Ontslag tijdens economische werkloosheid

Fien1234
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Ontslag tijdens economische werkloosheid

#1 , 09 okt 2021 15:10

Ik werk 3 uur per week als poetsvrouw in een school, ik heb nu artrose aan mijn bekken waardoor ik ander werk aan het zoeken ben. Ik weet dat ik via een doktersattest dat ik dit werk niet aan kan bij de arbeidsgeneesheer terecht kan en zo het contract wederzijds kan laten stopzetten. Maar ik ben elke schoolvakantie economisch werkloos wegens overmacht. Ze zetten dit nog steeds zo vanwege corona maar dat is bij ons elke schoolvakantie omdat de scholen simpelweg dicht zijn dan. Nu was mijn vraag kan ik tijdens economische werkloosheid wegens overmacht, mijn ontslag indienen zonder opzeg te moeten doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peperkoek
Berichten: 63

#2 , 09 okt 2021 19:51

Hoi,

Het is tezien, is het economische werkloosheid wegens overmacht (Corona), dan niet, is het economische werkloosheid bij gebrek aan werk (en dus de datums die vooraf dienen uitgehangen worden), dan wel.

Bij het laatste geval, kan u u ontslag geven zonder opzeg te moeten presteren.
Weet wel, dan heeft u ook (tijdelijk), geen recht op een vervangingsinkomen.

Als de arbeidsgeneesheer u ongeschikt verklaard voor het werk, zijn er andere opties.

Fien1234
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2021 14:23

Het is idd wegens overmacht (corona), normaal gezien is het economisch, want we zijn elke vakantie thuis, maar het bedrijf zet nu altijd wegens corona...

Reclame

peperkoek
Berichten: 63

#4 , 13 okt 2021 08:00

Hoi Fien,

Dan is dit niet mogelijk.
Je zou kort op bal kunnen spelen, en vragen voor de arbeidsonvereenkomst stop te zetten met een onderling akkoord.

Succes,
Peperkoek

Fien1234
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2021 16:20

Bedankt, dat ga ik doen

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”