Verplichting van verhuurder om syndicus te informeren

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Verplichting van verhuurder om syndicus te informeren

#1 , 04 aug 2022 19:36

Ik ben niet prof syndicus in een klein gebouw.
De wet op de mede-eigendom voorziet dat een eigenaar(verhuurder) elke wijziging inzake gebruik van zijn kavel moeten melden aan de syndicus.
Nu ben ik daarmee mee voor wat betreft bv verkoop of schenking ed.. maar waarom moet een verhuurder de syndicus verwittigen als zijn huurder vertrekt en/of een nieuwe huurder komt.
Wat moet ik, als syndicus, met die info?

Iemand die het me kan toelichten?
Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 aug 2022 19:39

U moet niets doen met die info.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 aug 2022 09:25

Uit pure beleefdheid verwittigd een verhuurder de syndicus als er een nieuwe huurder intrekt Syndicus moet toch weten wie er binnen en buiten loopt. Maar het is geen wettelijke verplichting.

Reclame

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#4 , 05 aug 2022 09:54

Ik moet uw antwoord contesteren Mava105.
De verhuurder heeft wel degelijk de wettelijke verplichting om de syndicus te informeren cfr B.W.: “Art. 3.93”
Alleen begrijp ik niet waarom? Volgende de wet op de mede-eigendom is de verhuurder aansprakelijk voor de daden van zijn huurder. De syndicus komt hierin niet tussen.
“De syndicus moet weten wie er allemaal binnen en buitenloopt”…. Waarom moet die dat weten. De syndicus woont niet persé in het gebouw dat hij beheert?!

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 05 aug 2022 10:13

“De syndicus moet weten wie er allemaal binnen en buitenloopt”…. Waarom moet die dat weten. De syndicus woont niet persé in het gebouw dat hij beheert?!
Deze redenering houdt m.i. niet echt rekening met de dagelijkse realiteit.

Het is toch maar normaal dat een syndicus die zijn werk goed wil doen, er alle belang bij heeft te weten wie of wat er in zijn gebouw woont, al was het maar om te anticiperen op eventuele vragen of problemen?

Rekening houden met ieders privacy, OK , maar hem die info ontzeggen op grond van privacy of dergelijke, is m.i. fel overdreven.

Een syndicus die (kandidaat-)huurders op een of andere manier kent uit ervaringen in andere gebouwen, kan een pak problemen voorkomen.


Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 05 aug 2022 13:15

Er is een verplichting maar de syndicus moet er niets mee doen.
Het staat in de wet, volgens mij ter versiering (stijlfiguur: epitheton ornans) Nog nooit een praktische toepassing ervan gezien. Eerder een aberratie van reglementitis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 05 aug 2022 13:30

"Volgende de wet op de mede-eigendom is de verhuurder aansprakelijk voor de daden van zijn huurder"

Slechts in zeer beperkte mate. Bv. als de verhuurder het reglement van interne orde niet heeft meegedeeld aan de huurder en de huurder inbreuken pleegt op dat reglement.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#9 , 05 aug 2022 13:55

Dus als ik het goed begrijp, weet eigenlijk niemand wat de syndicus nu met die zogezegde verplichte informatie moet doen. Ik althans niet. Als syndicus moei ik mij niet met huurders, mijn aanspreekpunt is de eigenaar/verhuurder. Als er problemen opduiken tussen bewoners ed daar kom ik als syndicus in eerste instantie daar ook niet in tussen.
Ik blijf in deze dus een beetje op mijn honger zitten en kan aan de eigenaars/verhuurders niet verklaren waarom ze mij moeten inlichten.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 05 aug 2022 14:08

De Belgische wetgeving staat vol met dergelijke doodlopende straatjes.
Als syndicus neem je "kennis" van de namen van de huurders, plak ze desnoods in uw album met familiefoto's en voor de rest pissen we een plas en laten alles zoals het was.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 aug 2022 14:24

Misschien eens interessant om te lezen.

https://www.meulewatervme.be/advies-privacy-commissie

adsummam
Berichten: 581

#12 , 09 aug 2022 17:34

https://www.abcverzekering.be/sites/def ... om_(A).pdf
Daarin:
“De overeenkomst kan eventueel uitgebreid worden met een clausule met betrekking tot afstand van verhaal ten aanzien van eventuele huurders.”

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 aug 2022 14:43

Stel dat je door een huurder gecontacteerd wordt, die vraagt om inzage van jouw documenten (zoals voorzien in de huurwetgeving) dan moet je als syndicus toch kunnen verifiëren dat persoon die de vraagt stelt effectief de huurder is van appartement x?
Of stel dat er werken gebeuren in de gemeenschappelijke delen, dan is het toch gemakkelijk dat je als syndicus de contactgegevens van alle bewoners hebt.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#14 , 12 aug 2022 10:58

Hey LennieK, bedankt voor je reactie.
Ergens heb je gelijk maar…. Als een huurder mij contacteert en ik ken die niet, dan verifieer ik dat bij de verhuurder. Hij/zij is immers mijn eerste aanspreekpunt.
M b t tot het tweede deel van je reactie : het zou inderdaad gemakkelijk zijn dat de syndicus over die gegevens beschikt, maar ik kan ze niet dwingen deze te geven, of toch?


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”