Werkgever verplicht quarantaine.

anegam
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werkgever verplicht quarantaine.

#1 , 10 mei 2022 17:55

Hallo,

In het kort: mijn vriend is positief getest, werkgever verplicht mij in quarantaine te gaan voor 5 dagen maar eist een quarantaine-attest. Welke rechten heb ik?

Zelf werk ik via interim (weekcontracten). Het bedrijf eist een quarantaine-attest van mij zodat ik in orde ben. Dit attest was te verkrijgen bij de huisarts, maar het is op heden niet meer gebruikelijk, aangezien mensen met een hoog-risico contact mogen gaan werken. Mijn huisarts weigert dan ook dit uit te schrijven.

Het interim kan mij zonder dit attest niet op “overmacht” zetten. Het voorstel is om verlofdagen/ADV uren in te zetten. Vakbond kon mij niet verder helpen aangezien ze allebei (interim en huisarts) gelijk hebben.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2022 18:18

Dag Anegam,

Op basis van je uitleg ga ik ervan uit dat je een job hebt bij het interimkantoor waarvoor je géén thuiswerk kan verrichten? Mogen we er ook vanuit gaan dat het corona contactcenter je gecontacteerd heeft naar aanleiding van die besmette vriend en had je een hoogrisicocontact met die vriend?

Dit allen is belangrijk, aangezien er verschillende scenario's zijn, afhankelijk van de gevolgen van je besmetting.

Er is één belangrijke regel: als je niet aanwezig kan zijn op je werk moet je de regels van je werkgever (je interimkantoor dus) rond afwezigheid en ziekte. Als je in quarantaine moest én je wacht op je resultaat, maar je kan géén thuiswerk verrichten, mag je de tijd die nodig is om je te laten testen én tot het moment waarop je je resultaat krijgt, als klein verlet opgeven. Je loon wordt dan gewoon doorbetaalt. Om betaalt te kunnen worden moet je wel een quarantaineattest hebben.

Op basis van je antwoord kan ik je een meer specifiek antwoord geven.

anegam
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2022 19:20

Dag Werknemer1,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Even ter verduidelijking; het is mijn partner waarmee ik samenwoon die positief getest is (positieve pcr-test).

Ik werk in een fabriek, dus thuiswerk is niet mogelijk. De fabriek verplicht mij tot quarantaine, maar het interimkantoor heeft het quarantaine-attest nodig om mij uit te betalen - wat mijn huisarts weigert sinds ik wettelijk mag gaan werken.

Hopelijk is dit wat duidelijker!

Reclame

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2022 19:58

Dag Werknemer1,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Even ter verduidelijking; het is mijn partner waarmee ik samenwoon die positief getest is (positieve pcr-test).

Ik werk in een fabriek, dus thuiswerk is niet mogelijk. De fabriek verplicht mij tot quarantaine, maar het interimkantoor heeft het quarantaine-attest nodig om mij uit te betalen - wat mijn huisarts weigert sinds ik wettelijk mag gaan werken.

Hopelijk is dit wat duidelijker!
Op basis van je uitleg ga ik ervan uit dat je géén klachten had na de positieve test van je partner, dat je toch naar je huisarts bent gegaan om een doktersattest te verkrijgen, maar dat je arts dus geweigerd heeft omdat je eigenlijk niet ziek bent.

Eigenlijk zou je gecontacteerd moeten worden door het corona contactcenter, waarna je een afspraak voor een PCR-test zou moeten maken. Je kan echter zelf ook een PCR-test aanvragen en voor de tijd tussen de zelfquarantaine én het verkrijgen van het resultaat kan je dan een quarantaineattest downloaden via het portaal gezondheid van de overheid, zodat je voor die periode gewaarborgd loon ontvangt.

Als je je niet laat testen, maar je bent afwezig van het werk én je hebt hiervoor géén wettelijke reden (klein verlet, verlof, ziekte, tijdelijke werkloosheid), zal je voor de 'onwettige afwezigheid' inderdaad géén inkomen hebben. Als je dus géén PCR-test wil laten afnemen, je niet ziek bent en je dokter dus géén reden heeft om je arbeidsongeschikt te verklaren, moet je die afwezigheidsdagen kunnen verantwoorden op een andere manier. Als je afwezig bent zonder wettelijke reden ontvang je niet enkel géén loon, maar heeft dit ook gevolgen op je vakantierechten voor 2023, voor je pensioen én dit is ook een reden voor je interimkantoor om je contract niet te verlengen.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2022 20:53

Er is toch helemaal geen sprake meer van quarantaine bij een positieve test van een familielid. Op basis waarvan kan een werkgever dit verplichten? Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat de gemeenschap hier dan voor betaalt.

Wat als een werkgever het in de toekomst ook veiliger vind als werknemers thuis blijven als een familielid griep heeft?

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2022 21:14

Er is toch helemaal geen sprake meer van quarantaine bij een positieve test van een familielid. Op basis waarvan kan een werkgever dit verplichten? Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat de gemeenschap hier dan voor betaalt.

