aangifte of niet

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

aangifte of niet

#1 , 05 mei 2022 17:39

Ik heb toevallig in de overlijdensberichten opgemerkt dat mijn zuster overleden is. (geen bericht , wat ik het liefst zou hebben gekregen). Wij woonden ver van elkaar en hadden geen contact. Er was geen ruzie en enkele jarengeleden hebben we elkaar zelfs gesproken bij een begrafenisbijeenkomst.
Zij heeft geen kinderen en is al vele jaren gescheiden. Ik ben officieel haar enige erfgenaam.
Misschien heeft ze een testament gemaakt voor iemand , wat ik het liefst zou hebben
Mijn vraag is of ik gewoon niets mag doen of dat ik VERPLICHT ben om een aangifte te doen (officieel weet ik het eigenlijk niet), want anders krijg ik misschien een boete???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 mei 2022 20:16

Je zal dan toch eerst een attest of akte van erfopvolging moeten hebben....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 06 mei 2022 12:47

Vraag bij registratie een attest van opvolging aan. Is gratis. Als er een geregistreerd testament zou zijn dan vertellen ze je dat wel. Met dat attest kan je verder.

Vis wel eerst uit of de erfenis niet negatief is. In dat geval verwerpen.

Ook huur etc blijft doorlopen.

Reclame

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

#4 , 06 mei 2022 15:00

een attest aanvragen en dan verder nagaan hoe het zit.
ok, maar eigenlijk zou ik gewoon niets willen doen. Officieel weet ik niets van het overlijden en ik ben ook niet uit op een eventuele erfenis. Dus ik zou graag weten of ik gewoon niets mag doen. Ik zou natuurlijk ook niet graag een boete krijgen omdat er niets aangegeven is.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 08 mei 2022 12:29

Als enige erfgenaam is niets doen niet verstandig. De boetes komen jouw richting uit. Vraag attest van erfopvolging aan bij registratie. Is gratis. Dan zie je nog wel wat je doet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 mei 2022 14:28

ok, maar eigenlijk zou ik gewoon niets willen doen.
Dat is eigenlijk geen optie
Officieel weet ik niets van het overlijden en ik ben ook niet uit op een eventuele erfenis.
Dan gaat u met attest erfopvolging naar notaris en zegt u dat u de erfenis wil verwerpen
(als u inderdaad erfgenaam bent, en uw zus niet alles weggegeven heeft aan iemand anders, wat ze mag)


Wat Sirkii zegt over doorlopende huur is gevaarlijke suggestie :
Als u de erfenis wil verwerpen, mag u er niets uit aanvaarden, en mag u ook geen handelingen stellen "in plaats van" de overledene - dat wordt immers gezien als aanvaarding vd erfenis :!:

Stel dat u als wettelijke erfgenaam, haar huur zou opzeggen om doorlopende kosten te vermijden, dan hebt u de erfenis volgens de rechtspraak stilzwijgend aanvaard ...


Dit is een goede tekst om te zien wat u mag doen, en vooral wat u niet mag doen als u de erfenis niet wil aanvaarden maar verwerpen

https://www.argusadvocaten.be/uploads/p ... ef/089.pdf

Terug naar “Successie- & Registratierechten”