Brandverzekering

dramabel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Brandverzekering

#1 , 06 apr 2022 11:59

Beste,

Ik zit in de volgende situatie ik had mijn brandverzekering afgesloten een dag voor een storm en had hier meermaals op gehamerd of ik dan zeker gedekt was indien er iets zou gebeuren. Zij hebben mij meerdere malen gerustgesteld dat ik verzekerd was vanaf het moment dat ik had getekend. Ik had per toeval wel degelijk aanzienlijke schade na de storm. Bij het behandelen van het onderzoek hebben ze opgemerkt dat de eerste premie pas betaald is via domicilie 3 weken na het tekenen van de polis. Blijkbaar staat er dat de waarborgen pas ingaan na de betaling van de eerste premie maar er staat wel overals dat de premie gedekt is vanaf de eerste datum. Ik begrijp gewoon niet dat de betaling niet direct gebeurt is dit is toch een fout van hun kant als die voorwaarde bestaat. Is er enige kans om dit nog uit te klaren? Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 apr 2022 12:56

https://www.verzekeringen.be/verzekerin ... t-waarborg

TS : zou de verzekering het ook niet verdacht vinden dat u een polis afsluit de dag voor de aangekondigde hevige storm met veel kans op schadegevallen ?

Het meermaals hameren of u direct gedekt bent ???
Had daarvoor geen brandverzekering = onverantwoord.

een domiciliëring is niet per direct, de leverancier ( verzekering ) legt u een document ter ondertekening voor en akkoord; daarna worden de beide banken ingeschakeld. is niet per direct.

https://www.febelfin.be/nl/dossiers/bet ... iciliering

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 06 apr 2022 12:58

Ligt er daar ook geen verantwoordelijkheid van de makelaar ?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2022 13:06

Ligt er daar ook geen verantwoordelijkheid van de makelaar ?
Vraag is ook hoe is de verzekering afgesloten : bij de makelaar, ten kantore of telefonisch of per internet ?
Blijft nog de domiciliëring ?

dramabel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2022 13:15

Misschien nog iets meer info geven omtrent de zaak. De woning is in opbouw. De bank waar ik de lening heb afgesloten had mij niet gezegd om te kijken voor verzekering voor de effectieve brandverzekering want dit kan pas wanneer de woning water en wind dicht is. Ik had reeds ten rade gegaan bij mijn bank om die verzekering alsnog te nemen dit kon niet omdat de werken reeds gestart waren. Met de aankomende storm heb ik dan toch nog bij een andere bank ten rade gegaan waar bleek dat dit wel kon. Om toch mijn risico in te perken wilde ik deze alsnog aangaan ik had toen ook gevraagd of deze dan ook direct dekking biedt. Hameren was een beetje hard uitgedrukt ik bedoelde gewoon dat ik enkele malen ter bevestiging had gevraagd dat ik hier toch direct gedekt was.

Dit was ook zo het geval indien die premie direct betaald zou zijn. Ik vraag nu enkel of er toch nog een kans is om dit aan te vechten. Waar die betaling toch echt wel direct zou moeten worden geïnd.

Bedankt

dramabel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2022 13:19

De brandverzekering is afgesloten ten kantore van de bank, over de opmerking van het risico van de aankomende storm. Ik heb dit aangekaart dat ik schrik had voor de storm en daarom toch nog via deze weg mijn risico wilde indekken en die maakten daar geen problemen van.

LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 apr 2022 13:45

Dit geeft al een heel andere intake op uw topic. Geeft natuurlijk ook direct een andere kijk op de zaak.
Een ABR verzekering had moeten afgesloten worden, daar is uw bank ( lening ) te kort geschoten.
https://www.verzekeringen.be/abr-verzekering

Blijft nog punt van discussie : domiciliëring.
Zou toch uw tweede bank ( bankdirecteur ) hierover aanpakken, hij moet zijn beloften nakomen of ze trachten op te lossen met de verzekeringstak.

Desnoods klacht indienen bij OMBUDSMAN VAN DE VERZEKERINGEN
de MEEûSSQUARE 35 1000 BRUSSEL
TEL. 02/5475871 FAX 02/5475975
email info@ombudsman.as
website http://www.ombudsman.as/nl

dramabel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 apr 2022 14:17

Mijn excuses had de situatie inderdaad wat beter moeten omschrijven. Ter verdediging, ik ben er echt nogal ziek van door de gehele situatie. Naar mijn gevoel was die domilicering toch ook een fout die is gemaakt. Bedankt alvast voor uw snelle reactie en feedback. Dit is toch al een kleine opsteker dat er misschien toch nog een kansje is om alsnog een gelijk te halen.

Groeten

LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 apr 2022 14:41

Een topic starten met de essentiële info's is altijd een noodzakelijk iets om voor forumleden een klare inkijk te hebben en een reactie te plaatsen. Daarom ook steeds het belang om bijkomende vragen te beantwoorden.
Maar ik vind dat uw bankdirecteur hier u wel eens tegemoet mag komen, zeker gezien de langdurige domiciliëring en indien afgesloten ten kantore, heeft hij hier zeker iets goed te maken gezien hij en u ondertekenen.

Hopelijk komt de zaak in orde.

Terug naar “Algemeen”