Zelf ontslag nemen - gevolgen

james20
Topic Starter
Berichten: 11

Zelf ontslag nemen - gevolgen

#1 , 31 jul 2022 16:09

Hallo,

Ik wil zelf ontslag nemen wegens een paar persoonlijke projecten die ik wil uitvoeren en ook een beetje omwille van mijn baas. Zelf ik heb ik nog geen ander werk gevonden, maar financieel zit het goed, en kan ik nog een tijdje voort. De bedoeling is wel om op termijn (binnen 2 maand) opnieuw werk te hebben. Ik werk voor een kmo.

- Het is nu bv zondag, ik leg de opzegbrief op de bureau van mijn chef dinsdag wanneer hij er is. Wanneer gaat de opzegging in ? Vanaf de maandag erna ? Dus ik ben een week verloren of niet ? Welke datum zou ik moeten vermelden ? We zijn nu 31/08, moet ik 01/08 melden in de brief of 08/08 ?
- Stel dat hij moeilijk doet en hij wil niet tekenen ? Aangetekend opsturen ? Maar wat als ze niet willen tekenen ?
- Als hij niets wil tekenen heb ik zin om s'avonds gewoon naar huis te gaan, en niet meer terug te komen, maar ik veronderstel dat dit niet zomaar kan ? Ik zal dan niet zomaar een uitkering kunnen vragen en zal het moeten redden met de opzegvergoeding (loon + vakantiegeld). Rva zal het moeten goedkeuren, maar ik ben er haast zeker van dat ze dit niet goedkeuren.

Dit is natuurlijk alleen in worst case scenario. In het zelfde geval tekent hij natuurlijk, maar ik wou toch even weten wat de mogelijkheden waren.

Alvast bedankt voor de reacties !

James

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2022 19:24

Dinsdag laten tekenen is opzegtermijn ingaan op maandag daarna: 8 augustus in jouw geval.

Indien ze weigeren te tekenen, kan je nog aangetekend je ontslagbrief opsturen zodat deze eveneens op 8 augustus ingaat.

Niet meer komen opdagen is niet aan te raden. Mogelijke sanctie is niet zomaar dat je geen uitkering krijgt, maar dat je bedrag van brutoloon tijdens hele opzegtermijn verschuldigd bent als schadevergoeding.

Sowieso heb je geen recht op uitkering, ook als je leidinggevende wel tekent. Je bent tenslotte niet werkloos buiten je wil.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2022 22:02

James20, weet dat je tijdens de opzegtermijn ook recht hebt om sollicitatieverlof op te nemen. Is je opzegtermijn langer dan 26 weken? Dan kan je gedurende de eerste weken slechts een halve dag per week opnemen. Is je opzeg korter? Dan heb je recht om één volledige of twee halve dagen per week sollicitatieverlof op te nemen. Je baas kan niet verwachten dat je bewijst dat je solliciteert en dit geeft je de mogelijkheid om alsnog een nieuwe job te vinden tijdens je opzegtermijn.

Ook nog dit:
Het is ook mogelijk dat je baas je vrijstelt om nog langer te moeten werken tijdens je opzegtermijn. Dit wil zeggen dat je opzeg blijft lopen, je zoals gewoonlijk doorbetaald wordt tijdens de opzegtermijn.

Reclame

james20
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 31 jul 2022 23:10

Ja, maar ik had ergens gelezen dat je wel recht hebt op sollicitatieverlof, maar als de werkgever dit niet wilt, dat het niet doorgaat. Zou dit kloppen ? Opzegperiode is mijn geval 3 weken. In ieder geval, bedankt voor de reacties allemaal.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2022 05:37

Ja, maar ik had ergens gelezen dat je wel recht hebt op sollicitatieverlof, maar als de werkgever dit niet wilt, dat het niet doorgaat. Zou dit kloppen ?
Nee, dit klopt niet. Je hebt hier recht op.

Je kan alleen niet zomaar eenzijdig opleggen welke dagen je wil nemen. Gezien het maar om 3 weken gaat, best gewoon ook al deze week samen vastleggen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”