Dezelfde woning als hoofdverblijf voor persoon A, maar als tweede verblijf voor persoon B mogelijk?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

Dezelfde woning als hoofdverblijf voor persoon A, maar als tweede verblijf voor persoon B mogelijk?

#1 , 01 aug 2022 21:40

Is de zelfde woning mogelijk als hoofdverblijfplaats voor persoon A, terwijl persoon B ermee samenwoont en dit als tweede verblijf neemt en slechts gedeeltelijk huur meebetaalt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 01 aug 2022 21:43

Samenwonen lijkt mij te impliceren dat deze woning de hoofdverblijfplaats van B is?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#3 , 01 aug 2022 21:46

Samenwonen lijkt mij te impliceren dat deze woning de hoofdverblijfplaats van B is?
Persoon B heeft zijn hoofdverblijfplaats ergens anders, maar zou eventueel een klein deel willen meebetalen voor een te huren woning waar persoon A de hoofdverblijver zal zijn waar persoon B maar tijdens de vakanties of weekends komt. Dus er zou in dat geval geen permanent samenwonen zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 01 aug 2022 21:49

Heeft geen belang een tweede verblijfplaats is geen begrip inzake domicilie.
Enkel een begrip waar men van tijd tot tijd verblijft.
Edoch als dat langer is dan of meer dan 6 maanden per jaar kan men daar administratief ingeschreven worden als hoofdverbijfplaats.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#5 , 01 aug 2022 21:52

ok. Het is zo dat ik misschien wil verhuizen naar iets duurder om te huren, en iemand zou een klein deel willen mee willen betalen van de huur van die grotere woning als deze dat als tweede verblijf mag zien om tijdens vakanties door te brengen. Voor mij zou het dan hoofdverblijfplaats zijn en voor die andere persoon tweede verblijf.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 aug 2022 22:09

Die andere persoon mag gerust tijdens zijn vakanties bij u komen logeren. Dat moet hij nergens laten registreren.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#7 , 01 aug 2022 22:34

Ok, bedankt

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 aug 2022 14:29

inderdaad, meestal wordt er van tweede verblijf gesproken als de woning niemand heeft die zijn domicilie er vestigt. Dan plaatst men de woning op de inventaris tweede verblijf (met de bijhorende, vaak gemeentelijke, heffing) en niet op die van leegstand (met bijhorende, meestal hogere, heffingen). Die persoon komt dus inderdaad gewoon logeren. Je mag daar onderling iets van op papier zetten, maar maak daar dus geen contract hoofdverblijfplaats van he (= het standaard huurcontract, al dan niet van lange of korte duur)

Terug naar “Administratief recht”