Spoedarts ziekenhuis

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

Spoedarts ziekenhuis

#1 , 22 jul 2022 00:17

Beste

Tijdje geleden kwam ik terecht op de spoed ik had al 1 dag last van me buik.
(krampen) niet eerder zo een pijn gehad.... Ik ben niet het type dat snel naar de HA of spoed gaat rennen omdat ik eerst denk van misschien na een beetje rusten of een dagje slapen het over gaat.
Maar goed ik ben toch naar de spoed geweest want de pijn was er zoals niet eerder.
Eenmaal daar te zijn was wat me opviel de spoed arts niet zo vriendelijk maar ook alsof hij geen zin had mij te controleren.
Hij vroeg me streng wrm ik 1 dag lang had gewacht en niet naar de HA ben geweest.
Ik probeerde uit te leggen dat ik eventjes wilde wachten om te kijken of de pijn niet weg zou gaan.
Hij stuurde me weg zonder te onderzoeken en zei me dat ik maar naar de HA moest gaan en zei er ook nog eens bij dat ik de Spoed ophield met een niet spoedgeval situatie. Dat terwijl ik pijn had.
Ik ben toen weg gegaan en 6 maanden later ben ik van huis opgehaald door ambulance naar ziekenhuis gebracht op de spoed eerst, moest bloed laten afnemen en kreeg gelukkig binnen 1 uur morfine alvast tegen de pijn en een half uur later diagnose, steentjes in me galblaas en een alvleesklier ontsteking.
1 dag moeten blijven in het ziekenhuis en 1 week later terug geweest me galblaas verwijdert, 6 kleine steentjes weggehaald.
Ik ben wel zeker dat de eerste keer ik bij de spoed was en de spoedarts me niet wilde behandelen ervoor gezorgd heeft dat ik me galblaas moest verwijderen.
Ik had namelijk kleine steentjes en je hebt ook een soort drankje wat je kunt drinken dat ervoor zorgt dat je de steentjes zo klein worden dat je die uitplast.
Zou ik een klacht moeten indienen tegen die spoedarts of het laten.
Het is lang geleden maar ik weet niet zit me dwars.
Ik weet artsen maken ook fouten maar hij had niet eens de moeite gedaan om te onderzoeken.
?

Alvast merci en hopelijk iemand advies

Groetjes
Life is a journey enjoy the ride.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jul 2022 05:56

Dus je hebt het advies na je eerste bezoek op Spoed om je huisarts te raadplegen niet eens gevolgd?

Spoedgevallen dient inderdaad niet voor hulp bij aanhoudende buikpijn. Blij om te lezen dat er spoedartsen zijn die hier eindelijk ook naar handelen.

Uiteraard geen medische fout: je bent doorverwezen naar de correcte eerstelijnszorg.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 22 jul 2022 09:06

Akkoord met hierboven. Men kan ook moeilijk spreken van een spoedgeval als de volgende problemen pas 6 maanden later plaatsvinden.

Reclame

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#4 , 22 jul 2022 13:57

Dus je hebt het advies na je eerste bezoek op Spoed om je huisarts te raadplegen niet eens gevolgd?

Spoedgevallen dient inderdaad niet voor hulp bij aanhoudende buikpijn. Blij om te lezen dat er spoedartsen zijn die hier eindelijk ook naar handelen.

Uiteraard geen medische fout: je bent doorverwezen naar de correcte eerstelijnszorg.
Buikpijn hebben ook onderliggende oorzaken(zoals later in mijn geval) , dus dat er niet eens onderzocht werd nadat ik duidelijk had gemaakt dat ik absoluut geen type ben die zomaar op de spoed kom, een veel pijn had. En als vrouw mama weet ik wel hoe hoog mijn pijn grens is.
Dat had al duidelijk moeten zijn geweest(mijn mening).
Life is a journey enjoy the ride.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 22 jul 2022 14:23

Maar waarom bent u dan niet meteen naar de huisarts gegaan?

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#6 , 22 jul 2022 15:31

Maar waarom bent u dan niet meteen naar de huisarts gegaan?
Het was rond middernacht dat ik met hevige pijn zat.

Maar in ieder geval bedankt voor reacties allemaal.
Life is a journey enjoy the ride.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 22 jul 2022 16:33

Maar na die afwijzing op de Spoed bent u nog niet naar de huisarts gegaan. Het vervolg van het verhaal is pas 6 maanden later. Intussen had de huisarts eea in uw bloed kunnen laten analyseren + eventueel ander onderzoek laten doen zoals een echo. Dan had het heel waarschijnlijk niet zover hoeven te komen.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jul 2022 17:27

Ben het niet akkoord met het minimaliseren van TS haar klachten.

Heb al jaren ervaringen met spoeddiensten : het is niet aan TS te oordelen of het een spoedgeval of een gewoon geval is. Zij is geen dokter of medisch geschoolde. En daarbij HA raadplegen 's nachts ? HA werken slechts volgens systeem 9 to 5. Arts van dienst of streekhulpdienst ??? Probeer maar te bereiken of ter plaatse te krijgen. Afspraken bij HA in onze streek : soms weken geen afspraken ter beschikking.

Heb al vele malen mee op de spoeddienst geweest met naaste kring en anderen.
vb. Met mijn vrouw die op de spoed lag zo ongeveer 4 à 5 uren zonder onderzoek, en ze was daar niet alleen en personen met nog langere tijd. Vroeg op den duur aan een arts : hoe lang het ging duren wanneer er eindelijk eens iemand kwam voor controle en consulatie.
Antwoord wij hebben het te druk ??? Er stonden op dat ogenblik aan de balie ongeveer 8-9 medici te lachen en te palaveren. te druk ???

