Verhuur woning; vanaf welk aanslagjaar aangeven?

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Verhuur woning; vanaf welk aanslagjaar aangeven?

#1 , 06 mei 2022 11:40

Ik verhuur een appartement sedert juli 2021.
Dien ik bij het indienen van mijn aangifte (aanslagjaar 2022) nu reeds het ki aan te geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 mei 2022 12:13

Als je een appartement hebt, waar je niet zelf woont ook al verhuur je het niet, moet je het KI ingeven vanaf de volgende aangifte. Code 1106. U mag wel het eerste jaar het bedrag pro rata temporis aangeven. Dwz. vanaf de dag dat u eigenaar bent = zoveel 365sten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 06 mei 2022 12:15

Het KI van tweede eigendommen moet hoedanook aangegeven worden vanaf de aktedatum. Ook als je niet verhuurt. Als het pand enige tijd leeg te huur stond mag je die maanden uit je aangifte schrappen. Wel bewijzen bijhouden. Regels zijn ingewikkeld.

Als je particulier verhuurt volstaat het aangeven van het KI. Als je professioneel verhuurt moet je ook je huurinkomsten deels aangeven.

Reclame

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2022 13:09

Mijn situatie is nogal ingewikkeld. Het thans verhuurde appartement bewoonde ik tot voor kort zelf. Dus geen aangifte te doen van het ki. Later heb ik een extra nieuwbouw appartement gekocht waarvan het ki betekend werd eind 2021. Dit laatste appartement bewoon ik zelf vanaf 2020.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 06 mei 2022 13:28

Her is niet zo ingewikkeld.
Vanaf de datum dat uw domicilie werd verplaatst naar de nieuwe woning dient het KI van de woning die u verliet (maar uw eigendom bleef) te worden aangegeven. Eerste jaar pro rata.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mei 2022 15:30

Dank voor de toelichting.
De pro rata aangifte heb ik dus niet gedaan ... maar wel de volledige!

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 06 mei 2022 17:36

Bezwaarschrift indienen om de fout recht te zetten. Stuur ze anders eerst een mail. Mijn ervaringen met email met de fiscus zijn positief: ze reageren snel en ad-rem.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 mei 2022 07:40

Dank aan de reageerders!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 07 mei 2022 13:43

Via tax on web kan je 1 maal een verbetering doen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 07 mei 2022 17:48

Oh ja: het KI van het nieuwe appartement moet je pro rata aangeven vanaf de datum van voorlopige oplevering tot de datum dat je r je domicilie plaatste.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”