Tekenen en indiciën schenking

Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Tekenen en indiciën schenking

#1 , 11 mar 2022 08:39

Klopt het, dat als je een schenking/bankgift krijgt en daar bvb een woning mee koopt, maar wel nog een lening aangaat, dat je daar dan controle op kan krijgen door de fiscus omdat ze denken dat het gaat om inkomsten die niet aangegeven zijn?

En kan de schenker, die het bedrag geschonken heeft aan de begiftigde ook zo'n controle aan zijn been krijgen?

Of is een controle ivm tekenen en indiciën iets die niet bij zulke dingen voorkomt en maak ik mij nu te veel zorgen?

Thx Jhn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 11 mar 2022 09:40

Tekenen en indiciën komt hier net wel vaak voor. De aankoop van een groot huis dat niet verklaard kan worden aan de hand van de wedde, is is feite een perfect voorbeeld.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2022 09:53

TS zou voorzichtig zijn want net onder deze regering is de fiscus terug op dit pad gegaan.
Het is momenteel hot bij de belastingen. En beide partijen ( schenker en ontvanger ) zijn loslopend wild in dit geval.

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 11 mar 2022 09:59

Met uiteraard de nuancering dat TS niets moet vrezen als alles kan worden aangetoond. Een schenking is perfect legaal en als de schenker de herkomst van het geld kan verklaren, is er geen enkel probleem.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2022 10:05

Met uiteraard de nuancering dat TS niets moet vrezen als alles kan worden aangetoond. Een schenking is perfect legaal en als de schenker de herkomst van het geld kan verklaren, is er geen enkel probleem.
Daar sluit ik mij bij aan.
Maar zijn persoonlijke situatie en die van schenker zijn ons niet bekend. Dus vandaar de tip tot indekking.

Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2022 10:09

Met uiteraard de nuancering dat TS niets moet vrezen als alles kan worden aangetoond. Een schenking is perfect legaal en als de schenker de herkomst van het geld kan verklaren, is er geen enkel probleem.
Als de schenker niet kan aantonen van waar het geld komt, omdat hij/zij dit jaren geleden ook gekregen heeft als schenking van zijn/haar moeder of vader zaliger, wat dan??
Ikzelf kan aantonen dat het om een schenking gaat, maar van de schenker heb ik geen idee..

Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mar 2022 10:19

TS zou voorzichtig zijn want net onder deze regering is de fiscus terug op dit pad gegaan.
Het is momenteel hot bij de belastingen. En beide partijen ( schenker en ontvanger ) zijn loslopend wild in dit geval.
LYNX XX zou u dan weten in welke tijdspanne die controles gebeuren? Het geld is enkele maanden (of meer) geleden gestort geweest.


Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mar 2022 11:27

Bedankt. Ik heb al die websites en linken vandaag en vorige dagen ook al tegengekomen en gelezen. Ik kan aantonen dat het om een schenking gaat, daar zit ik niet mee in.. maar wat als de schenker de afkomst van zijn/haar schenking die hij/zij gedaan heeft niet kan aantonen? Zit de schenker dan in de problemen en de begiftigde (ik) niet?

Ingeval van de schenker gaat het nl om een oude schenking die heel lang geleden gebeurd is. Hoe kan dit dan zelf nog bewezen worden?

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 mar 2022 11:44

Indien u zelf correct kan bewijzen waar het geld vandaan komt is het oké.

Het geld van de schenker is afkomstig van jaren geleden. Kunnen dan ook bewijzen aan de hand van hun bankrekening/spaarrekening of identieks dat het bedrag al jaren in hun bezit is gekomen. Aan de fiscus om tegendeel te bewijzen.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 mar 2022 12:06

Klopt het, dat als je een schenking/bankgift krijgt en daar bvb een woning mee koopt, maar wel nog een lening aangaat, dat je daar dan controle op kan krijgen door de fiscus omdat ze denken dat het gaat om inkomsten die niet aangegeven zijn?

En kan de schenker, die het bedrag geschonken heeft aan de begiftigde ook zo'n controle aan zijn been krijgen?

Of is een controle ivm tekenen en indiciën iets die niet bij zulke dingen voorkomt en maak ik mij nu te veel zorgen?

