Zebrapad

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

Re: Zeebrapad

#16 , 04 okt 2021 18:33

Nogmaals, de witte strepen veranderen niet, enkel de achtergrond. En rond de achtergrond zijn er geen wettelijke bepalingen.

Ik kan de argumentatie met Artikel 5 nog wel ergens volgen, maar dat voor de rechtbank brengen lijkt mij een risico (om nog maar te zwijgen over de risico's qua verkeersveiligheid). Ik raad TS dan ook aan om dit als rechtsgeldig te beschouwen, ook al geraken wij er hier niet uit.
probleem is dat er geen "achtergrond" is, het zijn evenwijdige gekleurde strepen die parallel lopen met de witte strepen.

in de wegcode is dat niet voorzien of omschreven als "rechtsgeldig" zebrapad.

zou het anders zijn in Belgie moest men het doen zoals in NL (voorbeeld foto dat ik gaf) , ik vermoed van wel, want dan spreken we pas over een "achtergrond".

men kan dan ook de vraag stellen (voor de politierechter) of men wegmarkering(en) kan/mag gebruiken om bepaalde (politieke) zaken aan te kaarten en waarbij het veranderen van uitzicht van wegmarkeringen de verkeersveiligheid niet in het gedrang brengt, immers de mensen word aangeleerd dat een zebrapad witte strepen zijn en geen regenboog (ook al is de bedoeling ervan te begrijpen) . . .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#17 , 04 okt 2021 19:28

De intentie van een zebrapad is om de veiligheid van voetgangers te waarborgen.
Spijkers oplaag water zoeken om de wetgeving te omzeilen is niet mijn manier.
Ik vind de gedachtegang : gelul over wel of niet de juridische waarde van de achtergrond gezever en onwaardig .
Zuiver mijn mening.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#18 , 04 okt 2021 19:34

De intentie van een zebrapad is om de veiligheid van voetgangers te waarborgen.
Spijkers oplaag water zoeken om de wetgeving te omzeilen is niet mijn manier.
Ik vind de gedachtegang : gelul over wel of niet de juridische waarde van de achtergrond gezever en onwaardig .
Zuiver mijn mening.
het gaat er mij niet om de wet te omzeilen of spijkers te zoeken, maar dat een wegmarkering correct moet worden aangeduid.

ik ben als ambulancier helaas al naar interventies geweest (waar het SO niet afkwam met alleen een bluts en een buil) waar achteraf blijkt dat het ongeval ontstaan is door een slechte/onduidelijke wegmarkering/situatie.

een zebrapad moet ten alle tijden duidelijk zichtbaar zijn, iets wat discutabel is als men er gekleurde strepen tussen trekt . . .

Reclame

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 okt 2021 20:10

Bedankt voor de toelichting
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 04 okt 2021 22:28

er is toch geen uitzondering in de wegcode dat toelaat dat er andere (gekleurde) strepen tussen mogen liggen
Je fantaseert problemen waar er geen zijn: ga in de politiek ... :mrgreen:

Er is geen énkel verbod op "kleurtjes" tussen de strepen die het zebrapad aangeven

Er is geen énkele bepaling inzake de kleur van de ondergrond van wegmarkeringen
En die ondergrond is al ongeveer alles geweest

Je moet er maar eens op letten hoe vaak zebra's in betonklinker gelegd zijn, zelfs op beton- of asfaltwegen.
Daar liggn er zwartgrijze strepen tussen.
Ook terwijl de weg bvb rode of lichtgrijze betonklinker is ...
Ooit iemand problemen weten mee hebben , of enig vonnis dat dat geen zebrapad is omdat er donkergrijze strepen tussen liggen :?:

Dacht het niet ...


Het enige dat die kleurtjes NIET mogen doen, is aanwijzingen geven aan de weggebruikers ... dàn zijn ze verboden wegens niet voorzien en niet wit.

Maar dat doen ze dus niet
Dat doen de witte strepen

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#21 , 04 okt 2021 23:28

ik fantaseer niet, ik ben realistisch . . .

als ik uw redenering volg dan zou ik alle ruimtes tussen witte strepen (bv verdrijf vlak) zomaar mogen opvullen met "fantasie" kleuren en zouden deze nog steeds hun rechtsgeldigheid behouden, ook al voldoen ze er niet meer aan de bepalingen in de wegcode.

het uitzicht van wegmarkeringen is nog steeds de meest gebruikte visuele aanwijzing wat een weggebruiker moet doen en hoe zich te gedragen tegenover andere weggebruikers.

als dat dan afwijkt van wat de standaard is en wat word aangeleerd in de rijschool dan zal dit vroeg of laat aanleiding zijn tot "discussie" bij de verzekering, rechtbank, etc . . .

en dan komen we terug op artikel 5 en artikel 76.3 uit de wegcode . . .

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 05 okt 2021 08:25

als ik uw redenering volg dan zou ik alle ruimtes tussen witte strepen (bv verdrijf vlak) zomaar mogen opvullen met "fantasie" kleuren en zouden deze nog steeds hun rechtsgeldigheid behouden,
Dat is dus exact wat er al sinds 1975 gebeurt ...

