Recht op pensioen na korte loopbaan?

Peter76
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht op pensioen na korte loopbaan?

#1 , 14 jan 2022 11:50

Wanneer ik op pensioen ga op de normale pensioengerechtigde leeftijd zou mijn echtgenote ook willen stoppen met werken. Mijn echtgenote is jonger dan mij en zou op dat moment echter maar +- 17 jaar gewerkt hebben. Zij moet dan ook nog 7 jaar wachten voordat zij haar gerechtigde pensioenleeftijd heeft bereikt. Heeft mijn echtgenote voor deze 17 gewerkte jaren dan recht op een deel van haar pensioen als zij later haar pensioengerechtigde leeftijd bereikt? Ik weet dat je voor een minimum pensioen minstens 30 jaren moet gewerkt hebben maar wil dit dan zeggen dat mijn echtgenote voor haar 17 gewerkte jaren totaal niets gaat ontvangen bij het bereiken van haar pensioenleeftijd?
Alvast bedankt oor de informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 jan 2022 17:33

Neen.
Want voor elk jaar gewerkt bouwt men pensioen op.
Minstens 30 jaar???? Neen dus.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lucas123456
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2022 17:49

Op myPension.be kan je met je Eid zien hoeveel pensioen er al opgebouwd is.
(En ik dacht dat je zelf kan opgeven dat je nu stopt met werken....)

Reclame

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2022 18:35

Op het gratis telefoonnummer 1765 ('De Pensioenlijn') kunt u terecht met al uw vragen over het wettelijke pensioen, ongeacht het stelsel waarin u hebt gewerkt (werknemer, zelfstandige of ambtenaar).

U kan uiteraard ook inloggen op https://www.mypension.be/nl en daar kan u simulaties maken waarmee u de invloed van korter of langer werken op uw pensioen kan zien.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2022 12:34

Gezien de korte loopbaan van mevrouw, zal zij pas gerechtigd kunnen worden op een rustpensioen vanaf de wettelijke pensioenleeftijd. Indien zij samen met u stopt en geen uitkeringen geniet op de ingangsdatum van uw rustpensioen, zal u gerechtigd worden op een rustpensioen aan gezinsbedrag. D.i. het bedrag dat u ziet op my pensioen x 1.25. Wanneer zij de pensioengerechtigde leeftijd bereikt zal nagegaan worden welk de voordeligste oplossing is ofwel 2 pensioenen alleenstaande, ofwel het gezinspensioen. Gaat het om pensioenen uit verschillende stelsels dan bestaat de mogelijkheid dat het gezinspensioen wordt verminderd met pensioen uit het andere stelsel als alleenstaande. Opgelet bij ambtenaren is er geen sprake van een gezinspensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”