Verhuur maar geen Hoofdverblijf

Pris
Topic Starter
Berichten: 34

Verhuur maar geen Hoofdverblijf

#1 , 10 jan 2022 12:42

Ik verhuur een appartement dat de huurder zal gebruiken om zijn maitresse te ontvangen. Dus dit is geen hoofdverblijf. Op het huurcontract zal ik het woord "hoofd" dus schrappen.
Zijn er nog dingen in het huurcontract die ik zal moeten aanpassen?
Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 10 jan 2022 14:05

U mag aanpassen wat u wil .
Verhuur als niet-hoofdverblijfplaats is niet gebonden aan de Vlaamse huurwetgeving voor hoofdverblijfplaatsen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

artemis
Berichten: 3293

#3 , 10 jan 2022 16:00

U verhuurt dan een tweede verblijf en zal dat als dusdanig moeten aangeven aan de gemeente. Veel gemeentes heffen een tweede verblijfstaks, dat kan u perfect checken.
Dat wordt dan een contract gemeen huurrecht want geen hoofdbewoning. Voorzie in het contract dat een tweede verblijfstaks ten laste is van de huurder.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 10 jan 2022 16:57

En kijk eens na of u geen maatregelen wegens leegstand riskeert. Het zou anders een dure maîtresse kunnen worden. Voor u dan :)

artemis
Berichten: 3293

#5 , 10 jan 2022 22:26

En kijk eens na of u geen maatregelen wegens leegstand riskeert. Het zou anders een dure maîtresse kunnen worden. Voor u dan :)
Het is of tweede verblijf, of leegstand. Niet beide. Er is een huurcontract. Nutsvoorzieningen aangesloten op naam van de huurder.

CityBird
Berichten: 792

#6 , 11 jan 2022 11:40

Sommige gemeentes, Hasselt bv kennen het begrip tweede verblijf niet. Daar moet je gewoon een parkeerkaart aanvragen die je jaarlijks 200€ kost.

De ene maîtresse is dus de andere niet :)

Pris
Topic Starter
Berichten: 34

#7 , 11 jan 2022 12:09

Bedankt.
Ik zal mijn huurcontract wel meer moeten aanpassen, en zien hoe de situatie in Heist-op-den-Berg is.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 11 jan 2022 14:21

Sommige gemeentes, Hasselt bv kennen het begrip tweede verblijf niet. Daar moet je gewoon een parkeerkaart aanvragen die je jaarlijks 200€ kost.

De ene maîtresse is dus de andere niet :)
Ook als je geen auto hebt????
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jef007
Berichten: 1679

#9 , 11 jan 2022 15:17

abonnement bij maitresse ??

CityBird
Berichten: 792

#10 , 11 jan 2022 17:04

Sommige gemeentes, Hasselt bv kennen het begrip tweede verblijf niet. Daar moet je gewoon een parkeerkaart aanvragen die je jaarlijks 200€ kost.

De ene maîtresse is dus de andere niet :)
Ook als je geen auto hebt????
Geen idee eerlijk gezegd. Tweede verblijf kent men niet in Hasselt en heffen van leegstandstaks doet men ook al niet, tenzij voor commerciële panden (sinds 2020) maar dat is uiteraard niet van toepassing op de TS.

Ideale plaats dus voor een maîtresse zonder wagen :)

artemis
Berichten: 3293

#11 , 11 jan 2022 21:49

Bedankt.
Ik zal mijn huurcontract wel meer moeten aanpassen, en zien hoe de situatie in Heist-op-den-Berg is.

https://www.heist-op-den-berg.be/tweedeverblijf

990 euro tweede verblijfstaks

Pris
Topic Starter
Berichten: 34

#12 , 13 jan 2022 11:36

Inderdaad. Die 990 euro extra per jaar is wel teveel. Dat gaat de huurder niet graag betalen.

Pris
Topic Starter
Berichten: 34

#13 , 13 jan 2022 11:42

In feite kan ik gewoon een standaard contract "hoofdverblijf" opstellen. En als de huurder zijn adres niet veranderd, geeft dat blijkbaar geen probleem. (toch tenminste in Heist-op-den-Berg) Dit weet ik uit ervaring en zelfs mijn notaris bevestigd dit.

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 13 jan 2022 12:39

Voorzie dan alleszins een clausule waarin voorzien is dat de huurder alle kosten draagt (fiscale en andere) voor het geval dat...

Pris
Topic Starter
Berichten: 34

#15 , 14 jan 2022 13:52

goed idee, bedankt

Terug naar “Huren”