verkeerde factuur bij aankoop zetel

Omnicron
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verkeerde factuur bij aankoop zetel

#1 , 30 dec 2021 20:31

Goeiedag

Wij hebben onlangs ter plaatse in een meubelzaak een zetel gekocht. Men vroeg € 200 voorschot en we gingen de factuur krijgen bij de levering van de zetel.
Zo gezegd zo gedaan: wij betalen het voorschot elektronisch, en men levert de zetel enkele dagen later, samen met de factuur.
Wat blijkt: Op de factuur staat er dat wij € 800 voorschot hebben betaald, wat niet klopt. Ik heb deze factuur betaald, wetende dat deze eigenlijk niet correct is.

Ik werd vandaag gebeld: de winkel is erop uitgekomen dat ze fout zijn en vragen nu aan mij om nog de ontbrekende €600 te betalen.

Kan dit zomaar? Ben ik verplicht om dit te betalen, ook al is de factuur foutief opgesteld?

Is het de moeite dat ik dit in twijfel ga trekken/aanvechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 30 dec 2021 20:39

In een procedure gaat men u vragen de overschrijving voor te leggen, dan valt u door de mand met uw overschrijving van 200 euro.

Erg netjes is het bovendien ook niet..

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 dec 2021 09:38

De winkel kan de factuur ( indien het een effectieve fout is) crediteren en u een kredietnota bezorgen te samen met een correcte factuur. Iedereen kan een fout maken, en die mag rechtgezet worden. Het gaat hier simpel weg om een administratieve fout en geen meer werken of bijkomende zaken. Stel even u betaalt per ongeluk € 600.00 te veel ?
U bent dan ook verplicht het bedrag van de correcte factuur te betalen.
En zoals LeenW aangeeft : niet echt netjes en hoffelijk. En aanvechten op welke basis ??
Gaat u geld kosten en toch moet u betalen.

Eerlijkheid duurt het langst voor beide partijen.

Reclame

aceke
Berichten: 138

#4 , 01 jan 2022 17:27

In een procedure gaat men u vragen de overschrijving voor te leggen, dan valt u door de mand met uw overschrijving van 200 euro.

Erg netjes is het bovendien ook niet..
Ze kan het cash betaald hebben?
Het is nl zo dat zij niks moet bewijzen maar de winkel moet bewijzen dat ze het niet betaald hebben. Mooi is het natuurlijk niet

lukasi
Berichten: 1138

#5 , 01 jan 2022 17:50

...en dan niet verschieten dat bij de volgende aankoop er gevraagd wordt om het volledige bedrag te voldoen.

Wees verdomme gewoon eerlijk. Punt ander lijn.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#6 , 03 jan 2022 10:41

In een procedure gaat men u vragen de overschrijving voor te leggen, dan valt u door de mand met uw overschrijving van 200 euro.

Erg netjes is het bovendien ook niet..
Ze kan het cash betaald hebben?
Het is nl zo dat zij niks moet bewijzen maar de winkel moet bewijzen dat ze het niet betaald hebben. Mooi is het natuurlijk niet
Dan zal TS een kwitantie moeten voorleggen: in deze gedachtengang zou de TS beweren dat er cash betaald is en ligt de bewijslast bij TS.

johangel
Berichten: 90

#7 , 03 jan 2022 22:47

foei, foei

Terug naar “Consumenten Koop”