Kapotte droogkast/verbruik

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

Kapotte droogkast/verbruik

#1 , 17 mei 2022 11:31

Verleden jaar koop ik me een nieuwe droogkast bij Coolblue. Merk whirlpool type AAA.
Van begin af aan duurt het uren (met programma) dat de was droog is. Echter is de was niet droog(wakkig) en ruikt mijn was omdat deze te lang in de droog trommel zit. Een paar maand geleden laat ik dan toch een techniek er, onder garantie, komen. Deze zegt me dat de droogkast niet nieuw is en dat deze al eens hersteld is, de motor en schoepenwiel word vervangen. We nemen de droogkast terug in werking en merken dat er niets is verandert. Een tweede tecnieker komt langs en deze schrijft dat het door verkeerd gebruik is dat de machine niet werkt en rekent me 200€ kosten aan, die ik niet betaal!! Coolblue is nu momenteel in onderhandeling over die laatste techniek er. Echter, nu krijg ik de eindafrekening van de elektriciteit met een torenhoog verbruik. Het dubbele van de jaren ervoor,. Nu blijkt, als ik de droogkast laat draaien heb ik een torenhoog verbruik, buitensporig verbruik. Mijn vraag, hoe los ik deze situatie op? Kan ik iemand verantwoordelijk stellen voor het torenhoog verbruik? Moet ik Coolblue daarvoor verantwoordelijk stellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc6580
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2022 12:37

Hoeveel is het verbruik van de droogkast, en wat zegt de handleiding over het verbruik?
Is het een droogkast met warmtepomp? deze draaien gemakkelijk een 3 tal uur bij volle belading.Het opgenomen vermogen draait rond de 600W; x3 uur=1,8kWh per droogbeurt.
Komt dit overeen met uw metingen?

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#3 , 17 mei 2022 16:32

Normaal kast droog 1,15 kw/h.
ik ga zelf bekijken hoeveel hij werkelijk verbruikt. Ik hou je op de hoogte.

Reclame

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#4 , 24 mei 2022 16:17

Ik kan deze niet testen...
Het zit nl zo, de was is niet droog. De machine op bvb een katoen programma draait een 6 a 7 uur, normaal een 2 tal uur..
Mijn verbruik is dan ook x2 of zelfs x3.
Dit toestel is aangekocht via coolblau.
Echter is er een hersteller langsgekomen, die is binnengekomen en kwam tot de conclusie dat ik te weinig was in de droogkast plaats. Daarna kijkt hij de warmte na van de wasmachine en de water afvoer. Deze was in orde. Mijn probleem is dat mijn was te lang duurt en dat de was niet droog is. Hij merkt op dat ik een wasmachine heb van 12kilo, mijn droogkast van 8 kilo. Nu beweert hij dat ik hem misbruik heb en krijg een rekening van 200€ . En geen garantie. Ik wil nu verdere stappen ondernemen, is dit de verkoper coolblau of is dit whirlpool?

iota
Berichten: 830

#5 , 24 mei 2022 17:49

AAA huishoudtoestellen doen er langer over, maar verbruiken daarbij minder. Dat is the point van zo'n apparaat, toch?
Daarnaast: 6 à 7 uur drogen is zelfs op ecostand niet normaal, al zou u er te veel was kliedernat in steken.
Wie zegt trouwens dat u 12kg was in de droger steekt omdat dit de capaciteit van uw wasmachine is? Heel wat mensen wassen minder dan er in hun wasmachine past. Ook kan niet elk stuk uit de wasmachine zomaar in de droger. Allemaal dikke zever, dus.

Laat u niet te veel afleiden door allerlei beweringen die niet ter zake doen. Uw droger doet niet wat hij moet en al zeker niet wat hij volgens zijn AAA label zou moeten. Coolblue heeft u een slecht werkend product geleverd. Aangezien ze een technieker sturen, neem ik aan dat uw omruilperiode inmiddels verstreken was. Maar u hebt wel recht op een normaal werkend product. Wijs hen hierop.

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#6 , 24 mei 2022 20:41

Dit was de commentaar van de whirlpool ;
"Geachte heer, mevrouw,



Hierbij bevestigen wij u de ontvangst van uw mail, waarvoor onze dank.

Als men een apparaat aanschaft, gaan wij eruit dat men op de hoogte is van de productinformatie en productspecificaties, ook dat men voor gebruik de gebruikershandleiding leest.

