Motorfiets Detectie lus

Lansa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Motorfiets Detectie lus

#1 , 23 jun 2022 00:46

Geachte forumleden,

Ik heb geregeld het probleem dat ik bizar lang of soms eindeloos achter een rood stoplicht sta met mijn motorfiets.
Systemen met Detectielussen hebben blijkbaar veel moeite met motorfietsen.
Meestal los ik dit op door met mijn motor op het fietspad te rijden en snel even op het knopje te drukken om over te steken.
Dit is uiteraard illegaal.


Mijn vraag is echter, wat is mijn legale optie hier?

-Ik mag mijn motor niet achterlaten op het kruispunt, nog van de rijbaan gaan om het licht te ontwijken.
-Door rood rijden is ook geen optie.

Dank u vriendelijk.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Schaevertje
Berichten: 68

#2 , 23 jun 2022 01:16

Wachten tot het groen wordt is de enige optie. Of dat nu 2 minuten duurt of 2 uur maakt niet uit.
Of een andere route nemen waar je geen verkeerslicht tegen komt maar dat is uiteraard ook meestal geen oplossing.
Naar mijn mening is de afstelling van verkeerslichten gewoon dramatisch geregeld. In andere landen zijn al vele jaren groene golven en hier rijden we nog steeds van het ene rode licht naar het andere.

De ring van Lier heeft echt de perfecte slechtste getimede lichten in mijn ogen. Licht springt op groen, je trekt op een normale manier op tot toegelaten snelheid. Kom je aan het volgende kruispunt springt dat licht op oranje op het meest irritante moment. Ofwel ga je vol in de remmen, of je houdt je snelheid aan om net door rood te gaan.
Alsof het expres zo gedaan is. En Lier zal niet het enige geval zijn.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 23 jun 2022 10:45

Als idereen ook de autobestuurders over fiets- / voetpad gaan rijden om verkeerslicht te wijzigen .... wat is het nut dan nog van verkeerslichten?
Wat is dan het nut van rijstroken - verhoogde bedding - verdrijvingsvakken - parkeervakken - verkeersborden....

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 23 jun 2022 14:37

Als idereen ook de autobestuurders over fiets- / voetpad gaan rijden om verkeerslicht te wijzigen .... wat is het nut dan nog van verkeerslichten?
Die hebben geen problemen want voor hen werken de detectielussen wel. Motorrijder kan, als hij veel pech heeft, enkele uren blijven wachten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lansa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2022 16:38

Als idereen ook de autobestuurders over fiets- / voetpad gaan rijden om verkeerslicht te wijzigen .... wat is het nut dan nog van verkeerslichten?
Wat is dan het nut van rijstroken - verhoogde bedding - verdrijvingsvakken - parkeervakken - verkeersborden....
"Als iedereen een ongerelateerde mening gaat geven op een poster zijn vraag in een juridisch forum, wat is het nut dan nog van het juridisch forum?

Mijn topic vraagt overduidelijk voor een legale oplossing, want hetgeen dat nu gedaan wordt is niet legaal.
Dus wat voor reactie is dat nou?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 23 jun 2022 18:02

Een verkeerslicht dat op rood staat mag u niet voorbijrijden - zelfs de stopstreep niet.
Er is daar geen legale mogelijkheid om als motorrijder voorbij het rode verkeerslicht te rijden.
U kan u als voetganger via het trottoir naar de lichtknop begeven en als voetganger oversteken ..
U gaat tegen de wegcode in eventjes met uw motorfiets op het trottoir rijden .....u weet dat dat illegaal is ... zodoende...

PS soms liggen er twee lussen en werken de lichten pas als ook de eerste lus gesignaleerd wordt ... dat wil zeggen dat er meerdere voertuigen moeten staan om de lichten te activeren...

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jun 2022 19:49

In eerste instantie moet u al doorrijden tot aan de stopstreep. Velen blijven echter enkele meters voor de stopstreep staan waardoor er geen activatie is. Als dat geen soelaas brengt is er duidelijk wat verkeerd met de detectie. In dit geval verwittig je gewoon de wegbeheerder die dan kan nagaan of het systeem inderdaad perfect werkt. Het kan soms gebeuren dat de gevoeligheid moet aangepast worden of gekozen moet worden voor een ander systeem want niet overal is het met lussen, er bestaan ook radars daarvoor. Bij ons in de buurt worden op een kruispunt zelfs de fietsers zo gedetecteerd dus waarom motorfietsen niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 23 jun 2022 22:43

Het Hof van Cassatie heeft al eerder geoordeeld dat een verkeerslicht dat eindeloos op rood blijft staan, en dus blijkbaar niet werkend is, wel degelijk voorbijgereden mag worden :!:


Alternatief:

- Wachten op een auto die lus triggert

- Straffe magneet (zo'n neodynium geval) onderaan (onder motorblok, nabij middenpikkel, ...) uw motorfiets, en daarmee over de lus rijden en gaan staan (soms zijn er 2 lussen, alle 2 "meepakken" en bovenop laatste blijven staan)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”