Publiciteitsfoto's zonder toestemming

Anneliezeken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Publiciteitsfoto's zonder toestemming

#1 , 28 jul 2022 11:40

Ik woon in een appartementsgebouw waar er nu een duplex verkocht zal worden.
Onlangs zag ik iemand met een fototoestel hier op het terrein rondlopen. Gewoon zomaar, oa foto's te trekken van de buitenkant van mijn appartement (niet hetgeen verkocht zal worden). En dat zomaar zonder verwittingen of toelating vragen of niks.

Nu krijg ik folder in de bus van immokantoor met de foto's die ze getrokken hebben. Het appartement dat ze verkopen staat niet op de foto's in de folder, ook op hun website staan er enkele buitenfoto's die niets met het te verkopen appartement te maken hebben.
Dit is ook bedrieglijk voor de kopers.

Is het toegelaten om zomaar foto's te nemen van persoonlijke eigendommen die niet te koop zijn zonder inlichtingen vooraf hierover?
Kan ik hiertegen iets doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 28 jul 2022 12:13

Welke schade zou u hierdoor ondervinden? Gebouwen worden in elk geval niet beschermd door het portretrecht.

Anneliezeken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2022 13:52

Het gaat mij gewoon over het feit dat het bedrieglijk is (zeker voor de koper) en het feit dat het ook voor een deel over mijn privacy gaat.
Wat als ik op mijn terras zit buiten, ze nemen een foto en ik sta er ook op. Als ze die gebruiken, wat kan ik hiertegen doen of mag je zomaar van alles en iedereen foto's nemen om overal voor te gbruiken?

Reclame

Meeboohh
Berichten: 50

#4 , 28 jul 2022 14:16

Ze hebben geen foto genomen van u, dat zou inderdaad met toestemming moeten gebeuren.
In dit geval is er geen probleem

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2022 14:35

Toch een kanttekening bij # 2 en # 4

Foto's maken van op de openbare weg of openbare plaatsen is wettelijk toegelaten.

Maar hier is mijn bedenking : TS maakt gewag van op hun eigen terrein : een VME is privaat terrein en de foto's zijn van haar appartement.
Ik vraag mij af of dit dan wel onder dezelfde wetgeving valt en vrij te fotograferen valt.
Privaat terrein betreden is ten eerste al met toelating en dan niet de relevante foto's maken en publiceren ??

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 28 jul 2022 14:49

Kijk even op Google Streetview
Daar staat een massa huizen op ...

1 van de immo-sites kleefde ooit wel "prijzen" op woningen die niet eens te koop waren ...

Stuur eens een mailtje naar immokantoor dat u het niet fijn vindt dat ipv het eigendom dat zij verkopen, uw eigendom op hun website staat, terwijl u het niet wenst te verkopen

Terug naar “Privacy-bescherming”