Onze technieker heeft tijdens zijn bezoek gecontstateed dat er geen technisch mankement was, maar dat het probleem veroorzaakt werd door een gebruikersfout.

Zoals u in zijn werkrapport kunt lezen, heeft de klant de aanwijzingen in de handleiding niet opgevolgd: Heb vastgesteld dat ging van overbelading of te weinig. klant had een wasmachine van 12 kg.
Testen uitgevoerd in het warmtekanaal 32 tot 40 graden droogkast. En autotest geen foutmeldingen. Probleem kon opgelost worden door de klant zelf, oplossing stond in de handleiding.
Heb aan de klant uitleg gegeven hoe dit te vermijden in de toekomst en zich te verhelpen.

Als een reparatie door een gebruikersfout veroorzaakt wordt en/of een reparatie niet onder de garantievoorwaarden valt, hanteren wij een vast reparatietarief van € 199,-, dit is incl. monteurskosten, onderdelen en b.t.w. Excl. eventuele administratiekosten indien niet ter plaatse betaald wordt. Maar zoals u al kunt zien op de werkbon, hebben wij al enige coulance toegepast en niet het volledige bedrag berekend van onze vast reparatietarief.

Whirlpool vertrouwt erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.



Met vriendelijke groet,
Sincères salutations,

Consumentendienst
Service consommateurs
T: 02/2633333 | Whirlpool Corporation | WhirlpoolCorp.com | www.whirlpool.be
Please consider the environment before printing this e-mail"

Nu momenteel ben ik aan het wachten op een reactie van Coolblue.
Mijn vraag terwijl,is de reactie negatief,welke stappen stellen jullie voor?rechtbank?
Aangetekend schrijven?Wie is hier eigenlijk verantwoordelijk,coolblue of whirlpool?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 mei 2022 08:51

Als het probleem veroorzaak wordt door een gebruikersfout, zal een rechtbank daar ook niets aan veranderen. Een rechtszaak met raadsman, zal meer kosten dat de herstelling.

iota
Berichten: 830

#8 , 25 mei 2022 09:28

U moet coolblue aanspreken, die het op zijn beurt moet uitvechten met whirlpool.

Wat een bullshit reactie trouwens, overbelading of te weinig. Alsof een droogkast alleen werkt bij een exact gewicht aan lading.
Als hun uitleg klopt, dat het apparaat perfect in orde was en het allemaal aan u lag, werkt het nu dus perfect? Aan een laag stroomgebruik bovendien, gezien AAA?

Uw enige optie is helaas om coolblue te bewerken. Klachten op websites, bij testaankoop en consumentenombudsdienst willen wel eens helpen.
Ik zou ook een gebruikersreview schrijven, waarin u toekomstige kopers waarschuwt dat ze de hoeveelheid was wel exact moeten afwegen, of het apparaat
doet er uren over en vreet stroom - enfin, exact wat whirlpool u in zijn reactie laat weten. Kunnen ze niets tegen hebben, want ze zeggen het zelf.
Via de juridische weg gaat u idd al gauw geld toeleggen.

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#9 , 25 mei 2022 15:13

Als ik een rechtbank verkies, voor dit probleem, dan kan ik mezelf toch vertegenwoordigen? Welke rechtbank is dit dan? Ook als ik verlies, hangen er dan kosten aan verbonden? En wie ga ik dan aan, de verkoper, coolblue?

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 mei 2022 17:36

Zoals terecht opgemerkt hebt u alleen een relatie met de verkoper, Coolblue. Deze moet u een correct werkend product leveren, door omruiling, herstelling of eventueel terugbetaling.

Als u echter andere verwachtingen van het product had dan technisch voorzien, zal Coolblue hier niks aan kunnen doen. Net als Whirlpool zelf.

Hoe komt het dat een technieker van Whirlpool bij u is langsgeweest? Heb u hier zelf een afspraak voor gemaakt langs Coolblue om? Dan zou het best eens kunnen dat deze rekening wel voor u is. U had dit via de verkoper moeten laten gebeuren en niet de producent.

aceke
Berichten: 138

#11 , 05 jun 2022 15:44

Warmtepomp droogkast zou +/- 50 graden moeten worden, niet 30 zoals ze beweren.
Heb je een foto van de verdamper? (Lamellen)

Terug naar “Gebrekkige Producten”