Einde arbeidsovereenkomst door medische overmacht

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

Einde arbeidsovereenkomst door medische overmacht

#1 , 28 jan 2022 09:48

Voor een werknemer die het re-integratie traject volledig doorlopen heeft en waarvan wij op vraag van de medewerker het contract zouden willen ontbinden moeten wij een outplacement aanbieden. De werknemer belooft echter om daar niet op in te gaan zodat wij die kosten niet zouden hebben. Kunnen wij deze werknemer een document laten ondertekenen waarin hij verklaart dat hij niet gaat ingaan op die outplacement als wij dat aanbieden, heeft zo een document enige waarde?
Betrokken werknemer gaat er vanuit dat als we een einde aan contract zouden stellen in onderling overleg (dan moet outplacement niet) hij geen recht op een uitkering van de RVA zou hebben bij het einde van het ziekteverlof.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2022 14:18

Hier vindt u een antwoord op uw vraag:
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... -overmacht
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#3 , 28 jan 2022 16:16

Hier vindt u een antwoord op uw vraag:
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... -overmacht
Dit had ik ook gelezen maar is niet echt een antwoord op mijn vraag.

Reclame

UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2022 15:30

Als de werknemer weigert om in te gaan op zo'n outplacement en dit officieel op papier staat, is dit zeker rechtsgeldig en is zelfs officieel document/formulier voor, oa op de C4 en ook zal RVA nog extra vragen aan de desbetreffende of er enerzijds reïntegratie traject is aangeboden en gevolgd en anderzijds of er outplacement is aangeboden door de werkgever. Bij weigering langs de kant vd werknemer, kan de RVA zeker sanctie geven mbt uitkering, dit kan gaan van enkele weken tot enkele maanden.

FDU
Berichten: 13
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#5 , 07 mar 2022 00:43

Werknemer is verplicht outplacementbegeleiding te volgen. Doet hij dit niet, loopt hij het risico op uitsluiting van de werkloosheidsverzekering voor een periode van minimaal 4 weken tot maximaal 52 weken.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2022 07:36

Betrokken werknemer gaat er vanuit dat als we een einde aan contract zouden stellen in onderling overleg (dan moet outplacement niet) hij geen recht op een uitkering van de RVA zou hebben bij het einde van het ziekteverlof.
Dit lijkt me dan ook terecht, aangezien werknemer niet werkloos is buiten zijn wil.

Wat mij betreft mogen werknemers en werkgevers hier gerust meer op gecontroleerd en bestraft worden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”