsebaan te Brasschaat is de maximaal toegestane snelheid 70km/u. (google maps heeft blijkbaar geen streetview ter beschikking van deze locatie)
Ergens op deze weg is een zebrapad voor voetgangers op de weg aangebracht zonder verdere verkeerssignalisatie.
Een collega van me stopte voor het zebrapad om voetgangers over te steken. Zijn vriend die naast hem zat, nota bene een rij-instructeur, beweerde dat je voor zulk zebrapad niet diende te stoppen omdat het een weg betrof waar je 70km/u mag rijden en geen verdere signalisatie staat dat het zebrapad aangeeft.

Naar de mening van de meesten van ons klopt deze bewering niet en moet je steeds stoppen voor een zebrapad, maar héél opmerkelijk dat er toch serieus twijfel gerezen is bij bepaalde collega's die al decenia lang het rijbewijs op zak hebben.

Mag ik dit bij de kennis van Inazuma aftoetsen?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 05 aug 2022 16:55

Dat is toeval, een topic uit 2008 met gelijkaardig verhaal. Blijkbaar een meervoudig voorkomende vraag.
Tnx LeenW!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 05 aug 2022 23:22

Ergens op deze weg is een zebrapad voor voetgangers op de weg aangebracht zonder verdere verkeerssignalisatie.
Kan perfect

Zebrapaden aan kruispunten worden bvb nergens door aangegeven
Geen gevaarsbord A21 vooraf Afbeelding
Geen aanwijzingsbord F49 nabij zebra Afbeelding

Borden die je daarvoor wél ziet staan ... zijn foutief geplaatst :!:

Een collega van me stopte voor het zebrapad om voetgangers over te steken. Zijn vriend die naast hem zat, nota bene een rij-instructeur, beweerde dat je voor zulk zebrapad niet diende te stoppen omdat het een weg betrof waar je 70km/u mag rijden en geen verdere signalisatie staat dat het zebrapad aangeeft.
Dan is die vriend-rijschoolinstructeur compleet onbekwaam ...


Overigens staan de fouten van de wegbeheerder los van wat je als weggebruiker moet doen als er een zebrapad is:
voorrang verlenen aan de voetgangers (en gelijkgestelden)


Wanneer een zebra niet aangegeven is wanneer dat effectief moet, daardoor bvb slecht of te laat zichtbaar is, kan dat natuurlijk meespelen bij de schuldvraag .

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 aug 2022 07:37

De belangrijkste vraag blijft:

Lopen er minstens 2 rij-instructeurs rond die dit verhaal aan hun leerlingen wijsmaken, of vertelt deze man na 14 jaar nog steeds dezelfde onzin.

Ik weet niet direct wat het ergste is.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 27 aug 2022 20:25

Gelukkig verwijs je toch naar de voorlaatste (en correcte) reactie. :wink:
Want de voorlaatste reactie daar, klopt helaas niet helemaal. :idea:
op een baan van 70 per uur moet ik stoppen voor een zebrapad ja of nee
ja
Neen !
Je moet voorrang verlenen aan een voetganger die daar op het punt staat over te steken.
Vaak (zoniet meestal) zal het idd. noodzakelijk zijn om effectief te stoppen om aan die voorrangsplicht te kunnen voldoen.

Maar in weerwil van wat het antwoord van Stefan Peeters daar suggereert, is stoppen hoegenaamd géén bijkomende verplichting op zich !
Kleine, maar niet onbelangrijke nuance me dunkt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”