Thx Jhn
Mijn persoonlijke mening :
Het is soms beter eens na te gaan of het niet veiliger en beter is om het gehele bedrag van de woning leent, dan gedeeltelijk met lening en gelden ?
Leningen zijn volgens bepaalde regels aftrekbaar van de belastingen. En de aflossingen kunt u desnoods met de gelden op uw bankrekening verrichten. Is zuiver en zonder inzage fiscus.

Natuurlijk als u een woning koopt die de stand te boven gaat, is de fiscus en wel.

Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 mar 2022 13:40

Indien u zelf correct kan bewijzen waar het geld vandaan komt is het oké.

Het geld van de schenker is afkomstig van jaren geleden. Kunnen dan ook bewijzen aan de hand van hun bankrekening/spaarrekening of identieks dat het bedrag al jaren in hun bezit is gekomen. Aan de fiscus om tegendeel te bewijzen.
Dat stelt mij toch al iets meer gerust. En ik hoop het voor harte voor de schenker.

Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 mar 2022 13:44

Klopt het, dat als je een schenking/bankgift krijgt en daar bvb een woning mee koopt, maar wel nog een lening aangaat, dat je daar dan controle op kan krijgen door de fiscus omdat ze denken dat het gaat om inkomsten die niet aangegeven zijn?

En kan de schenker, die het bedrag geschonken heeft aan de begiftigde ook zo'n controle aan zijn been krijgen?

Of is een controle ivm tekenen en indiciën iets die niet bij zulke dingen voorkomt en maak ik mij nu te veel zorgen?

Thx Jhn
Mijn persoonlijke mening :
Het is soms beter eens na te gaan of het niet veiliger en beter is om het gehele bedrag van de woning leent, dan gedeeltelijk met lening en gelden ?
Leningen zijn volgens bepaalde regels aftrekbaar van de belastingen. En de aflossingen kunt u desnoods met de gelden op uw bankrekening verrichten. Is zuiver en zonder inzage fiscus.

Natuurlijk als u een woning koopt die de stand te boven gaat, is de fiscus en wel.
Helaas is het daar te laat voor. Mijn bankier vertelde me wel net dat de kans klein is dat de fiscus zich hier vragen bij gaan stellen, en dat onze bewijzen meer dan genoeg zijn. De woning zelf is een normale woning die wij normaal net zelf konden betalen met onze spaargelden en inkomens op een paar duizend euro's na. Zeker geen riante woning. Bedankt voor al uw advies LYNX XX.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 mar 2022 15:58

Klopt het, dat als je een schenking/bankgift krijgt en daar bvb een woning mee koopt, maar wel nog een lening aangaat, dat je daar dan controle op kan krijgen door de fiscus omdat ze denken dat het gaat om inkomsten die niet aangegeven zijn?

En kan de schenker, die het bedrag geschonken heeft aan de begiftigde ook zo'n controle aan zijn been krijgen?

Of is een controle ivm tekenen en indiciën iets die niet bij zulke dingen voorkomt en maak ik mij nu te veel zorgen?

Thx Jhn
Mijn persoonlijke mening :
Het is soms beter eens na te gaan of het niet veiliger en beter is om het gehele bedrag van de woning leent, dan gedeeltelijk met lening en gelden ?
Leningen zijn volgens bepaalde regels aftrekbaar van de belastingen. En de aflossingen kunt u desnoods met de gelden op uw bankrekening verrichten. Is zuiver en zonder inzage fiscus.

Natuurlijk als u een woning koopt die de stand te boven gaat, is de fiscus en wel.
Helaas is het daar te laat voor. Mijn bankier vertelde me wel net dat de kans klein is dat de fiscus zich hier vragen bij gaan stellen, en dat onze bewijzen meer dan genoeg zijn. De woning zelf is een normale woning die wij normaal net zelf konden betalen met onze spaargelden en inkomens op een paar duizend euro's na. Zeker geen riante woning. Bedankt voor al uw advies LYNX XX.
John,

Absoluut zoals u nu zelf zegt : normale woning, betaalbaar op een normale wijze ( zonder schenking ) door jullie : zal heel weinig problemen geven bij de fiscus ( zelfs veel kans op geen ). En de schenker zal ook buiten schot blijven.

Geniet nog van jullie woning en succes.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”