Wat als een werkgever het in de toekomst ook veiliger vind als werknemers thuis blijven als een familielid griep heeft?
Je werkgever kan niet eisen dat je je laat testen, noch dat je aangeeft welke ziekte je hebt gehad, maar testen bij een (mogelijke) COVID-besmetting bestaat nog steeds en zonder een wettelijke reden van afwezigheid moet je werkgever dus ook géén loon uitbetalen. Dat neemt niet weg dat je, ondanks er geen wettelijke verplichting is, je je best laat testen als je vermoed besmet te zijn met COVID. Je laten testen en wachten op het resultaat levert je een quarantainecertificaat op, waarmee je dus recht hebt op gewaarborgd loon. Als je afwezig bent, maar je kan niet (wettelijk) staven waarom je afwezig bent, dan moet je werkgever je niet uitbetalen én kan je ook niet rekenen op de mutualiteit of een werkloosheidsuitkering.

Dit forum, noch de rechtbank zijn trouwens plaatsen waar je de wetgeving kan wijzigen. Dat is in dit land voorbehouden aan de wetgevende macht. Je neemt dus best contact op met een federaal parlementslid als je de arbeidswetgeving wilt veranderen of als je vindt dat de coronaregels oneerlijk zijn of gewijzigd moeten worden.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mei 2022 21:41

Dit forum, noch de rechtbank zijn trouwens plaatsen waar je de wetgeving kan wijzigen. Dat is in dit land voorbehouden aan de wetgevende macht. Je neemt dus best contact op met een federaal parlementslid als je de arbeidswetgeving wilt veranderen of als je vindt dat de coronaregels oneerlijk zijn of gewijzigd moeten worden.
Ik weet niet of dit op mij bedoeld is. Ik vind helemaal niet dat de coronaregels oneerlijk zijn. Ik zeg wel dat ze anders zijn dan in je post staat. Je opmerking over wetgeving wijzigen is dus helemaal niet nodig.

De huidige richtlijnen zijn om je te laten testen bij symptomen, niet bij contact met een besmet gezinslid.

Je kennis van arbeidswetgeving lijkt me best ok, die over de huidige coronaregels wat minder.
Had je een hoogrisicocontact binnen het huishouden?

Je moet niet in quarantaine gaan of je laten testen.

info-coronavirus.be

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mei 2022 21:54

Dit forum, noch de rechtbank zijn trouwens plaatsen waar je de wetgeving kan wijzigen. Dat is in dit land voorbehouden aan de wetgevende macht. Je neemt dus best contact op met een federaal parlementslid als je de arbeidswetgeving wilt veranderen of als je vindt dat de coronaregels oneerlijk zijn of gewijzigd moeten worden.
Ik weet niet of dit op mij bedoeld is. Ik vind helemaal niet dat de coronaregels oneerlijk zijn. Ik zeg wel dat ze anders zijn dan in je post staat.

De huidige richtlijnen zijn om je te laten testen bij symptomen, niet bij contact met een besmet gezinslid.

Je kennis van arbeidswetgeving lijkt me best ok, die over de huidige coronaregels wat minder.
Had je een hoogrisicocontact binnen het huishouden?

Je moet niet in quarantaine gaan of je laten testen.

info-coronavirus.be
Dat is zeker waar, ik ben geen jurist en ik begon de originele vraag iets te vrij te interpreteren. Bedankt voor je tussenkomt!

anegam
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 mei 2022 22:08

Het is inderdaad zoals Thomas_A zegt; wettelijk ben ik verplicht om te gaan werken. Het is de werkgever die mij verplicht tot een quarantaine, thuis van 5 dagen.

Het probleem waar ik op stuit is dat ik geen quarantaine-attest kan bemachtigen via huisarts of contact-tracing (mijn vriend heeft nagevraagd), aangezien het wettelijk niet meer verplicht is na een hoogrisico contact. Dus dat wil zeggen dat ik geen loon krijg. Wat ik niet begrijp, aangezien ik deze beslissing niet zelf neem om niet te gaan werken.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 10 mei 2022 22:36

Gewoon gaan werken
Alle maatregelen op werkvloer (uitgez. zorg) zijn morgen, 11 mei, afgeschaft ...

https://www.prevent.be/kennisbank/einde ... 1-mei-2022

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 mei 2022 23:15

Als je werkgever je weigert werk te geven zou de rechtbank ook kunnen oordelen dat je werkgever éénzijdig jullie contract verbreekt. Jullie zijn namelijk overeengekomen dat jij werk zal verrichten onder het gezag van je werkgever en je daarvoor een loon ontvangt. Als je werkgever je contract verbreekt moet hij/zij je een verbrekingsvergoeding betalen.

Neem dus zeker opnieuw contact op met je vakbond als je vermoedt dat hier sprake is van contractbreuk.

Terug naar “Andere”