Garantie

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

Garantie

#1 , 14 okt 2021 13:50

Ik heb op 01/09/2020 een nieuw kliefmachine gekocht van 2000 euro op factuur. Op deze machine is 24 maand garantie.
Het is nu al voor de 4de keer dat er een stuk afbreekt binnen een termijn van 14 maanden. Momenteel is alles nog in garantie.
Kan ik dit machine weigeren?
Is er een manier om deze machine terug te laten overnemen want ik wil echter niet meer verder met dit machine want bij enkele maanden is de garantie voorbij en dan moet ikzelf elk jaar de nieuwe stukken gaan betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 14 okt 2021 14:16

" U heeft het recht de kosteloze herstelling of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is). "

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... e-garantie

Zorg dat u voor alles schriftelijke ( en /of electronisch ) bewijzen hebt
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 okt 2021 16:05

Mogelijks is het door u gebruikte hout te hard of te nat. Heb je duidelijk de gebruiksaanwijzingen gelezen over het te gebruiken hout? Mogelijk enkel geschikt voor den, en niet voor beuk en/of eik.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 14 okt 2021 16:56

Ik heb op 01/09/2020 een nieuw kliefmachine gekocht van 2000 euro op factuur.
Op factuur. Dit wil dus zeggen als onderneming? In dit geval is het consumentenrecht niet van toepassing en hebt u, in het beste geval, een fabrieksgarantie van 1 jaar.

P.

jef007
Berichten: 1679

#5 , 16 okt 2021 17:37

kleine opmerking : EIK klieft veeeeel beter ander houtsoort!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2021 20:05

Als je deze als zelfstandige gekocht heeft en geen fabrieks garantie op de factuur geschreven heeft vergeet je garantie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2021 10:03

Inderdaad, als zelfstandige 1 jaar garantie. Ik laat het maken op eigen kosten. Ik heb geen andere keuze

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 17 okt 2021 12:19

Ik heb op 01/09/2020 een nieuw kliefmachine gekocht van 2000 euro op factuur.
Op deze machine is 24 maand garantie.
Staan die 24 maanden garantie ook op de factuur :?:

lukasi
Berichten: 1139

#9 , 17 okt 2021 14:25

Als één en hetzelfde onderdeel op 14 maanden stuk gaat en de kwaliteit van het vervangstuk is buiten enige twijfel, dan zou ik eens kijken naar het gebruik en de handelingen die vooraf gaan op die breuk.

Hier ook voorgehad met een nieuwe kleine motoculteur. Werkte bij iedereen perfect tot arbeider X deze in gang trok, telkenmale brak de startkoord.
Nagezien en het kwam er op neer dat hij dadelijk volle kracht en tot einde aan die startkoord trok.
Voor de geïnteresseerden je moet eerst de koord optrekken tot je weerstand voelt en dan pas volle kracht trekken.
Dit heeft toch ook enkele keren geduurd voor we dit door hadden.

Terug naar “Consumenten Koop”