Herstel examen na verval voorlopig rijbewijs

Patserr1930
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Herstel examen na verval voorlopig rijbewijs

#1 , 20 nov 2021 17:18

Beste

Ik heb in 2017 een auto ongeval veroorzaakt waardoor ik mijn voorlopig rijbewijs ben kwijtgeraakt. In 2018 is mijn M12 rijbewijs vervallen.
Ik heb nu al 3 van de 4 herstelexamen gedaan en hoef enkel nog mijn praktijkexamen te doen. Hiervoor had ik graag wat meer informatie verschaft, aangezien ik van verschillende instanties verschillende antwoorden krijg.

De griffie waar ik mijn rijbewijs heb ingeleverd zei me dat ik na het halen van mijn praktijkexamen pas opnieuw een rijbewijs mocht aanvragen. (DWZ dat ik op dit moment ook niet over een voorlopig rijbewijs beschik).
Het examencentrum zei me na het slagen van mijn risicoperceptietest dat ik of wel via hen rechtstreeks mocht een afspraak boeken of wel met de rijschool een afspraak moet maken voor het praktijkexamen.
De rijschool zegt me dat ik minimum 10 uur les moet nemen en verplicht ben om met de rijschool examen te doen.

Mijn vragen zijn:
- Ben ik verplicht om met de rijschool examen af te leggen of kan ik ook een begeleider nemen en daarmee examen doen?
- Ben ik verplicht om 10 uur lessen te volgen alvorens ik examen mag afleggen? (ik kan deze info namelijk nergens terugvinden)

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 20 nov 2021 20:47

1) u heeft een echte instructeur nodig.
2) Dit is 1 of andere kronkel van sommige parketten/rechtbanken. Tot heden heb ik daar nog geen wettelijke basis voor gevonden. Je kan altijd aan de rijschool vragen waar dat dit staat.

Ps: Ik heb wel dit gevonden
https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... rval_0.pdf blz 22 tot 24 staat wat interessante info maar wederom staat er wel wat waarvan ik de wettelijke basis niet terug vind. :?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 nov 2021 20:59

(DWZ dat ik op dit moment ook niet over een voorlopig rijbewijs beschik).
Logisch, want je bent vervallen van het recht om een auto te besturen

Je moet eerst jezelf herstellen in dat recht door de herstel-examens te doen ...

Het examencentrum zei me na het slagen van mijn risicoperceptietest dat ik of wel via hen rechtstreeks mocht een afspraak boeken of wel met de rijschool een afspraak moet maken voor het praktijkexamen.
Wisten ze dat je vervallen bent terwijl je nog een voorlopig rijbewijs had, en nooit een "definitief" rijbewijs behaalde ?

Je kan niet zelf oefenen - ook niet met begeleider - enkel met de rijschool

Bestuurders die een rijbewijs hàdden, mogen zelf naar examencentrum rijden om praktisch examen te gaan doen.
Maar jij had nooit een (definitief) rijbewijs ...

De rijschool zegt me dat ik minimum 10 uur les moet nemen en verplicht ben om met de rijschool examen te doen.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -t3hs2afd4

Artikel 15

Het praktische onderricht verstrekt door de rijscholen omvat de stof voorgeschreven in bijlage 5.

Het praktische onderricht heeft een minimumduur van :

tien uren : voor de kandidaat bedoeld in artikel 72 § 5 als voorbereiding op het praktische examen tot herstel in het recht tot sturen van de voertuigen van de categorie B;


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... s2#art72p5

Hier ga ik de uitgebreide titel boven deze artikels erbij zetten ...

Titel IV. Beschikkingen betreffende de rechterlijke beslissingen houdende vervallenverklaring van het recht tot sturen van een motorvoertuig, de formaliteiten tot uitvoering ervan en de onderzoeken tot herkrijging van dit recht

Hoofdstuk II. Verval van het recht tot sturen – Onderzoeken

Artikel 72

§5.
Om toegelaten te worden tot het theoretische en het praktische examen legt de kandidaat, die geen houder is van een Belgisch, Europees of buitenlands rijbewijs, bedoeld in artikel 23, § 2, 1° van de wet, een getuigschrift van theoretisch of praktisch onderricht, afgegeven door een rijschool, voor.

Hij legt het praktische examen af met een lesvoertuig van de categorie A3, A1, A2, A, of B van een rijschool.


Jij hebt of had geen B of EU rijbewijs ... en neen, een voorlopig rijbewijs telt daarvoor niet

Reclame

Patserr1930
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2021 15:30

Wisten ze dat je vervallen bent terwijl je nog een voorlopig rijbewijs had, en nooit een "definitief" rijbewijs behaalde ?
In het examencentrum heb ik aan de vrouw navraag gedaan hoe ik mijn examen moest boeken. Zij stond versteld dat ik zei dat ik nog even wou oefenen met de rijschool en ze heeft dan mijn info opgezocht. Na het opzoeken zei ze dus dat ik het rechtstreeks of via de rijschool moest doen.
Artikel 72

§5.
Om toegelaten te worden tot het theoretische en het praktische examen legt de kandidaat, die geen houder is van een Belgisch, Europees of buitenlands rijbewijs, bedoeld in artikel 23, § 2, 1° van de wet, een getuigschrift van theoretisch of praktisch onderricht, afgegeven door een rijschool, voor.

Hij legt het praktische examen af met een lesvoertuig van de categorie A3, A1, A2, A, of B van een rijschool.
[/color]
-Zou het eventueel zijn omdat ik voor het verval van recht tot sturen wel mijn 20 uur rijschool had gedaan en mijn bekwaamheidsattest had verkregen?
Als ik me niet vergis is dat bekwaamheidsattest nu niet meer geldig aangezien ik mijn 20 uur in 2017 heb voltooid.


Ik wil jullie alvast bedanken voor de hulp!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 nov 2021 11:16

Wisten ze dat je vervallen bent terwijl je nog een voorlopig rijbewijs had, en nooit een "definitief" rijbewijs behaalde ?
Na het opzoeken zei ze dus dat ik het rechtstreeks of via de rijschool moest doen.
Rechtstreeks (dus zelf gaan) kan niet aangezien je nooit een rijbewijs had

(ttz: geen houder was van een definitief rijbewijs - in NL noemen ze voorlopig rijbewijs een leervergunning om verwarring te vermijden)

-Zou het eventueel zijn omdat ik voor het verval van recht tot sturen wel mijn 20 uur rijschool had gedaan en mijn bekwaamheidsattest had verkregen?
Geen idee

Vrijstelling van rijbewijs om herstelexamen te gaan doen, kan uiteraard niet uitgelegd worden als vrijgeleide dat iemand die nooit rijbewijs behaalde, zo even op zichzelf examen zou mogen gaan doen ... en dat is wat Art 72 §5 voorkomt.

Als ik me niet vergis is dat bekwaamheidsattest nu niet meer geldig aangezien ik mijn 20 uur in 2017 heb voltooid.
Dat was 3 jaar geldig, tot ergens in 2020 dus ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”