fiscale, niet-fiscale en sociale schulden

Freddymercury
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

fiscale, niet-fiscale en sociale schulden

#1 , 08 jun 2022 02:57

Hallo,

Ik lees dat er voor een attest van erfopvolging een onderzoek wordt gedaan naar fiscale, niet-fiscale en sociale schulden. Het eerste lijkt me duidelijk maar ik kan nergens een beschrijving vinden van wat niet-fiscale en sociale schulden zijn.
Iemand die dit kan verduidelijken?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 jun 2022 11:39

Onderzoek gebeurt naar alle mogelijke bedragen die men zou kunnen moeten betalen aan de overheid : belastingen, BTW, sociale bijdragen aan RSZ, RIZIV , invoerrechten en alles wat mogelijk is. Is vooral van toepassing bij zelfstandigen. Zijn er eventueel nog schulden uit faillissement : dit komt regelmatig voor.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2022 11:40

Betreft de erfopvolging hier een zelfstandige of bedrijfsleider ?
Gelijktijdig met Wanton.

Zijn reactie is correct.

Reclame

Freddymercury
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2022 12:41

Idd zelfstandige.
Er staat in minfin nog iets bij overdrachten. Iets van een kredietkaart die een ex-vrouw aanging maar in zijn beslaglijst staat op myminfin (ondanks het niks met belastingdn te zien heeft) . Kan men daar aan via de erfenis?

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2022 13:02

Alle aantoonbare en bewijsbare schulden worden in rekening gebracht. Vermits het op zijn beslaglijst staat, zullen zij dit ook in de nalatenschap verrekenen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jun 2022 22:10

sociale schulden zijn ook ten onrechte ontvangen werkloosheidsuitkeringen en/of ziekte- en invaliditeitsuitkeringen, pensioenen.....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”