(ik heb je foute vervolg-conclusie uiteraard uit citaat gehaald)

Sinds 1975 is er geen standaardkleur waarop wegmarkeringen aangebracht dienen te worden.
Alle mogelijke kleuren ondergrond zijn probleemloos gebruikt.
Niemand heeft ooit de geldigheid van de wegmarkeringen in vraag gesteld...


Ook niet wanneer de kleur van die ondergrond thv de wegmarkering afweek van wat de kleur elders op de rijbaan was.
Zoals gezegd worden zebrapaden al decennia lang ook aangebracht met donkergrijze, gele of rode betonklinkers rond/tussen de witte strepen.
Niemand heeft ooit de geldigheid van de wegmarkeringen in vraag gesteld...


Het zebrapad is de reeks witte strepen, de andere kleurtjes doen er niet toe ...


Veel gevaarlijker zijn weg-wanbeheerders die (vnl bij werken) GELE strepen aanbrengen en pretenderen dat dàt een zebrapad, of fietspad, of voorsorertingspijl, of... zou zijn.
Niet dus.

JohnD
Berichten: 3580

#23 , 08 okt 2021 11:15

Er is totaal niets wettelijk aan zulke fantasie wegmarkeringen, vermits het niet in de verkeerswetgeving voorzien of bedoeld is om er een spelletje van de maken, ttz de spot te drijven met de verkeerswetgeving. Toen die wetten werden opgesteld had de wetgever nooit gedacht of vermoed dat er ooit een LGBTQI+ phobie ging ontstaan. Het is misschien wachten op het eerste ongeval met als oorzaak zulke gekleurde zebrapaden. Eens kijken wat een rechter dan oordeelt. Erger: een gemeente verantwoordelijk stelt. Het zal dan snel gedaan zijn met dat gedoe.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#24 , 08 okt 2021 13:35

Er is totaal niets wettelijk aan zulke fantasie wegmarkeringen, vermits het niet in de verkeerswetgeving voorzien of bedoeld is om er een spelletje van de maken, ttz de spot te drijven met de verkeerswetgeving. Toen die wetten werden opgesteld had de wetgever nooit gedacht of vermoed dat er ooit een LGBTQI+ phobie ging ontstaan. Het is misschien wachten op het eerste ongeval met als oorzaak zulke gekleurde zebrapaden. Eens kijken wat een rechter dan oordeelt. Erger: een gemeente verantwoordelijk stelt. Het zal dan snel gedaan zijn met dat gedoe.
daar vrees ik ook voor, is het geen ongeval, dan is het een zware "overtreding" die men aanvecht met jarenlange procedures tot gevolg . . .

een zebrapad is wit/zwart (of welke kleur het asfalt/klinkers ook hebben) en niet alle kleuren van de regenboog waardoor het herkennen van een zebrapad in bepaalde (weers)omstandigheden bijna onmogelijk word

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#25 , 09 okt 2021 08:25

een zebrapad is wit/zwart (of welke kleur het asfalt/klinkers ook hebben)
En daar ga je dus de mist in ...

Een oversteekplaats wordt gevormd door witte wegmarkeringen

Dàt is het énige dat daar over bepaald is

Al de rest is uw fantasie - net zoals die kleurtjes er tussenin ...

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#26 , 15 okt 2021 18:11

ik kan mij best inbeelden dat met al dat woke-gedoe dit voor sommige bestuurders verwarrend kan zijn en niet word ge-interpreteerd als een zebrapad of voetpad. Ze zou voor minder met al die gekheden van vandaag. Daar zou mening advocaat bij een calamiteit wel een boompje kunnen over opzetten in een of andere rechtbank en ik zou hem/haar ook geen ongelijk kunnen geven. Zo,n zebrapad gaan bekladden zorgt in ieder geval niet voor duidelijkheid in de wegcode. Eigenlijk stel ik mij ook de vraag wie dit doet en met welke machtiging ze dit doen. Kan mij moeilijk voorstellen dat een of andere school aan hun poort met wat verfpotten dit zomaar kan of mag uitvoeren
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#27 , 15 okt 2021 22:41

Daar zou mening advocaat bij een calamiteit wel een boompje kunnen over opzetten in een of andere rechtbank
Als je advocaat dit argument gebruikt, koos je wslk de verkeerde ...
Want wordt gegarandeerd gefrituurd adhv de wegcode
Eigenlijk stel ik mij ook de vraag wie dit doet
OP paar gevallen na: wegbeheerder zélf !
en met welke machtiging ze dit doen.
Het gebrek aan enig verbod om het te doen, of beperking i n reglementering inzake kleur ondergrond vd wegen

Kan mij moeilijk voorstellen dat een of andere school aan hun poort met wat verfpotten dit zomaar kan of mag uitvoeren
Er ligt nog veel meer verfgeklieder op de wegen in de buurt van scholen, dat vaak wél onwettig is

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#28 , 15 okt 2021 23:24

rustig rustig beste man straks zie je nog alle kleuren van de regenboog in je opwinding
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Actuele Thema's”