Rooilijnen in een BPA (bijzonder plan van aanleg)

DrivingKalimero
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Rooilijnen in een BPA (bijzonder plan van aanleg)

#1 , 21 mei 2022 20:36

Halla iedereen,

Zit met een vrij specifieke vraag. Bij nazicht heb ik gemerkt dat meerdere gemeenten in hun BPA's een rooilijn opnemen. Bij deze vraag ik mij af of deze wel als juridisch binden beschouwd dient te worden?

Voor zover als nodig beperk ik me bij deze tot gemeentewegen en de rooilijnen daartoe.

BPA, als planningsinstrument, werd voornamelijk beheerst door de Stedenbouwwet van 1992, later door het Coördinatiedecreet, dan het Decreet Ruimtelijke ordening en vervolgens de VCRO.

In principe worden rooilijnen opgenomen in een rooilijnplan, vroeger op basis Gemeentewet, dan Nieuwe Gemeentewet, DRO, Rooilijnendecreet, Gemeentewegendecreet.

Echter komt ik steeds vaker BPA's tegen waarin een rooilijn opgenomen is, terwijl in principe een rooilijn in een rooilijnplan dient te staan?
Ik heb weet van een uitzonderingssituatie: dat is het BPA opgesteld ter vervanging van een rooilijnplan nadat de overheid dit besloten heeft (Art. 18 Stedenbouwwet en nadien overgenomen in DRO)

Zijn er nog andere rechtsgronden waartoe dit mogelijk is? En daarmee bedoel ik een rooilijn in een BPA? zonder dat er een rooilijnplan aanwezig is.

Alvast dank! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1140

#2 , 21 mei 2022 23:04

Ik zie het probleem niet
een rooilijn is de grens tussen eigendom en openbaar gebied.
En omdat perceelgrenzen kadastraal zijn vastgelegd ...

Reclame

Terug naar “Andere”