Ziekenhuis te Reet kan momenteel wel veel extra personeel inschakelen voor Tomorrowland in Boom voor spoedgevallen ten gevolge van eigen schuld. Geld gewin ??
In normale omstandigheden : personeel tekort ??

Ik kan mevrouw best begrijpen : medische wantoestanden alom.
Huisartsen die gewoon weigeren om thuis bezoeken af te leggen.

En aan Artemis : de spoed had ook zeker minimaal haar bloed kunnen controleren.
Paraplu systemen.
Waartoe dienen de spoeddiensten ???

Mevrouw, ik sta achter uw kachten, maar ze zullen nu niets meer uithalen want in de medische wereld houdt men de deksels op de potjes. In de toekomst uw been stijf houden en correct op hun verantwoordelijkheden wijzen.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#9 , 22 jul 2022 19:02

Bedankt allen voor de tips en reacties nogmaals
Life is a journey enjoy the ride.

artemis
Berichten: 3293

#10 , 22 jul 2022 19:13

Laten we aub on topic blijven.
De vraag van de TS is
Zou ik een klacht moeten indienen tegen die spoedarts of het laten.
Mijn mening is nee, zal hoogstwaarschijnlijk ongegrond zijn. Louiza kan hierover ook haar mutualiteit contacteren.

Elke ervaring is subjectief, maar een feit blijft hier dat TS het advies van de spoedarts om haar huisarts te raadplegen met haar klachten heeft genegeerd en dit gedurende de 6 opvolgende maanden tijdens dewelke er blijkbaar niets aan de hand was. Als er dan na 6 maanden een andere uitkomst blijkt te zijn kan je die volgens mij bezwaarlijk aan gevolg van nalatigheid van die eerste spoedarts toeschrijven.
TS had 6 maanden de tijd om zich te laten onderzoeken en opvolgen maar heeft gekozen om dat niet te doen.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#11 , 22 jul 2022 23:43

Laten we aub on topic blijven.
De vraag van de TS is
Zou ik een klacht moeten indienen tegen die spoedarts of het laten.
Mijn mening is nee, zal hoogstwaarschijnlijk ongegrond zijn. Louiza kan hierover ook haar mutualiteit contacteren.

Elke ervaring is subjectief, maar een feit blijft hier dat TS het advies van de spoedarts om haar huisarts te raadplegen met haar klachten heeft genegeerd en dit gedurende de 6 opvolgende maanden tijdens dewelke er blijkbaar niets aan de hand was. Als er dan na 6 maanden een andere uitkomst blijkt te zijn kan je die volgens mij bezwaarlijk aan gevolg van nalatigheid van die eerste spoedarts toeschrijven.
TS had 6 maanden de tijd om zich te laten onderzoeken en opvolgen maar heeft gekozen om dat niet te doen.
De volgende dag waren de buikkrampen verdwenen, galstenen gaan pas pijn doen (buikkrampen) eenmaal die klem komen te zitten.

Ik vind toch wel dat de spoedarts fout heeft ingeschat.

Maar kan mutualiteit je helpen bij een klacht indienen?

Groetjes en bedankt nog eens.
Life is a journey enjoy the ride.

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 23 jul 2022 08:04

De spoedarts heeft letterlijk gezegd dat u naar de huisarts moet gaan en u deed dat niet. Wie heeft er dan de fout gemaakt?

lukasi
Berichten: 1140

#13 , 23 jul 2022 09:11

6 maand later alsnog klacht indienen ?
Veel succes maar ik vrees er voor.
Onze jongste zoon heeft paar jaar terug op circuit een motorongeluk gehad.
Wij werden opgeroepen om naar de spoedafdeling te komen in de ardennen.
Niets aan de hand, enkele dagen een steunverband en hij kon terug op de motor.
Na een helse rit van 3 uur thuis aangekomen.
Zoon zag lijkbleek, zweten, pijn,
Alsnog naar de spoed in Herentals gereden, daar kwamen ze tot de ontdekking dat zijn sleutelbeen op 5 punten was gebroken. Spoedoperatie de volgende dag in Turnhout.

Even over nagedacht om ook verhaal en eventueel klacht in te dienen. Onze artsen en verzekering achtte de slaagkans nagenoeg nihil

eylis
Berichten: 8840

#14 , 23 jul 2022 09:57

Reflexie in de marge: een spoedarts evalueert bij het eerste contact reeds de patient. Bepaalde dringende tekenen waren blijkbaar niet aanwezig. Er was blijkbaar wel een probleem (dat veel pijn deed) maar niet levensbedreigend op dat ogenblik. En terecht: de patient is 6 maanden later met een spoedeisende galontsteking met nierstenen opgenomen. De spoedarts heeft zijn adviesplicht gedaan: de patient moest zich laten onderzoeken bij de huisarts. Daar zou de galwerking en de (latente) nierstenen gediagnosticeerd en opgevolgd zijn. De medicatie en therapie voorgeschreven en er zou géén gal/niercrisis gebeurd zijn.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#15 , 23 jul 2022 13:46

Goedenmiddag

Leenw spoedarts had op z'n minst mijn bloed kunnen controleren.

Lukasi heftig hopelijk is hij nu weer beter.
Née inderdaad klacht zit er niet in denk ik.

Eylis Daarbij had ik ook nog eens alvleesklier ontsteking.
Verkeerd ingeschat lijkt mij eerder.

Met alle respect voor verzorgers op de spoed hoor.
Eind goed, al goed

Groetjes en bedankt
Life is a journey enjoy the ride.

Terug naar “Medische Fouten”