Beroep doen op advocaat

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

Beroep doen op advocaat

#1 , 29 jul 2022 19:47

Iemand onder bewind voering en collocatie wil een advocaat raadplegen. De bewindvoerder laat dat niet toe.
Persoonlijk een brief schrijven naar de vrederechter krijgt niet eens een antwoord.
Dus advocaat is noodzakelijk. De bewindvoerder zal deze kosten niet vergoeden.
Wie weet een oplossing.
Bedoeling is een overplaatsing vragen naar een andere instelling als gevolg van zware problemen binnen de instelling.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 29 jul 2022 21:36

En wat zegt de bewindvoering over de vraag tot overplaatsing ?

Is er in het vonnis naast de bewindvoerder ook een vertrouwenspersoon (familielid, vriend ?) aangeduid voor de beschermde persoon :?:

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2022 22:12

In 2012 heb ik deze toen 20 jarige die dakloos was van de straat gehaald en enkele dagen later is deze dan onder bewindvoering en collocatie geplaatst.
De problemen waren onbeschrijflijk. Ik vroeg de vrederechter om ik haar bewindvoerder te worden maar dit werd geweigerd omdat ik geen familie ben.
De bewindvoerder antwoord niet op mijn e-mails..
Of er een vertrouwenspersoon is aangesteld weet ik niet.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2022 21:18

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 02 aug 2022 12:05

Iedereen ook een persoon die gecolloceerd of geinterneerd is heeft recht op een advocaat.
Dus ook de persoon in deze casus.
Ga best eerst eens naar een www.caw.be in uw omgeving met de persoon onder bewindvoering.
Daar kan men gerichter helpen gezien ze (neem vonnis mee) over de juiste info kunnen beschikken.

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2022 15:20

De patiënt krijgt van de directie geen toelating om de gesloten instelling te verlaten. Ook niet onder mijn begeleiding. Patiënt is niet agressief en uitzonderlijk rustig onder begeleiding. Zonder begeleiding is deze een gevaar voor zichzelf. De toestand in de gesloten instelling is onhoudbaar.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2022 21:14

"Zonder begeleiding is deze een gevaar voor zichzelf". Een zeer belangrijk element in deze situatie. De link die ik u heb gegeven bespreekt dit soort situaties. U geeft eigenlijk zelf aan dat de uitspraak van de vrederechter correct is. De bewindvoering en de gedwongen opname zijn dus 2 heel verschillende zaken. De bewindvoering heeft dan ook geen uitstaans met de gedwongen opname op zich. Dit is de bevoegdheid van de vrederechter die dit besluit heeft genomen op basis van een medisch rapport. Verder verwijs ik ook naar https://www.psychosenet.be/online-spree ... en-opname/ waarin alles nog eens duidelijk is omschreven en ook een dieper inzicht geeft in deze problematiek. Veel succes. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 02 aug 2022 22:02

Practisch denken - u krijgt van gecolloceerde persoon een brief om af te geven aan een advocaat ( die u dan vermoedelijk mee zal kiezen) .
Advocaat kan dan zijn cliënt gaan bezoeken in instelling.
Instelling neemt zelf op vraag van persoon contact op met advocaat die persoon heeft gekozen en maakt afspraak...

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 aug 2022 08:26

Inderdaad, Ik kreeg verschillende brieven van deze patiënt die ik overhandigde aan de Vrederechter.
Nooit een antwoord gekregen. De noodzakelijke collocatie op zich betwist ik niet. Maar de behandeling in de instellingen zijn schrijnend. Iedereen weet dat vele instellingen echte bordelen zijn. De kans is groot dat de advocaat die de patiënt wil verdedigen zijn toga aan de kapstok kan hangen. Daarom heeft deze patiënt nood aan een ervaren advocaat. En wie gaat deze betalen??.
Deze voormiddag ik eens naar CAW zoals me werd aangeraden.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 03 aug 2022 15:26

U geeft die brieven aan een advocaat.
Waarom zou een advocaat zijn toga aan de haak moeten hangen.
Ik heb 'ervaren' advocaten zien afgaan als een gieter ter zitting evengoed een bleuke die nog nooit in die strafkamer had gestaan kort en krachtig tot de essentie kwam en zaak perfect pleitte.

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 aug 2022 08:19

Opnieuw heeft een advocaat verstek laten gaan om de patiënt bij te staan.
Enige oplossing: euthanasie , dan zijn ze van de patiënt die hulp zoekt vanaf.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 aug 2022 09:47

Dit zou dan geen euthanasie zijn maar moord. Euthanasie wordt nog steeds gevraagd door de persoon zelf en niet door derden. Ik vrees dat u door deze laatste uitlating toch niet de geschikte persoon bent om deze persoon te begeleiden. Zoals hoger gesuggereerd zou u inderdaad contact kunnen zoeken met het CAW die dan zowel voor u en mogelijks ook voor uw beschermeling soelaas kunnen bieden. Gezien u schrijft dat opnieuw een advocaat verstek heeft laten gaan, kan u zich misschien toch wel eens de vraag stellen of u het juist voor heeft. Misschien moet u eens alles met een andere bril gaan zien en hierbij kan het CAW een zeer goede hulp zijn. Ik wens u veel sterkte, want dit is een zeer moeilijke en belastende materie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 aug 2022 10:13

Niet ik ben voorstander van euthanasie maar vrees dat dit de wens is van de instelling, naar aanleiding wat er allemaal gebeurd tijdens de opname.(misbruik, abortus en 62 maal laten vluchten uit de gesloten instellingen) Voor mij is het duidelijk dat men liever heeft dat de patiënt op de straat sterft dan in de instelling) nb; Dit is geen alleenstaand geval.
Ik moet haar niet begeleiden maar wil haar enkel in contact brengen met een advocaat. Sinds gisteren is het CAW met de zaak bezig en hoop dat een oplossing nabij is.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 aug 2022 11:47

Gelukkig heeft u gehoor gekregen bij het CAW en is de zaak in handen van professionelen. Ik meen dan ook dat dit topic kan afgesloten worden. Als u later nog bijkomende vragen zou hebben, kan u deze nog altijd stellen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”